Skidköp- Kluven. Katana VS Prophet 115?

Luddskunk

Ny medlem
Tjenare!
Dags inför kommande säsong är det dags och köpa ett par nya skidor, problemet är att jag är väldigt kluven och vänder mig till er experter för vidare råd.
Jag är ~190 cm och väger runt 78 kg. Jag kör i alper ca 2 ggr / år och ~2-3 ggr svenska fjäll / år. Frågan är nu vilka skidor som skulle passa mig bäst?
Jag har blivit helt frälst på offpisten och väljer offpisten över pisten any day, men bör ändå vara realistisk och tänka på att man faktiskt också åker pist från tid till tid då det är begränsat i svenska fjäll. Jag är inte för mycket för park utan främst pist / offpist.
Jag har åkt skidor sedan barnsben och jag ska utbilda mig till skidinstruktör i december, så tekniken har jag väll på en ganska avancerad nivå.
Frågan är nu, vilka skidor skulle passa mig bäst? Båda har rocker så som jag förstått det och det känns som att det är något jag vill ha med på mitt nya inköp. Prophet's finns dock bara i 187 cm för mig, vet ej huruvida detta är en bra längd? Katanan finns ju i 190 och 197.
Förslag och råd är väldigt uppskattade! Planerar på att boka mig ett par ganska omgående.

Är det några frågor så är det bara o ställa,

Hasta luego
/L

Många har samma problem som du. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=73315
Var själv intresserad av dessa två men jag insåg att jag inte behövde två köttiga \"tåg\" under fötterna. Jag uppskattar inte den snabba forcerade åkning som jag tror att de här skidorna är anpassade för utan myser hellre omkring i lagom tempo o leker lite.

Kikar mer på Line Sir Francis Bacon nu
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/line/sir-francis-bacon.html

eller Moment
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/moment/bibby-pro-model.html

Å andra sidan är du både längre och tyngre än vad jag är. Lycka till och hör av dig om du fattar beslut.

Jag kör på 2008 års Katana 190, den sista utan rocker... och jag är mer än nöjd! Kan inget annat än rekommendera den!
Har även provat Obsethed som är lite smalare och mjukare. Den är betydligt mer lättsvängd i pisten men inte lika rolig och utmanande att åka på.

Har köpt ett par fetare skidor nu och har tänkt att använda Katana:n mer som en allround-skida än off-pist. Och som sagt, det klarar den hur bra som helst!

JoBA sa:
Jag kör på 2008 års Katana 190, den sista utan rocker... och jag är mer än nöjd! Kan inget annat än rekommendera den!
Har även provat Obsethed som är lite smalare och mjukare. Den är betydligt mer lättsvängd i pisten men inte lika rolig och utmanande att åka på.

Har köpt ett par fetare skidor nu och har tänkt att använda Katana:n mer som en allround-skida än off-pist. Och som sagt, det klarar den hur bra som helst!
Utveckla gärna "utmanande att åka på" :)

Tackar för svar!
Jag har nu bestämt mig för ett par Katana 190! Har en polare som köpte ett par också, verkar mycket lovande.
Nu är det bara till o bestämma sig om det är värt o pynta 600 kr mer för Marker Jester än Griffon 12. Några tankar? :p

I'm stoked!

Luddskunk sa:
Tackar för svar!
Jag har nu bestämt mig för ett par Katana 190! Har en polare som köpte ett par också, verkar mycket lovande.
Nu är det bara till o bestämma sig om det är värt o pynta 600 kr mer för Marker Jester än Griffon 12. Några tankar? :p

I\'m stoked!
Inte för att jag är någon expert men jag har köpt ett par Katanor 190 cm 10/11. Det jag kan säga att det är mycket skida! Jag har dock lite svårt att se Katanorna som one-quiver om du ska utbilda dig till skidinstruktör - de inbjuder kanske inte till piståkning med låg fart och liten svängradie. Men det kanske du redan har tänkt på.

Du är ju inte så tung så griffon räcker säkert i de flesta lägen. Men om du står på ordentlig - nu menar jag ordentligt -så kan det ju vara skönt att veta att man kan skruva upp över 12. Kanske salomon STH 14 driver kan vara ett bättre alternativ? Då får du lite större marginaler samtidigt som priset ligger någonstans mellan de två andra beroende på inköpsställe.

Senast ändrad:
Hmm. Om jag ska vara ärlig... 78 kilo på 190cm som nyss har blivit hooked på offpist... ska utbildas till skidlärare. Mja jag tycker det låter som kanske lite väl biffig skida som är för offpistorienterad till ditt allroundbruk. Du ska ha ambitionen att köra fort när du köper den här skidan, men så länge du är medveten om detta så kör på. Krävs också både ganska bra teknik och styrka.

Sjukt bra skida att blåsa på med på ett långt skär dock. Gör man rätt med den är den lättåkt. Man kan säga att det är en lättåkt men biffig skida. Dvs den är lättåkt för att vara i det köttigare segmentet, men inte om man jämför med mer lättåkta skidor ;)

Men som sagt så kör du ju mer i sverige än alperna och mja, jag hade nog valt nåt annat om du ska ha en enda skida.

P.S. jag pratar om katana i allt det jag skrivit här.

Katanan har ju fått lite kritik för dålig kvalité. Vet några hur det ligger till med detta för årets skida? Fishtailen är ju borta vilket måste tala väldigt mycket för skidan. Men hur är det annars med kvalitén?

Vet att det nämndes för något eller några år sedan men själv har jag inte hört något sedan dess. Tror det skulle va svårt för en stor tillverkare att tillåta sig själva att brista i ett så pass väsentligt avseende som kvalité. När jag ska köpa lagg är inte det första jag tänker på om dom pajar efter en säsong - god hållbarhet är något jag förutsätter. Jag lämnade Katana och är sedan i lördags nöjd ägare till ett par Moment Bibby. Dock inte p g a kvalité - Katana är bara inte skidan för min typ av åkning.

Senast ändrad:
Okej, jag vet ju tex att katanas fishtail aldrig va särskilt bra kvalitetsmässigt. Det kan ju iofs mycket bero på att folk (inkl jag själv) sätter ner tailen i asfalt och grejer när man är ute och traskar.

Men annars är det inga som har provåkt eller vet något om årets katana?

resandeman sa:
Vet att det nämndes för något eller några år sedan men själv har jag inte hört något sedan dess. Tror det skulle va svårt för en stor tillverkare att tillåta sig själva att brista i ett så pass väsentligt avseende som kvalité. När jag ska köpa lagg är inte det första jag tänker på om dom pajar efter en säsong - god hållbarhet är något jag förutsätter. Jag lämnade Katana och är sedan i lördags nöjd ägare till ett par Moment Bibby :cool: Dock inte p g a kvalité - Katana är bara inte skidan för min typ av åkning.
Välkommen till Moment familjen då :D

Jag valde faktiskt 184 efter att ha hört att 190 är så pass mycket styvare. Jag vill ha en lekfull skida där fokus inte är att satsa järnet i 180 nerför branta storberg. Har dock funderat kring det valet en hel del efteråt men eftersom jag "bara" är 1,80 och väger 76 kg så tror jag 190 hade blivit för stort ändå. Får testa dom i Funäsdalen om 1 ½ vecka.

Tillbaka
Topp