Skidfrakt, fylla fodralet med annat?

Ska till alperna för första gången i vinter. Tänkte boka skidfrakt. Någon som vet om en frakt är för en pjäxbag och ett skidfodral? Borde ju rimligen vara så?
Och kan man fylla skidfodralet med andra grejer också, som handskar, ryggskydd... ja tills det blir fullt helt enkelt. Tänkte att man kanske skulle klara sig med bara handbagage då? Blir ju så hiskeligt dyrt at köpa till frakt för en väska också...

Pillard

Aktiv medlem
Beror helt på flygbolag. KLM är det bästa jag testat hittills där de ser till väskan och sen får du stoppa i hur mycket du vill. SAS hade så men har nu återgått igen till några oklara regler. Norwegian behöver du boka till skidfrakt men du kan också fylla upp den till 21 kilo om du vill.

Jag åker Easyjet, är väl ett lågprisbolag, vad ska man tro om dem då... skidfodralet är ju inte så stort... så så väldigt mycket får man ju ändå inte plats med... Men kan man få i ryggskyddet och lite kläder är man nog hemma, tror hjälmen får plats i pjäxbagen...

Tro? Tro gör man i kyrkan. När man flyger har man koll. Annars blir det knepigt alt dyrt. Läs på deras hemsida och ställ frågor direkt till kundtjänsten. Lita på internetforum sker på egen risk.

https://www.easyjet.com/en/help/baggage/sports-equipment

Har du bokat skidfrakt och kommer med ett skidfodral och pjäxbag som bara innehåller dessa prylar så får man ju anta att det räknas som "ett kolli". Börjar man fylla dessa med olika saker då är man genast ute på hal is.

MKOL

Medlem
KarinLager sa:
Jag åker Easyjet, är väl ett lågprisbolag, vad ska man tro om dem då... skidfodralet är ju inte så stort... så så väldigt mycket får man ju ändå inte plats med... Men kan man få i ryggskyddet och lite kläder är man nog hemma, tror hjälmen får plats i pjäxbagen...
Jag flyger med EasyJet till Malpensa i december och jag har bokat sportutrustning eller vad dom kallar det för. Jag mailade lite fram och tillbaka med dom bara för att vara hundra på vad som gällde. Enligt henne jag mailade med så skiter dom i vad man har i snowboardväskan så länge den håller sig inom den tillåtna vikten. Vi behövde även boka varsitt incheckat bagage och på EasyJet så är det så att vi i vårat fall har en totalvikt på 66 kg (2 incheckade väskor & 1 snowboard) och vi får fördela vikten hur som helst i dessa tre väskor.

Jag kommer göra så att förutom bräda så packar jag ner boots, ytterkläder, och ryggskydd i boardbagen.

Tack!
När du skriver: " Vi behövde även boka varsitt incheckat bagage och på EasyJet så är det så att vi i vårat fall har en totalvikt på 66 kg (2 incheckade väskor & 1 snowboard) "
Var det då ni själva som behövde? För att ni ville ta med så mycket. Eller var det Easyjet som bestämde att ni behövde boka det för att få boka snowboardfrakt?

MKOL

Medlem
KarinLager sa:
Tack!
När du skriver: " Vi behövde även boka varsitt incheckat bagage och på EasyJet så är det så att vi i vårat fall har en totalvikt på 66 kg (2 incheckade väskor & 1 snowboard) "
Var det då ni själva som behövde? För att ni ville ta med så mycket. Eller var det Easyjet som bestämde att ni behövde boka det för att få boka snowboardfrakt?
Sorry, var lite otydlig. Det var förstås vi som valde att lägga till två st. incheckade väskor. Nu när jag börjat planera lite smått så inser jag att den andra väskan förmodligen är rätt onödig :)

Mizze

Aktiv medlem
PatrickSthlm sa:
Tro? Tro gör man i kyrkan. När man flyger har man koll. Annars blir det knepigt alt dyrt. Läs på deras hemsida och ställ frågor direkt till kundtjänsten. Lita på internetforum sker på egen risk.

https://www.easyjet.com/en/help/baggage/sports-equipment

Har du bokat skidfrakt och kommer med ett skidfodral och pjäxbag som bara innehåller dessa prylar så får man ju anta att det räknas som "ett kolli". Börjar man fylla dessa med olika saker då är man genast ute på hal is.
+1 på den. Och checka inte in hjälmen och pjäxorna.

Drkosmos

Ny medlem
Är det med lågprisbolag man flyger skulle jag hålla mig strikt till reglerna för att undvika gnäll och extra utgifter. Varierar med bolagen hur petiga dom är. Flugit med Swiss från Landvetter, inga frågor, lämnade bara av skidbaget som alltid ingår i deras biljetter.
Flög senare samma år med SAS från Landvetter, där skulle dom röntga bagaget innan jag fick gå, och bagagepersonalen räknade noggrant att det endast låg ett par skidor, stavar och pjäxor i väskorna.

Om inte bagage ingår i biljett (vanligt på billigare biljetter att bara handbagage ingår inom Europa) måste det köpas till.
Pjäxor, hjälm och goggles som handbagage.
Skidfodral räknas (kostar) i de allra flesta fall som ett vanligt bagage numer och har samma maxvikt, men kan behöva förbokas eftersom det är lite skrymmande och behöver hanteras lite annorlunda. Det checkas t ex på specialbagage. Du kan stoppa i annat också, så länge inte maxvikten överskrids. Olika typer av större multiskidfodral riskerar väga för mycket när de fylls upp med utrustning.
Kontakta Easy Jet och hör om priser och rutiner, så blir allt rätt.

Martin-J

Medlem
Har alltid lagt 2 par skidor i fodralet när vi flugit med Wizz som är ett lågprisflyg. Det har hittills inte varit några problem, men jag kan ju ha haft tur. Dubbelkollade nu på deras hemsida och där står bara sportutrustning pris per flight/per person//per väska. Pjäxorna har fått åka i det vanliga bagaget. Oavsett flygbolag gäller det att kolla och dubbelkolla annars kan det bli svindyrt.

Stuart

Ny medlem
Åkte Easyjet för två år sen mellan Munchen och Geneve, hade ett stort skidfodral som jag knökade ner allt möjligt i och resten i handbagaget. Fick varken frågor eller problem!

MissZ

Ny medlem
Flög med Air France nyss och mailade dem flera gånger. Hos dom går skidfodral + pjäxbag som ett vanligt bagage. Frågade om att fylla med annat upp till 23kg och där blev svaret att det är upp till flygplatspersonalen men egentligen inte ok utan bara ett par skidor och ett par pjäxor.
Jag chansade, men med saker jag kunnat lämna hemma. Hade mina längd + utförsskidor + lite annat. Fick vänta på scanningen och fick grönt ljus.

FCarlsson

Ny medlem
På Norwegians hemsida står det angående skidfrakt:

"Du får ha med dig 2 väskor med en sammanlagd vikt på 20 kilo. Dessa får endast innehålla relevant skid- eller snowboardutrustning (det innebär att sportkläder måste packas i ditt vanliga incheckade bagage)"

Då verkar det vara riskabelt att chansa och fylla fodralet med annat.

GALSAC

Ny medlem
PatrickSthlm låter som den mest klokaste hittills om du frågar mig.
På internetforum står det mycket bra saker men en hel del kan ha hunnit att ändras.
Kolla själv på vad som gäller hos det flygbolag du flyger med.

Det kan som sagt bli väldigt dyrt om du gör fel. Att stå och packa om och be kompisen ta med sig grejer hem igen vid flygplatsen är ingen hit.
För några månader bör du klara dig med en stor resväska, ett skidfodral och en pjäxbag.
Kallingar och strumpor tar inte så stor plats. Resterande plagg har man väl inte med så så mycket av ändå eftersom det finns tvättmaskin även i alperna hahaha :)

MKOL

Medlem
Nu känner jag mig plötsligt jättekorkad :unsure: Jag planerar att åka hem med Brussels och blir lite konfunderad över deras regler kring sports equipment, i detta fall en boardbag på straxt över 1,60m

jag hade inte tänkt att boka den billigaste typen av biljett som heter Check&Go utan den näst billigaste typen då det ingår en incheckad väska i den klassen. Men då är det fan oklart om dom räknar min boardbag som det enda incheckade kollit som ingår i den dyrare biljettypen. Dessutom är det lite oklart om det är per väg eller per flight. I detta fallet blir det ett flygbyte men det är Brussels hela vägen.

Fan, Easyjets regler är glasklara och fan så mycket tydligare än Brussels. Är det månne någon med ett huvud något mer på skaft än mig alt. någon som flugit med Brussels nyligen som kan kasta lite ljus över detta?

zingo11

Aktiv medlem
Du får pröjsa för extra väska. Det är per väg som dom tar betalt. Trycker du in allt i board väskan klarar du det men tänk på vikten.
Ring deras support och hör. Trevlig resa.

Small sports equipment may be carried in the cabin, included in the free hand luggage allowance, provided they fit in the overhead compartment or under the seat in front of you.
If your sports equipment doesn't fit in the overhead compartment or the seat in front of you, it has to be transported in the hold (width + height + depth max 158 cm).
All sports equipment can be accepted free of charge if they do not exceed the free baggage allowance in number of pieces, weight or size. In case, the free baggage allowance is exceeded in number of pieces, weight or size, following special rates do apply per flight. For all other materials, which are not part of the specific list below, the normal excess baggage rates apply.

Sports equipment you can take free of charge*
TypeDescription
Ski Equipment1 pair of ski, 1 pair of poles, 1 pair of boots (even if in separate bag), 1 helmet
Snowboard Equipment1 snowboard, 1 pair of boots (even if in separate bag), 1 helmet
* Please note that 1 set of ski or snowboard equipment may be transported free of charge, except on routes to/from/via US/Canada and for Check&Go tickets. Following rates apply: for Check&Go €50/CHF60/$60 per one-way and €100/CHF120/$130 per one-way on intercontinental flights.

Hawk100

Aktiv medlem
Har flugit med Brussels till/från Alperna just för att man får ha med en stor resväska OCH ett skidfodral (samt handbagage förstås). Har för mig att man var tvungen att föranmäla skidorna i god tid innan dock!!!

MKOL

Medlem
Du får pröjsa för extra väska. Det är per väg som dom tar betalt. Trycker du in allt i board väskan klarar du det men tänk på vikten.
Ring deras support och hör. Trevlig resa.
Nu kanske jag är trög men om jag inte känner att jag behöver en incheckad väska utan klarar mig med handbagage så bokar jag rimligen deras billiga Check&Go-biljett. Men om jag bokar en sån biljett kostar boardbagen 50€ extra. Merkostnaden för nästa biljettyp Light&Relax (där en av förmånerna är att ett incheckat bagage ingår) är i mitt fall 20€. Och min tolkning av informationen och era svar är att med den biljettypen så kostar boardbagen inget extra. Då är det ju en dålig affär att avstå att betala för extra väska/dyrare biljettyp för att istället pressa ner så mycket som möjligt tillsammans med brädan.

Har flugit med Brussels till/från Alperna just för att man får ha med en stor resväska OCH ett skidfodral (samt handbagage förstås). Har för mig att man var tvungen att föranmäla skidorna i god tid innan dock!!!
Mot ett tillägg dock i.s.f.

Ähh vad fan, jag ringer dom :)

MKOL

Medlem
Haha, nu ringde jag och enligt den snorkiga belgaren så ...... med biljettypen Light&Relax så ingår ett kolli på 23 kg. Så antingen en väska eller en boardbag.

Det är ju dock märkligt eftersom det inte stämmer med vare sig infon på webbsidan eller era erfarenheter :unsure:

MissZ

Ny medlem
Alltså, om du har ett bagage bokat, då får du använda det till skidor/snowboard utan extra kostnad om du vill. Vilken variant du tar till för att få ett incheckat bagage, direkt med biljetten, vilket verkar vara förmånligast, eller om du köper till ett bagage, har ingen betydelse.
Att helt utan kostnad ta med sig skidor finns det nog inget bolag som gör. Detta är också vad som står på deras hemsida och infon du fick per telefon.
"All sports equipment can be accepted free of charge if they do not exceed the free baggage allowance in number of pieces, weight or size."
Har du bagage allowance, tex ett incheckat bagage för Light and Relax, då är det din "Free bagage allowance", som du får använda till skidor om du vill. Och packa kläder i handbagaget.

Skillnaden mot mycket annan sportutrustning är just att det inte kostar mer än för ett vanligt bagage att ta med sig just skidor, därav "Free of charge".

Senast ändrad:

MKOL

Medlem
Alltså, om du har ett bagage bokat, då får du använda det till skidor/snowboard utan extra kostnad om du vill. Vilken variant du tar till för att få ett incheckat bagage, direkt med biljetten, vilket verkar vara förmånligast, eller om du köper till ett bagage, har ingen betydelse.
Att helt utan kostnad ta med sig skidor finns det nog inget bolag som gör. Detta är också vad som står på deras hemsida och infon du fick per telefon.
"All sports equipment can be accepted free of charge if they do not exceed the free baggage allowance in number of pieces, weight or size."
Har du bagage allowance, tex ett incheckat bagage för Light and Relax, då är det din "Free bagage allowance", som du får använda till skidor om du vill. Och packa kläder i handbagaget.

Skillnaden mot mycket annan sportutrustning är just att det inte kostar mer än för ett vanligt bagage att ta med sig just skidor, därav "Free of charge".
Nä, att det inte existerar någon "free lunch" är jag självklart medveten om men villkoren varierar ju jättemycket mellan olika bolag. Och chatten ovan (dock från Ticket) är ju i linje med min tolkning att bräda/skidor ska följa med "på köpet" när man bokat annan biljett än snikvarianten .....

Skitsamma, för tillfället tycker jag att det är superotydligt men om två veckor kanske jag läser detta och skäms ögonen ur mig :oops: Jag bokar och hoppas på det bästa helt enkelt och lämnar er andra utanför min begynnande alzheimer :rolleyes:

Pillard

Aktiv medlem
Älskar den här tråden. Inte för att vara elak men den visar också lite varför @PatrickSthlm inte alls har helt rätt utan snarare helt fel. Flygbolagen själva har alltså inte koll på sina regler utan det är ett mayhem av olika besked. Jag tror att man lite grann får inse att det är något av ett lotteri och ibland går det år skogen. Om du läser på bolagets hemsida är det inte heller omöjligt att du kommer hitta olika delar som säger emot varandra fullständigt. Så var t.ex. hos SAS förr innan de helt ballade ur och blev sämst på att ta hand om skidfrakt.

MissZ

Ny medlem
Nä, att det inte existerar någon "free lunch" är jag självklart medveten om men villkoren varierar ju jättemycket mellan olika bolag. Och chatten ovan (dock från Ticket) är ju i linje med min tolkning att bräda/skidor ska följa med "på köpet" när man bokat annan biljett än snikvarianten .....

Skitsamma, för tillfället tycker jag att det är superotydligt men om två veckor kanske jag läser detta och skäms ögonen ur mig :oops: Jag bokar och hoppas på det bästa helt enkelt och lämnar er andra utanför min begynnande alzheimer :rolleyes:
Jag har faktiskt aldrig sett 'följa med på köpet' och jag har läst på en hel del flygbolags hemsidor om skidfrakt. Det som är kopierat här från aktuellt bolag säger ju att så länge du är inom det antal bagage du har får du använda det till skidor om du vill, utan extra kostnad. Jag skulle aldrig gå på andrahandsinformation som den från Ticket, även om den lät trevlig. Jag skulle maila bolaget, vara övertydlig, och få svaret på pränt, om något skulle krångla kan du peka på det.
Jag väljer helst KLM eller Air France då de är tydliga och har aldrig krånglat. Hittills.

Hawk100

Aktiv medlem
Jo, med Swiss och med Brussels (i alla fall tidigare med Brussels) så är det faktiskt så att man får ta med skidorna gratis utöver den ”ordinarie” resväskan man checkar in!!! Har valt Swiss nästan jämt de senaste 10 åren just därför.....
Men det är verkligen inte lätt att läsa sig till vad som gäller!!!
Observera också att om du bokar en Swissflight men där man åker med ett SAS-plan (sk Code share flight) så måste du betala för skidfrakten, trots att du har en Swissbiljett!!
(Har gjort det misstaget!! :mad:)

Hawk100

Aktiv medlem
Och se upp för billigaste biljetterna där enbart handbagage ingår!! Bokar du via förmedligssidor som Momondo eller Flygresor .se är det ofta sånna biljetter du får....

MissZ

Ny medlem
Jo, med Swiss och med Brussels (i alla fall tidigare med Brussels) så är det faktiskt så att man får ta med skidorna gratis utöver den ”ordinarie” resväskan man checkar in!!! Har valt Swiss nästan jämt de senaste 10 åren just därför.....
Men det är verkligen inte lätt att läsa sig till vad som gäller!!!
Observera också att om du bokar en Swissflight men där man åker med ett SAS-plan (sk Code share flight) så måste du betala för skidfrakten, trots att du har en Swissbiljett!!
(Har gjort det misstaget!! :mad:)
Mycket knepigt och konstigt skrivet på hemsidan då. Klippt från Swissair;

Transporting sports equipment

We are happy to transport your sports equipment subject to no extra charge, provided that you do not exceed your baggage allowance.The exception is large sports equipment, which requires an extra fee. You will only be charged extra fees if you want to transport more items of baggage than those included in your allowance or if your baggage is heavier than the standard allowance.

Och vidare för kostnad utöver Allowed baggage;
Screenshot_20191029-142249_Samsung Internet.jpg

Har oerhört svårt att få detta till att man får ta med sig 'på köpet', då brister min engelska enormt. ;)
Kanske har de haft förr?

MissZ

Ny medlem
Och se upp för billigaste biljetterna där enbart handbagage ingår!! Bokar du via förmedligssidor som Momondo eller Flygresor .se är det ofta sånna biljetter du får....
Det kan man ställa in i sin sökning, om man vill ha med bagage.
/frekvent flygresor.se-användare :)

Älskar den här tråden. Inte för att vara elak men den visar också lite varför @PatrickSthlm inte alls har helt rätt utan snarare helt fel. Flygbolagen själva har alltså inte koll på sina regler utan det är ett mayhem av olika besked. Jag tror att man lite grann får inse att det är något av ett lotteri och ibland går det år skogen. Om du läser på bolagets hemsida är det inte heller omöjligt att du kommer hitta olika delar som säger emot varandra fullständigt. Så var t.ex. hos SAS förr innan de helt ballade ur och blev sämst på att ta hand om skidfrakt.
Oj, alltid intressant när det refereras till gamla inlägg.

Se det som ett lotteri? Nja, tycker nog att mitt råd står sig. Läsa på och hålla sig till reglerna. Allt annat leder till ökad stressnivå.

Sen att incheckningspersonal på arlanda och framförallt på hemresan inte har stenkoll på alla bolag de servar, det är en del av resandet. På Zürich fick man snällt informera personalen vad som gäller när Sas bytte från Swiss till en annan firma.

Pillard

Aktiv medlem
Oj, alltid intressant när det refereras till gamla inlägg.

Se det som ett lotteri? Nja, tycker nog att mitt råd står sig. Läsa på och hålla sig till reglerna. Allt annat leder till ökad stressnivå.

Sen att incheckningspersonal på arlanda och framförallt på hemresan inte har stenkoll på alla bolag de servar, det är en del av resandet. På Zürich fick man snällt informera personalen vad som gäller när Sas bytte från Swiss till en annan firma.
Haha! Ja det var inte meningen att såga ditt inlägg. Jag ville mest göra en lite skämtsam poäng av att hur många gånger man än läser och hur många kundtjänster man än pratar med så är det fortfarande ganska vanligt att man får mixed messages...

Hawk100

Aktiv medlem
Mycket knepigt och konstigt skrivet på hemsidan då. Klippt från Swissair;

Transporting sports equipment

We are happy to transport your sports equipment subject to no extra charge, provided that you do not exceed your baggage allowance.The exception is large sports equipment, which requires an extra fee. You will only be charged extra fees if you want to transport more items of baggage than those included in your allowance or if your baggage is heavier than the standard allowance.

Och vidare för kostnad utöver Allowed baggage;Visa bilaga 641

Har oerhört svårt att få detta till att man får ta med sig 'på köpet', då brister min engelska enormt. ;)
Kanske har de haft förr?
Men då missade du den lilla röda 2:an!!!
Fotnoten står att läsa lite längre ner:
599CC358-60EA-4C2C-A4B3-4D85DF2DC3AE.png

Dvs ”på köpet” gäller faktiskt på Swiss!! ;)
Bra va!?!

pd

Aktiv medlem
Fast fotnoten är verkligen inte tydlig. Första meningen säger "in addition to", vilket jag tolkar som utöver det vanliga bagaget som ingår. Klart så långt. Men den andra meningen gör det dimmigare med "only applies if it exceeds the free baggage allowance in weight and/or number of pieces." Den kan tolkas på två sätt. Antingen som att samma regler gäller för det extra bagaget som för det vanliga bagaget. Eller som att skidor är ok så länge det ryms inom det vanliga bagageutrymmet. De har antagligen menat det första men jag kan förstå den medarbetare på call centret som för att vara på säkra sidan gör den senare tolkningen.

Kan de inte göra som IKEA istället. Glad gubbe med resväskor enligt regler, ledsen gubbe med väskor som inte tillåts, gubbe och peng med väskor som kostar extra.

zingo11

Aktiv medlem
Haha, nu ringde jag och enligt den snorkiga belgaren så ...... med biljettypen Light&Relax så ingår ett kolli på 23 kg. Så antingen en väska eller en boardbag.

Det är ju dock märkligt eftersom det inte stämmer med vare sig infon på webbsidan eller era erfarenheter :unsure:
Ringde Bryssel Air kundtjänst, enligt damen så länge du använder light&relax eller högre så får du ta med snowboard, boots och hjälm i egen väska utan kostnad bara dom får information om det, rena dagsformen på supporten🤐

traveltravis

Ny medlem
Tjena! Någon som vet hur det funkar med att ta med en boardbag på en sas ungdomsbiljett? Kan man räkna det som det incheckade bagaget eller måste man betala något extra?

MKOL

Medlem
Ringde Bryssel Air kundtjänst, enligt damen så länge du använder light&relax eller högre så får du ta med snowboard, boots och hjälm i egen väska utan kostnad bara dom får information om det, rena dagsformen på supporten🤐
Jo, det verkar onekligen så 😲 Jag har i.a.f. bokat biljetten och ska ringa dom och lägga till boardbagen. OCH spela in samtalet som jag alltid gör när jag misstänker att det finns risk för knas eller missförstånd.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp