Skidglasögon Smith?

Haanky

Medlem
Skidglasögon Smith?
Hallå därute!

Säsongen närmar sig och det är tid för mig att skaffa mig nya glajjor, har spanat in lite och fastnat för Smith I/OX & I/O. Har läst recensioner med blandade svar, några säger att det immar och andra säger att de fungerar utmärkt. Några här inne som har erfarenhet kring dessa (detta märket)?

I samma veva tänkte jag fråga om det är något speciellt man bör tänka på med linser? Har fått höra att Orange är bra allround till dvs väderlekar.

Självklart är jag öppen för tips dock ska de inte behöva kosta en förmögenhet. Öppen tråd så skriv o diskutera! =)

http://www.smithoptics.com/Root/Men's/Goggles/Snow/I-O/p/IO7ANA15

http://www.smithoptics.com/Root/Men's/Goggles/Snow/c/1310

Tack för förhand!

H

Skidglasögon Smith?
Kört med Smith några säsonger nu. Köpte deras I/O säsongen 11/12 och har haft långdragna problem med imma mellan linserna. Har varit bättre senaste säsongerna men så fort som man ens är lite varm eller något händer förutom rent åkande i solsken så immar dom mellan linserna.

Försökte att reklamera detta till Smith men dom vägrade att ens svara på mina mejl.

Är väldigt nöjd med glasögonen i övrigt men bristen på support och problem med imma på båda paren linser gör att jag numera anser att Smith är ett stort nono.

Skidglasögon Smith?
Jag har helt motsatt erfarenhet av smiths prylar. Körde i många år med deras halvdyra brillor, som funkade prima. Förra året uppgraderade jag till ett par smith i/ox och är jättenöjd, har aldrig haft problem med imma, detta gäller både semi-dyra modellerna och mina senaste. Det ska dock tilläggas att imma kan bero på vilken hjälm man har till vilka glasögon, eftersom god luftgenomströmning är a och o om du vill hålla borta imma.

Köper du i/ox får du en lins för soliga förhållanden och en för sämre ljus, och det är relativt lätt att byta i liften motsv.

Omdu har någon butik i närheten som är välsorterade när det kommer till brillor tycker jag att du ska ta med din hjälm dit och testa dig fram. Då kommer du att hitta ett par som passar din ansiktsform och din hjälm. Då kommer du få ett bra resultat oavsett märke.

Lycka till!

Skidglasögon Smith?
oskarkarlsson sa:
Jag har helt motsatt erfarenhet av smiths prylar. Körde i många år med deras halvdyra brillor, som funkade prima. Förra året uppgraderade jag till ett par smith i/ox och är jättenöjd, har aldrig haft problem med imma, detta gäller både semi-dyra modellerna och mina senaste. Det ska dock tilläggas att imma kan bero på vilken hjälm man har till vilka glasögon, eftersom god luftgenomströmning är a och o om du vill hålla borta imma.

Köper du i/ox får du en lins för soliga förhållanden och en för sämre ljus, och det är relativt lätt att byta i liften motsv.

Omdu har någon butik i närheten som är välsorterade när det kommer till brillor tycker jag att du ska ta med din hjälm dit och testa dig fram. Då kommer du att hitta ett par som passar din ansiktsform och din hjälm. Då kommer du få ett bra resultat oavsett märke.

Lycka till!
Helt rätt att imma på linsen oftast beror på detta. Dock är det skillnad på imma innanför och mellan linserna. Imma mellan linserna skall inte uppstå om det inte är en läcka i fogen mellan linserna. I mitt fall var det alltså produktionsfel på 2 par linser vilket är oacceptabelt enligt mig. Min polare hade liknande problem med sina Salomon goggles och fick 5! par linser som kompensation.

Skidglasögon Smith?
Du säger att du skrivit mail... Har du pratat med den du köpte dom av?

Edit: sorry för offtopic, smith är ett reputabelt märke om man bortser från måndagsexemplar vilket fortfarande sker mycket mer sällan än hos många andra "likvärdiga" märken

Senast ändrad:
Skidglasögon Smith?
bootfitta sa:
Du säger att du skrivit mail... Har du pratat med den du köpte dom av?

Edit: sorry för offtopic, smith är ett reputabelt märke om man bortser från måndagsexemplar vilket fortfarande sker mycket mer sällan än hos många andra "likvärdiga" märken
Lite där skon klämmer. Köpte dom i en stad som jag råkade lifta till cirka 5 timmars bilväg från Revelstoke så att åka tillbaka och klaga fanns inte riktigt som alternativ, något jag självklart hade gjort annars. Självklart kan man få måndagsex av produkter men kompisar som har haft problem med både Oakley, Salomon och andra märken har fått exemplarisk service per mejl samtidigt som Smith inte ens brydde sig om att svara mig... ;)

Skidglasögon Smith?
Tack för svaren! Det känns som om att det är en mix av slump och dålig kombination av hjälm och glajjor. Jag har faktiskt kollat in deras hjälmar med när jag ändå kollade runt på hemsidan. Men generellt så tror jag nog att deras produkter passar rätt bra till varandra. Det blir nog ett köp! :D

Skidglasögon Smith?
Jag köpte ett par I/O på Ebay för ett par år sedan. klart billigare än här hemma. Mkt nöjd med gogglarna överlag. Smidiga att byta lins på efter lite övning, så jag vågar numer även byta lins i liften. Inga problem med imma för mig. Har kört med Ignitor mirror linsen mest men blue sensor mirror vid dåligt ljus. Har kompletterat med en green sol-x för soliga dagar i år.

Skidglasögon Smith?
havreboll sa:
oskarkarlsson sa:

Lycka till!
Helt rätt att imma på linsen oftast beror på detta. Dock är det skillnad på imma innanför och mellan linserna. Imma mellan linserna skall inte uppstå om det inte är en läcka i fogen mellan linserna. I mitt fall var det alltså produktionsfel på 2 par linser vilket är oacceptabelt enligt mig. Min polare hade liknande problem med sina Salomon goggles och fick 5! par linser som kompensation.
missade att det var mellan linserna du fick imma! Helt klart dåligt att de inte fixade nya åt dig. Har en kompis som fick sånt problem med sina typ 5-6 år gamla smith brillor, så testade han att gå in och reklamera dem i butik i whistler. de tog emot dem och gav honom ett nytt par, och sa att gick på garantin.

Skidglasögon Smith?
OSoder sa:
Jag köpte ett par Smith I/O förra året och för mig blev det en stor glipa vid näsan. Testa som
@oskarkarlsson skrev innan att dem verkligen passar din ansiktsform :)
Att testa prylarna hade såklart varit det bästa, men bor man i Skåne så är inte skidutbudet särskilt stort. Speciellt inte märket som Smith som inte är lika kända som de stora o delvis inte levererar grejer till Stadium o sådana butiker. Utbudet här nere (förutom de stora köpcentrarna emporia, väla o nova) är generellt väldigt dålig. Men jag ska testa att köpa ett set när jag ska beställa.

Skidglasögon Smith?
Körde med ett par I/O förra säsongen och hade problem med imma jag med.
Träffa en kille som lärde mig hantera detta lilla problem. Vet inte om problemet bara existerar hos Smith, men borde fungera på andra märken också.

Problemet är när man t ex förvarar gogglarna i väskan eller monterade på hjälmen eller typ i en klädhög över natten efter man haft dom på sig hela dagen. dom hinner aldrig torka ur utan blir fuktiga, och reagerar direkt i utomhusluften dagen efter.

Jag lägger mina över ett element över natten. Har aldrig problem med imma längre.

Och ja! det var imman mellan glasen som jag hade problem med.

Testa!

Skidglasögon Smith?
Charlz sa:
Körde med ett par I/O förra säsongen och hade problem med imma jag med.
Träffa en kille som lärde mig hantera detta lilla problem. Vet inte om problemet bara existerar hos Smith, men borde fungera på andra märken också.

Problemet är när man t ex förvarar gogglarna i väskan eller monterade på hjälmen eller typ i en klädhög över natten efter man haft dom på sig hela dagen. dom hinner aldrig torka ur utan blir fuktiga, och reagerar direkt i utomhusluften dagen efter.

Jag lägger mina över ett element över natten. Har aldrig problem med imma längre.

Och ja! det var imman mellan glasen som jag hade problem med.

Testa!
Jo det är exakt det som är problemet. Fukten "kryper" genom linsen och fastnar mellan linserna. Det som hände för mig var att jag glömde glasögonen i förvaringspåsen över natten när dom var lite fuktiga och efter det var det kört. Dock skall Smith ha någon slags envägsfilter som skall släppa ut den fukten, detta verkar dock ej funka. För mig har problemet blivit bättre efter att jag lät gogglarna ligga och torka en hel sommar men känns lite fjantigt att man inte skall kunna förvara ett par goggles i dess förvaringspåse... ;)

Skidglasögon Smith?
havreboll sa:
Jo det är exakt det som är problemet. Fukten "kryper" genom linsen och fastnar mellan linserna. Det som hände för mig var att jag glömde glasögonen i förvaringspåsen över natten när dom var lite fuktiga och efter det var det kört. Dock skall Smith ha någon slags envägsfilter som skall släppa ut den fukten, detta verkar dock ej funka. För mig har problemet blivit bättre efter att jag lät gogglarna ligga och torka en hel sommar men känns lite fjantigt att man inte skall kunna förvara ett par goggles i dess förvaringspåse... ;)
Ja, det är jäkligt kass. Polaren körde med nån Salomon-variant och han tog inte ens ur dom ur ryggan när vi kom till rummet. Han hade inga som helst problem.

Så innan jag fick en lösning var man ju måttligt road.:rolleyes:

Tillbaka
Topp