Skidinstruktörsutbildning Bad Gastein

Hej på er!

Osäker på om frågan postats under rätt ämne men provar; Någon som provat STS skidinstruktörsutbildning på 6 dagar i Bad Gastein? Åsikter, synpunkter? Värt priset? Är väldigt sugen på att gå den.

Ha det!

/Chris

Kul att du vill satsa på att gå på instruktörsutbildning!

Förstod det som att den var sanktionerad av / under SLAO vilket är ett måste för att kunna gå vidare med steg 2 osv. vilket är bra. Sedan tycker jag det är lite översälj från deras sida om kursens förträfflighet i praktiken, tror det blir mycket svårt att få jobb utomlands med en svensk steg 1, många lokala skidskolor promotar sina egna och har begränsande regler på hur många utländska skidlärare utan examen det får finnas osv. I Sverige finns det inga regelrätta regler men jag tror att Skistar kräver minst steg 2 för att man ska få jobba helsäsong och därför köper dom in den centralt till sina ”säsongare”.

Med det mer formella sagt så är priset på kursen inte överdrivet dyrt, Friluftsfrämjandet Väst brukar köra en steg 1 i alperna också och då är det kanske några kronor billigare. Eftersom jag känner instruktörerna på Friluftsfrämjandet så är jag naturligtvis positivt partisk ;-)

safe turns
/Carl

Den här kommer du längre på, Österrikarnas egna som de värdesätter högst.
Finns på både engelska och tyska. Bästa är såklart om du gör den på tyska. Jag har på något underligt sett klarat 3 steg på tyska utan att egentligen kunna tyska.

https://www.eng.snowsports.at

*Edit. Anwärter är steg 1, och den du lär köra första säsongen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp