Skidkulturen... va f-n hände?

Intressant.

Mycke diskusion men ingen som verkligen kan svara på frågan "Vad har skidåkning med gansta kultur att göra?"

Svar till alla "Öhhh gubbe sluta säg till oss vad vi skall ha på oss". Jag skiter i vad ni har på er det jag är intresserad av är vadför kids i från Grums, Täby, Lindome osv vill se ut som dom kommer från East LA. Jag lovar East LA är inte jätteball. Skillnad på att säga "Skall inte!" och fråga "Vadför?".

För ärligt jag ser inget, inte nått över huvudtaget gansta i skidåkning. Inte i jibbing heller. Det är det jag vill ha förklarat för mig för jag är innerligt nyfiken.

Sen hoppas jag att det bara handlar om mode och ett ..i.. till föräldrar. Jag säger hoppas för gansta kulturens fuck you till alla och ta för dig själv mentalitet är inte något jag är jätte förtjust i. Extra kasst ihop med den svenska missunsamheten. För då leder det till ännu mer av det Vaalea pratar om...

"Det enda jag stör mig rejält på är attityden idag. Den ena är alltid bättre än den andra, det finns ingen plats för uppmuntran och är du nybörjare kan du dra åt helvete tycks det som."

Detta är en av dom orsakerna jag gillar mindre skidorter med lite folk. Den här attityden har inte nått dit än men ställena börjar bli få.

Tex

Edit: Lustigt också hur alla tror att jag tycker det är snyggt med tightat kälder och fult med baggy. Men det handlar väl mest om missförståndet i att ni tror att jag försöker diktera mode.

Senast ändrad:
Vaalea sa:
KruxeliduX sa:
Vaalea sa:
Fast...är inte bandanas, stora kläder och hiphop aningen kopplat till "Ghangsta" kulturen?
nope de e skidkultur
Så om jag söker efter viktiga delar ur "Ghangsta" kulturen så kommer jag hitta vadå? Tighta linnen, höga hattar och schlager? Och var dök det upp först? Min gissning är att denna klädstil/kultur/whatever it is kom till skidåkningen efter att ha slagit igenom någon annanstanns.
så är icke fallet

men!! LÅT DOM ÅKA SOM DOM VILL dom kanske tycker det är snyggt att ha stora kläder (tycker jag med) LIKA SOM DU TYCker det är snyggt med tighta??

same deal med att ni äldre kör med lite tightare kläder och att ni lyssnar på rock, snackar på ett annat sätt än oss yngre osv istället för att en vi yngre som håller till i parken åker me stora kläder och dunkar hiphop ?

jag kör med stora kläder för att jag tycker det är snyggare, och hiphop/rap har jag lyssnat på sen jag gick i fyran, och på den tiden hade jag aldrig stått på skidor/snowboard.
jag ser verkligen inte på mig själv som en gangster eller vad en del vill kalla det.
alla har sin stil, snackar på ett visst sätt, så har det alltid varit och kommer det alltid att vara.

fred ut.

Senast ändrad:
om man tyckar man åker bättre skidor när man känner sig som en gangster så är väll det okej? och den här "gangsta" stilen har inget att göra med att man har vapen under jackan utan mest att man mest har stora kläder.. fast varför det är så gangsta kan man ju slå sig ner och ta en funderare på

Lu-Crabber sa:
ehm asså om man kan läsa bra ska man väll också kunna läsa lite mellan radarna och då förstår man väll lite på trådskaparens text att han tycker att skidor + ghetto är helt fel?
Jo visst kan man läsa igenom raderna om man vill, men det är inte säkert att du tolkar rätt för det. Att varken han eller jag är positiv till det är ganska uppenbart men inlägget är ödmjukt skrivet utan att vara ett påhopp, helt enkelt en fundering och förtjänar att mötas med viss respekt just därför. Människor som inte ens klarar av att någon har en fundering kring deras något bisarra klädval har jag däremot ingen som helst respekt för.

Skojigt!

Personligen bryr jag mig inte så mycket om vad som händer i park & pipes, vill kidsen klä sig på samma sätt som i stan är det OK för mig. Men riktigt irriterande är när någon citerar, citat som redan är citerade och sedan lägger till 4 ord. Är det också Ghangsta?

Hursomhelst satt jag häromdagen med min favvokatalog från SC. Jag gjorde exakt samma reflextion som TexMurphy, grafiken på många skidor är märklig, med K2 i spetsen. Grafitti från helvetet ... vad har det med skidor att göra?

Jag satt där i men ensamhet och filosoferade (ni får själva gissa var jag har SC katalogen) och funderade på vilka skidor som faktiskt är snygga. Sen kom jag fram till att snyggast var nog Völkl Katana, så du är inte ensam Tex ...

/MM

Det var nog 90-talets snowboardåkare som kom med deras skabbiga, stora kläder.
Jag har inga åsikter om vilka kläder man ska ha, eller hur man ska se ut men jag skulle lätt spendera pengar på en skid/snowboardutrustning med nitar i!
Det är inte bara gangsters i backen...

balanselius sa:
Hogizz sa:
ShredTed sa:
du fortsätter att diskutera samtidigt som du säger hur muppigt det är.. huei
antar att du menade mig.. Jag blir ju så jävla less på folk som tror dom kan bestämma över folks klädstil och åk stil. Vafan låt dom freebazzaah medans dom åker om dom så vill
Var hittar du folk som vill bestämma sånt i den här tråden?

Är det konstigt att ifrågasätta tonåringar från svenska småstäder (finns inget annat i Sverige)
som identifierar sig med gangstakultur när de åker runt på skidor, det är väl det tråden handlar om?

Kan du tänka dig hur less vissa är på de som skriver inlägg på forum utan att ens förstå vad de läst när de svarar? (Ja jag menar ditt inlägg, om du inte förstod det)
Haha nu får du väl ge dig..
Ja jag tycker det är konstigt, varför ifrågasätta folks klädstil? Rätt jävla lamt måste jag säga.

Texmurphy: Om vi gör ett exempel, 3st invandrare (no offense) kommer till sverige, den ena sköter sig skitbra medans dom andra två rånar folk osv osv. Vilka av dom 3 ser du?
Ja du ser antagligen dom som inte sköter sig.

Antingen har du inte åkt skidor på länge lr ser bara folk som är "gangster".
Tror detta med att man ska ha Attityd spelar in en bra del, se på hiphoppare tex.

Vet iofs inte vad jag gör i den här tråden, har då verkligen inget vettigt och tillägga. :]

Mountain_Man sa:
Jag satt där i men ensamhet och filosoferade (ni får själva gissa var jag har SC katalogen) och funderade på vilka skidor som faktiskt är snygga. Sen kom jag fram till att snyggast var nog Völkl Katana, så du är inte ensam Tex ...
Där man skall ha SC katalogen!!! ;)

Om du bläddrar till snowboard sidorna så ser du vilken skillnad.. faktiskt mycke snyggare och mer vad jag skulle kalla "skid design" på om.

Snyggaste skidan i katalogen är nog Völkl Aura.

KruxeliduX sa:
Vaalea sa:
KruxeliduX sa:
nope de e skidkultur
Så om jag söker efter viktiga delar ur "Ghangsta" kulturen så kommer jag hitta vadå? Tighta linnen, höga hattar och schlager? Och var dök det upp först? Min gissning är att denna klädstil/kultur/whatever it is kom till skidåkningen efter att ha slagit igenom någon annanstanns.
så är icke fallet
Well now I'm convinced.

Tyck du så men det tycker inte unga, jag tror ju inte att det kommer någon polis om du åker offpist, men det verkar som du vill att det ska göra det om man hoppar.

SverigeTomten sa:
Det var nog 90-talets snowboardåkare som kom med deras skabbiga, stora kläder.
Jag har inga åsikter om vilka kläder man ska ha, eller hur man ska se ut men jag skulle lätt spendera pengar på en skid/snowboardutrustning med nitar i!
Det är inte bara gangsters i backen...
Sant.

"Asså jag fattar inte. Vad har gangster-, getho- och betong-kultur med skidåkning att göra? "

För att svara på din fråga: Ingenting, men vad har japantemat för relevans till skidåkning? Men ärligt talat, vad spelar det för roll?
Vi alla är väl olika och vi på Freeide har väl i och alla fall en sak gemensam; vi alla gillar att åka Snowboard & Skidor oavsett deras olika former.

Vaalea sa:
Det enda jag stör mig rejält på är attityden idag. Den ena är alltid bättre än den andra, det finns ingen plats för uppmuntran och är du nybörjare kan du dra åt helvete tycks det som. What's up with that?
Också väldigt sant.

balanselius sa:
De söker bekräftelse (därav jibbingen , dvs visa upp sig) .
Många tycker att det är roligt att hoppa, rotera & volta. Även när man åker offpist är det roligt att hoppa ut för klippor, när jag var liten var det roligt att hoppa med cykeln, det rä roligt att hoppa på tramolin i badhuset, det är roligt att hoppa med wakeboard/vattenskidor osv osv.

Så säg inte att jibbingen kom till för att folk vill visa upp sig, folk har hoppat i urminnes tider på alla olika sätt.

Senast ändrad:
jag kan inte svara på vad gangster grejjen har med skidåkning att göra, men kanske varifrån de kommer. Skidåkare (iaf jibbing grenen av det) tar efter snowboardåkare när de gäller trick, klädstil osv osv. och alla vet väl att hela snowboardcirkusen tar efter skateboardåkare. Och från skateboardkulturen har man snott hiphop-kulturen, eftersom de är betydligt billigare att skata än att åka skidor och går att göra på fler ställen (behövs inga 1000m kullar fulla med snö, dom brukar vara väldigt sällsynta i getthon), så kan de kanske har funnits nån "riktig" gangster som skatade och som sen har fört vidare hela grejjen till er skidåkare.

Om vi utvecklar de hela så har ju skateboard-kulturen uppstått från surfare som ville surfa på land. Och bland surfare finns de väldigt många fiske intresserade, på tävlingar osv fiskas de en del mellan åken.

så de alla skatare, snowboardare, skidåkare mm vill vara är fiskare, otroligt men sant.

ps, vet inte om fiske-surf faktan är sant, snodde de från en onboardtidning;)

Senast ändrad:
petterlundberg sa:
jag kan inte svara på vad gangster grejjen har med skidåkning att göra, men kanske varifrån de kommer. Skidåkare (iaf jibbing grenen av det) tar efter snowboardåkare när de gäller trick, klädstil osv osv. och alla vet väl att hela snowboardcirkusen tar efter skateboardåkare. Och från skateboardkulturen har man snott hiphop-kulturen, eftersom de är betydligt billigare att skata än att åka skidor och går att göra på fler ställen (behövs inga 1000m kullar fulla med snö, dom brukar vara väldigt sällsynta i getthon), så kan de kanske har funnits nån "riktig" gangster som skatade och som sen har fört vidare hela grejjen till er skidåkare.

Om vi utvecklar de hela så har ju skateboard-kulturen uppstått från surfare som ville surfa på land. Och bland surfare finns de väldigt många fiske intresserade, på tävlingar osv fiskas de en del mellan åken.

så de alla skatare, snowboardare, skidåkare mm vill vara är fiskare, otroligt men sant.

ps, vet inte om fiske-surf faktan stämmer, snodde de från en onboardtidning;)
Då blir de väll fiskemodet denna/nästa säsong då..

CrashX sa:
Så säg inte att jibbingen kom till för att folk vill visa upp sig, folk har hoppat i urminnes tider på alla olika sätt.
Inom jibbing gör man tricks (med namn på tricksen) inte bara hoppar lite för skojs skull, hur många skulle träna på nån inverterad 720 corkscrew lr vad det nu kan heta om ingen såg den utan man gjorde det bara för sig själv? Ingen som filmade, inga tävlingar utan man tränade enbart för sin egen skull. De är nog väldigt få som skulle göra det sen kan man ju tycka att det är helt ok att söka bekräftelse, det gör ju människor på alla möjliga sätt mest hela tiden men att påstå att det för de flesta inte handlar om att visa upp sig när man tränar på att sätta tricks det låter naivt.
Jag säger inte att de som jibbar inte har kul, de vore ju sjukt dumma isåfall utan att det kanske finns underliggande saker som gör varför folk prioriterar t ex jibbing istället för åka på annat sätt.

Nya brädaor är cleana... Burton hade en riktigt clean serie för 2 (?) år sedan med vit/svart cstm x som var j*vligt snygg, t6 mfl.

Men nu... Hundar och katter ? En revolt mot dödskallar från burton sida :)?

TexMurphy sa:
Tjena,

Blir riktigt sne när jag ser en snubbe som Colby West stå på pallen i Xgames och se ut som han har två UZI under jackan. Jag må vara gammal men jag fattar inte vad gansterkultur har med skidåkning att göra. Jag fattar inte heller vadför man vill dra in gangster kulturen i skidåkningen.
Lite kostigt exempel eftersom att dommarna troligen dömde efter hur duktiga åkarna var, skulle du tyckt att det var bättre om colby inte skulle få stå på pallen efterssom att han har stora kläder och en bandana framför ansiktet?

balanselius sa:
CrashX sa:
Inom jibbing gör man tricks (med namn på tricksen) inte bara hoppar lite för skojs skull, hur många skulle träna på nån inverterad 720 corkscrew lr vad det nu kan heta om ingen såg den utan man gjorde det bara för sig själv? Ingen som filmade, inga tävlingar utan man tränade enbart för sin egen skull. De är nog väldigt få som skulle göra det sen kan man ju tycka att det är helt ok att söka bekräftelse, det gör ju människor på alla möjliga sätt mest hela tiden men att påstå att det för de flesta inte handlar om att visa upp sig när man tränar på att sätta tricks det låter naivt.
Jag säger inte att de som jibbar inte har kul, de vore ju sjukt dumma isåfall utan att det kanske finns underliggande saker som gör varför folk prioriterar t ex jibbing istället för åka på annat sätt.
Det handlar nog även om att man vill utvecklas som person, se vad man klarar av och tänja på gränserna, men nog måste jag hålla med dig om att det kan vara en av anledningarna. Ett bra exempel är denna sponsor-hysteri som pågår, alla ska ha spons hit och dit utan någon speciell anledning förutom att kanske kunna skriva det på sin FR-press att man har spons.
Spons får man om man kan göra ngt bra för företaget, visa upp sig och prestera bra på tävlingar, vara duktig och bra på att snacka eller kunna "promota" företaget på ngt annat sätt.

J-Landahl sa:
TexMurphy sa:
Blir riktigt sne när jag ser en snubbe som Colby West stå på pallen i Xgames och se ut som han har två UZI under jackan. Jag må vara gammal men jag fattar inte vad gansterkultur har med skidåkning att göra. Jag fattar inte heller vadför man vill dra in gangster kulturen i skidåkningen.
Lite kostigt exempel eftersom att dommarna troligen dömde efter hur duktiga åkarna var, skulle du tyckt att det var bättre om colby inte skulle få stå på pallen efterssom att han har stora kläder och en bandana framför ansiktet?
Tror inte han syftade på dommarna utan att han inte gillar Colbys stil.

Senast ändrad:
TexMurphy sa:
Intressant.

Mycke diskusion men ingen som verkligen kan svara på frågan "Vad har skidåkning med gansta kultur att göra?"

Svar till alla "Öhhh gubbe sluta säg till oss vad vi skall ha på oss". Jag skiter i vad ni har på er det jag är intresserad av är vadför kids i från Grums, Täby, Lindome osv vill se ut som dom kommer från East LA. Jag lovar East LA är inte jätteball. Skillnad på att säga "Skall inte!" och fråga "Vadför?".

För ärligt jag ser inget, inte nått över huvudtaget gansta i skidåkning. Inte i jibbing heller. Det är det jag vill ha förklarat för mig för jag är innerligt nyfiken.

Sen hoppas jag att det bara handlar om mode och ett ..i.. till föräldrar. Jag säger hoppas för gansta kulturens fuck you till alla och ta för dig själv mentalitet är inte något jag är jätte förtjust i. Extra kasst ihop med den svenska missunsamheten. För då leder det till ännu mer av det Vaalea pratar om...

"Det enda jag stör mig rejält på är attityden idag. Den ena är alltid bättre än den andra, det finns ingen plats för uppmuntran och är du nybörjare kan du dra åt helvete tycks det som."

Detta är en av dom orsakerna jag gillar mindre skidorter med lite folk. Den här attityden har inte nått dit än men ställena börjar bli få.

Tex

Edit: Lustigt också hur alla tror att jag tycker det är snyggt med tightat kälder och fult med baggy. Men det handlar väl mest om missförståndet i att ni tror att jag försöker diktera mode.
svaret på din fråga torde vara ganska enkelt enligt mig:

* snowboard:
snowboarden slår igenom och blir accepterat på skidorter. snowboard är från början lite rebelliskt och de som åker först är skateboardåkare som vill åka på snö => de hoppar

* snowboard blir allmänt accepterat
massa personer som inte är rebelliska utan familjefäder börjar åka snowboard utan att hoppa.Då händer 3 saker vilket ökar storleken på kläderna:
1 snowboardrebellerna vill fortfarande se rebelliska ut och börjar därför klä sig i lite pösigare kläder
2 samt att pösiga kläder är lättare att röra sig i
3 om man har pösigare kläder så ser man inte lika sprattlig ut i luften

* en annan underkategori personer som har stora kläder=ghettokids från staterna.. steget från pösiga kläder till pösiga ghettokläder är alltså inte så stort och vissa snowboardåkare tar gärna klivit

*skidåkare apar efter

vad det gäller attityden så brukar jag inte se så värst mycket av den på de ställen jag åker på, ibland om någon står på kicken och segar så händer det väl att någon ryter till, men annars tycker jag stämmningen oftast är allmänt god..

rätt a mig om jag har fel!

Vaalea sa:
v-larsson sa:
Vaalea sa:
Du bara älskar att häva ur dig saker va?

"30% fattiga 1978 i China, 2,3% fattiga 2006."

Ytterligare - "Kina kommer att fortsätta ligga i topp när det gäller tillväxt i världsekonomin och stå för en fjärdedel av tillväxten. Dessutom kommer Kina att vara en stor producent och en stor marknad. 2005-2006 låg Kina på tredje plats både gällande import och export. Enligt World Bank ger Kinas utveckling och tillväxt positiva effekter för världens fattigdomsbekämpning. "
Sant att kina leder inom produktion och så vidare. Lika bra att vi börjar tricka chinatecken och svärd på våra skidor direkt. och du verkar inte kunna acceptera folks åsikter.
Haha.. ^^ jag orkade inte ens titta igenom resten av vad du skrev, coulnd't care less. men svarade bara på den delen du skrev om china, varför skulle jag acceptera den delen? du hadde juh fel? visst, erkänner att jag att jag inte kan acceptera folks åsikter om de bygger öppet och klart på felaktig info. Gör om, gör rätt.
Även om mina uppgifter om att alla i kina är fattiga så tror du väl inte själv på att det är många kineser som åker skidor eller? och precis som lu_carbber skriver så kan man väl läsa mellan raderna. för den som inte förstår att han säger att skidåkning+gettho är helt fel är riktigt jävla oslipad.

Vaalea sa:
v-larsson sa:
Vaalea sa:
Du bara älskar att häva ur dig saker va?

"30% fattiga 1978 i China, 2,3% fattiga 2006."

Ytterligare - "Kina kommer att fortsätta ligga i topp när det gäller tillväxt i världsekonomin och stå för en fjärdedel av tillväxten. Dessutom kommer Kina att vara en stor producent och en stor marknad. 2005-2006 låg Kina på tredje plats både gällande import och export. Enligt World Bank ger Kinas utveckling och tillväxt positiva effekter för världens fattigdomsbekämpning. "
Sant att kina leder inom produktion och så vidare. Lika bra att vi börjar tricka chinatecken och svärd på våra skidor direkt. och du verkar inte kunna acceptera folks åsikter.
Haha.. ^^ jag orkade inte ens titta igenom resten av vad du skrev, coulnd't care less. men svarade bara på den delen du skrev om china, varför skulle jag acceptera den delen? du hadde juh fel? visst, erkänner att jag att jag inte kan acceptera folks åsikter om de bygger öppet och klart på felaktig info. Gör om, gör rätt.
Kom då förfan inte och säg att du respekterar folks åsikter när du bara säger couldnt care less. du är ju fan stenad.

balanselius sa:
v-larsson: om du nu fattat frågan varför skrev du inte ett svar på det då?

dessutom är väl samurajsvärden och namnen på völkl skidorna från japan.

Det finns j*vligt många trådar jag är sjukt less på och de som har såhär pass välformulerade frågeställningar är långt färre än de flesta av alla andra sorters inlägg på forumet.
För övrigt så är just människors fixering vid vad de och andra har på sig någonting som verkligen borde diskuteras mer eftersom det (utan att skämta) är ett allvarligt samhällsproblem.
Ursäkta att jag inte sitter på fr 24/7 jag ber om ursäkt för att jag gick och åt och sedan lyssnade på när ungarna från denna byn tävlade i vi i femman och jag ber i högsta grad ursäkt för att jag var på fotbollsträning. svårt att tillfredsställa alla här i världen. men jag vet ju nu vem jag ska prioritera. och för att svara på din sistnämnda fråga så måste jag bara ställa en motfråga. om du tycker att nånting är snyggt tar du då på dej något helt annats om du avskyr bara för att nån annan kanske inte tycker din riktiga stil är snygg. snälla du alla bryr sej verkligen inte om vad du tycker. vissa tycker det är snyggt med stora kläder andra inte. ha ett bra liv jag orkar verkligen inte med dej.

eh men fyfan det räcker nu va ? orka skriva en hel bok om nått sånt här som det säkerligen finns hur många trådar som helst i...

ruuk sa:
eh men fyfan det räcker nu va ? orka skriva en hel bok om nått sånt här som det säkerligen finns hur många trådar som helst i...
Önskar jag slapp göra det. är less på hela den här diskutionen. mitt första inlägg gick helt ekelt ut på att jag tyckte man skulle låta det vara och låta folk köra i vad dom ville. då fick jag en hel getingsvärm på mej som tydligen inte fattar vad jag menar. men tror mej detta var mitt sista inlägg i denna tråden.

v-larsson sa:
Vaalea sa:
v-larsson sa:
Kom då förfan inte och säg att du respekterar folks åsikter när du bara säger couldnt care less. du är ju fan stenad.
My god, ge dig någon gång för fan! Jag sket fullständigt i att kritisera resten av din text eftersom du får väll tycka va fan du vill. Men rätta dig kommer jag göra när du häver ur dig en massa felaktig skit som du bara gissat fram. Tyst på dig nu.

men snälla många har ju börjat med baggyjacka tajta brallor,inse att baggy/gangster/getho whatever u wanna call it, det är bra en stil som är inne som är lätt att klä sig i också? det är bara ett mode, liksom ingen gör ju en tråd om varför tjejer springer i minikorta kjolor(som förövrigt är asnajs:D) men iaf, dom har världens minsta kjolar, men ingen gör en tråd om det, varför då? jo för det är MODE. nu vet ja inte om det blir så i sommar men va så i SOMMRAS, fatta det är MODE!

FilleJ sa:
Hur orkar man ta upp ännu en diskussion om detta?
Så jävla waste! Lägg ner för i helvete!
Du som är en sån full fjädrad gansta kan väl berätta för mig vad gansta prylen har med skidåkning att göra? Jag frågar för att jag undrar.

Tex.

Tillbaka
Topp