Skidinspirerat gymnasiearbete!

Tjena freeride!
Jag och min kompis ska skriva ett gymnasiearbete och vi tänkte skriva om någonting skidrelaterat.
Vi kom på några frågeställningar om laviner bland annat men vi har inte lyckats få någon av dem godkända.
Någon som har tips på vad man kan skriva om? Det ska vara ett naturvetenskapligt arbete. Alla tips uppskattas :)

Har är några av de frågeställningarna vi haft, men blivit nekade på.

- Går det att minska dödsfall kopplade till laviner genom större spridning kunskap om de fysikaliska förhållandena kring en lavin.

- Hur mycket påverkar den globala uppvärmningen lavinförhållanden och dess frekvens (Biologi)

- Hur starkt behöver ett lavinstängsel vara? (Fysik)

-Är skidbackarnas gradtal i förhållande till svårighetsgraden oberoende av företagsvinst?

- Hur påverkar snöns molekylära sammansättning, de fysiska aspekterna i en lavin? (Kemi)

Tack på förhand! :)

Det ska utföras på ett naturvetenskapligt arbetssätt/genom en litterär jämförelse och lärarna verkade tycka att det var för svårt att komma på experiment för att påvisa några av frågeställningarna. Dessutom ska det gärna bidra till någon ny kunskap och tydligen fanns det redan så mycket om ämnet att de ansåg att vi bara kunde skriva om redan existerande rapporter vilket inte var meningen :/ Det är inget jättestort projekt, typ 3000 ord så det behöver inte vara något jättekomplext.

Det där gillar jag. "Bidra med ny kunskap", specillet på gymnasiet. Skrev en D-uppsats på 30p på universitetet utan att bidra med ett skit som var nytt.

3000 ord är ju inte mycket?

Hör med Åre Lavincenter och
@centralbyrakraten om dom har några tips? Finns väl en hel del forskning nerpräntat om laviner?

Skrev ur ett vetenskapligt perspektiv vad som utgör en lyckad afterski.

Bidra med ny kunskap? Whooa, kan bara instämma med Jibberisch där, hur fasen ska man kunna bidra med ny kunskap på 3000 ord?

Heddious sa:
Bidra med ny kunskap? Whooa, kan bara instämma med Jibberisch där, hur fasen ska man kunna bidra med ny kunskap på 3000 ord?
Borde kunna gå med tanke på att Science har en maxgräns på 4500 ord och Natures artiklar vanligtvis ligger på 3000 ord och jag gissar att en del av dessa har bidragit till vår kunskap... Men man måste ha en specifik frågeställning.

En "tall order" för ett gymnasiearbete förvisso, men visst går det väl att bidra med ny kunskap utan att skriva mer än 3000 ord? Ta valfri kort artikel i fysik eller matematik. T. ex. John Nash's "Equilibrium Points in n-Person Games", ca 500 ord.

Ja, jo visst finns det vetenskapliga artiklar som inte är stora böcker. Syftade mer på att det är på gymnasienivå. Men ambitionen ska väll ligga där med allt "forskning" får man anta.

Tycker bara att det sätter en lattjo nivå. Å andra sidan går det förmodligen att som
@kappakomplett säger, nischa in sig (vilket blir ett måste med tanke på omfattningen) och däri hitta ett nytt perspektiv på vad som redan finns.

Det var ju så man gjorde med ex-jobb/uppsats.

Yes, 3000 ord är max. Vi sitter i en ganska tuff situation då projektplaneringen ska vara inne på onsdag...! Tänkte höra med Åre Lavincenter om hjälp. Men det är ganska bråttom att komma på ett ämne.

Ett ämne med naturvetenskaplig vinkling kunde vara olika typer av bindningar, elasticitet och utlösningsmodus för dessa. Kan ju även inkludera laborativ verksamhet som ju kan ge åtminstone en ny specifik kunskap om en viss bindning med viss pjäxa etc.

Har ni tillgång till lite mätutrustning skulle det ju kunna vara intressant att mäta eventuella störningar på en transceiver. Vet inte riktigt vad ni har för något på ert gymnasie men kan ni mäta effekten på det bandet (475khz har jag för mig) hade det kanske varit intressant att testa olika kombinationer med typ gopro monterat på magen, mobiltelefoner i bröstfickan osv...

Tja om målet är att åka skidor skulle jag välja en frågeställning som "blir det bättre glid av att stålsickla än att valla?" Sen skulle jag förlägga experimenten i Åre. Åka skidor på dagarna och labba på kvällen.

Andra alternativ är att kontakta en idrottsmedicinsk institution. De borde ha massor av idéer. Kanske titta på biomekanik. Jag tror det finns en artikel på freeride av en sjukgymnast om duckstance och utförsåkning. Fast jag tror inte att någon tittat på om det underlättar gång uppför och iså fall vilka lutningar.

Tredje alternativet är att göra en Litteraturstudie om dödsorsaker vid lavinolyckor. Skiljer dig dödsorsakerna mellan Nordamerika och Europa?Hypotesen är att de gör det eftersom vi har mer flaklaviner. I förlängningen, kan man självklart anta att amerikanskt utvecklade lavinryggor är lika livräddande när de används i alperna?

Lycka till och det vore kul att få läsa det färdiga arbetet här på freeride.

Min kompis skrev förra året ett gymnasiearbete med frågeställningen "Hur påverkar snöflingans form lavinrisken"

Funkade bra och blev godkänt. Dock skulle vi skriva ett arbete på runt 5000 ord.

Hur mycket lättare löser en bindning ut om man sprayar pjäxan med siliconspray, rätt stor skillnad provade för många år sedan. Och är det rätt att göra det, lurar man tänket hur man ställer in bindningen. Förändras return to center force? osv.

Konstigt att de "kräver" er på ny kunskap men hade ni kanske kunnat experimentera med ljudvågors möjlighet till att förlösa laviner och ha en frågeställning i stil med:

Kan sprängmedlet i lavinsprängningar ersättas av en högtalare?

Inte säker på att det kan ge bra resultat men man skulle alltid kunna försöka skala ner experimenten och använda sig av en tongenrator riktad mot ett lutande plan och se när ljudvågorna får det stiligt dit-silade pudret att glida av. Sen med relativt enkel beräkning kan ni förankra det till verkligheten och säga att det hade krävts en högtalare med en effekt på si och så för att vara i närheten av att uppnå sprängningsmetodens effekter på snömassorna. Parametrar att testa finns det ju gott om, Hz, snöplanets lutning, snötyp, decibel, avstånd till snön. Men tveksam kring resultaten ni kan få ut från skolans utrustning men kanske något man kan spinna vidare på.

Sen är det viktigt att täcka upp alla luckor för felaktiga mätningar som i skolmiljö när det kommer till ljud och ljudvågor är i princip oändliga. Gjorde mitt arbete på att bygga den mest anpassade baslådan till ett visst baselement och är man så noga som ens utrustning ger en möjlighet till så kan läraren inte förvänta sig mer, sålänge man tar med bristerna i ens experiment i rapporten.

Bara en tanke såhär en sen söndagsnatt

Lycka till hursomhelst!

Senast ändrad:
Hej igen!
Lite återkoppling. Vi fick hjälp av Mårten Johansson på Åre lavincenter och kom fram till frågeställningen "Hur väl förstår och anpassar skid-/snowboardåkare sin riskbedömning efter lavinskalan?". Den här frågeställningen blev godkänd.

Vi har nu kommit igång med undersökningen och det skulle vara snällt om ni ville svara på vår enkät:
https://docs.google.com/forms/d/11Rf3GTA2H6SgsptdvRaQFCOFm72stdEgvIAgT3yPNTI/viewform?usp=send_form

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp