skidköp-några tips??

freeride_nu

Aktiv medlem
skidköp-några tips??
Jag tänkte köpa nya skidor nu till säsongen. Jag skulle vilja ha lite råd och tips! Jag är ute efter en bra friåkningsskida, men vill även att den ska vara bra i pisten.

Några förslag?

bandit, x-scream? Jag testade ett par av dynastars skidor som ska komma nu till säsongen tror jag. Kommer dock ej i håg vad modellen heter. En skida med gul/oranga flames. Vet någon vad modellen heter? Var får man tag i dessa??
Tack, tack!!/ Kate

skidköp-några tips??
Tjenare Kate!!!

X-Scream sägs va ett mycket bra alternativ om man även vill kunna dominera i pistena...men enligt freeride-kungen Dominique Perret é dom mjuka (som våta nudlar).
Stöckli har en bra modell "Stormrider" men den é för de som åker riktigt hårt...
Dynastar modellen du testade var antagligen 4x4 eller ATV. Dynastar har även en Skida för avancerade kvinnliga freerideåkare den heter ATL, du har bilder på dessa på http://www.skidsport.nu/ Alpingaraget har säkert oxå sånna.
Annars kan nog en helt vanlig sportaffär plocka hem ett par åt dig...för en mindre kostnad

Ha en trevlig vinter med mycket åk!

MVH//Jani :)

skidköp-några tips??
jani>> om dominique tycker x-scream e mjuka beror de kanske på att han e en riktigt grym, kraftig och "aggresiv" åkare vilket kanske inte passar honom men väl oss vanliga dödliga. tex jag :-)
vill du bara köra puder e kanske inte x-scream så extremt bra. då tar du bandit xx(x) el. nån annan fatski. men kör du som mej lite pist då o då lite puder (ofta)e x-scream gött. kör du pist får du la ta nån sån skida.. usch

:-) JP

skidköp-några tips??
Tjena!

Visst är x-scream mjuka men de är även vridstyva, villket gör att man ändå kan dra på bra utan att tappa greppet. Att de är mjuka är skönt när det börjar bli uppkört. Bandit xx tycker jag är en superskida, men kräver lite mer när man åker pist.(Skidan är styvare än x-scream).Rossignol Viper 9.9 är en killer i pist trots att den är lättåkt.
Det här med skidor är ju väldigt individuellt men om du inte är speciellt tung tycker jag att du skall satsa på en ganska mjuk skida.Inte att förväxlas med en billigare modell!!

Ha det!!

skidköp-några tips??
Jag instämmer att både X-Scream series
och Bandit är kanonskidor. Faktiskt riktigt lättåkta. Men X-Sreamen är ändå bäst tycker jag särskilt i lite jobbigre före.

skidköp-några tips??
Tack för tipsen!! Vad tror ni om Dynastar ATL?? Jag är ute efter en skida som är stabil men ändå mjuk, då jag inte är någon tungviktare....

skidköp-några tips??
Dynastar gör helt klart bra skidor. Modellen du hade spanat in verkar helt klart intressant. Kan du prova dem först är det ju ännu bättre, men hur lätt det är vet jag själv. Om du mestadels åker offpist kanske du kunde haft lite bredare skida, men som allround och om du bara vill släpa på ett par är de säkert super.

Ha en bra säsong

Maritn

Snödjup

Tillbaka
Topp