Skidlängd - how hard can it be?

Så, ett par nya pistmissiler ska införskaffas och därmed miljonkronorfrågan ställas: hur långa ska de vara?

184cm, 80kg och snart 25 år, ser mig själv som en avancerad åkare. Skidorna är ett par Völkl Racetiger SC UVO, dvs ett par raceiga slalomskidor med radie kring 13m i de längderna vi pratar om här. Kör idag på föregångaren till Racetiger, och de är 163cm men köptes å andra sidan när jag var något mindre på alla ledder. Älskar rappheten i skidorna (även om den mattats av betänkligt senaste tiden) och när jag hyrde skidor sist bytte jag från 175-170-167 och skulle nog egentligen kunnat gå ner ännu liiite till. Men frågan är om det var för att det blev mer rätt eller mer som jag är van. Kör nåt slags blandning mellan korta svängar och fort beroende på backe och befolkningsmängd där. Men kör oftast rätt aggressivt och vill gärna ha mjölksyra till öronen när jag är nere vid liften.

Är man dum i huvudet om man köper en 165cm skida i min sits? FIS verkar rekommendera det, men att tävla i slalom är väl kanske inte helt jämförbart med att faktiskt åka skidor under normala förhållanden.

All input uppskattas!

Det finns väl inget rätt eller fel här? Så länge du inte tänker tävla förstås. Men det ska du ju inte vad det verkar.

Ju kortare skida desto mer sväng och desto snabbare svänginitiering men också mindre stöd när det gäller din egen positionering fram/bak på skidan. Spontant blir det väl allstå att ju tröttare du vill vara när du kommer ner desto kortare skida behöver du...

Varför inte gå direkt på Völkl Speedwall SL Uvo om du vill ha en slalomskida, den är snäppet vassare (och mer krävande än) än SC. 165 cm är sannolikt helt rätt längd för din vikt om du vill ha en kvick skida.

För de flesta är denna typ av skida inte ett alternativ att ha som enda skida eftersom den kräver en aktiv körning och kan bli riktigt krävande när det blir uppkört och mjukt.

Ett alternativ till mer mångsidig pistskida utan att tappa bettet är Völkl Code Speedwall (finns i några olika varoanter) eller RTM 84/86. Code lite vassare på hårt underlag men inte lika smidig när det är mjukare. Dessa skidor körs i lite längre längder och fixar pisten hela dagen, från stenhård morgonpist till uppkörd eftermiddagspist.

/MM

Pillard sa:
Det finns väl inget rätt eller fel här? Så länge du inte tänker tävla förstås. Men det ska du ju inte vad det verkar.

Ju kortare skida desto mer sväng och desto snabbare svänginitiering men också mindre stöd när det gäller din egen positionering fram/bak på skidan. Spontant blir det väl allstå att ju tröttare du vill vara när du kommer ner desto kortare skida behöver du...
Nej det kanske bara är en smaksak. Och nej, det är alltså för ren nöjesåkning det gäller.

Intressant det där med stöd vid positioneringen. Den största skillnaden jag märkt mellan korta och långa skidor är hur fladdriga de är, men sånt måste såklart också spela roll.

Mountain_Man sa:
Varför inte gå direkt på Völkl Speedwall SL Uvo om du vill ha en slalomskida, den är snäppet vassare (och mer krävande än) än SC. 165 cm är sannolikt helt rätt längd för din vikt om du vill ha en kvick skida.

För de flesta är denna typ av skida inte ett alternativ att ha som enda skida eftersom den kräver en aktiv körning och kan bli riktigt krävande när det blir uppkört och mjukt.

Ett alternativ till mer mångsidig pistskida utan att tappa bettet är Völkl Code Speedwall (finns i några olika varoanter) eller RTM 84/86. Code lite vassare på hårt underlag men inte lika smidig när det är mjukare. Dessa skidor körs i lite längre längder och fixar pisten hela dagen, från stenhård morgonpist till uppkörd eftermiddagspist.

/MM
Ja skulle jag gå på den skulle jag nog kunna köpa MAX 165 för att ens orka trycka ner den i marken. Lite realistisk får man ju vara. Men SC verkar vara lite i gränslandet mellan race-skidor och "cheater skis" (tror Racetiger finns som en R-cheater modell också?) så den känns ändå rimlig.

Där har du en bra poäng dock. Egentligen är inte detta någon bra allroundskida, det är jag smärtsamt medveten om. Problemet är bara att när jag testat skidor som är det tycker jag alltid att de känns rent ut sagt slöa i pisten när föret är lite bättre till normalt. Lite som att man är avkopplad från underlaget, som att gå från en sportbil till en buss.. Men det kanske är jag som har testat fel skidor, för den du nämner verkar väldigt vass ändå! Menar du att det skulle vara stor skillnad på den och racetigern? Är det bredden som gör det eller skidans konstruktion?

Völkl Racetiger är optimerade för att bra i hård pist, dvs väldämpade och förhållandevis styva. Optimala för hård och slagig pist. Snabba kant till kant.

Völkl Code är en friåkningsskida, lite bredare, lite mindre dämpad och med tip och tailrocker. Lika exakt skär som Racetigern men håller hela dagen även när det börjarbli mjukt och uppkört.

Völkl RTM 84/86 är ännu bredare och ytterligare snäppet mindre dämpade. Fortfarande ett exakt skär men kan upplevas som lite oroliga när det är hårt och slagit (jämfört med Racetiger och Code) men går fantastiskt bra när det är lite mjukare och håller även i en rejält uppkörda pist.

De flesta stora skid märken har motsvarande modeller. Raceinspirerade friåkningsskidor med midja mellan 65 och 72 mm. Friåkningsvariant pist med midja kring 76 mm och allround pist med midja kring 84 mm. Valet är ditt!

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Völkl Racetiger är optimerade för att bra i hård pist, dvs styva, väldämpade och förhållandevis styva. Optimala för hård och slagig pist. Snabba kant till kant.

Völkl Code är en friåkningsskida, lite bredare, lite mindre dämpad och med tip och tailrocker. Lika exakt skär som Racetigern men håller hela dagen även när det börjarbli mjukt och uppkört.

Völkl RTM 84/86 är ännu bredare och snäppet mindre dämpade. Fortfarande ett exakt skär men kan upplevas som lite oroliga när det är hårt och slagit. Men går fantastiskt bra när det är lite mjukare och håller även i en rejält uppkörda pist.

/MM
Är verkligen Racetigern mer dämpad? Nu har jag inte åkt på nån av dem så jag har ingen aning men tänker spontant att det borde vara tvärtom? Jag skulle iaf vilja ha mer dämp i den bredare skidan som är tänkt för mer uppkört än pistmissilerna som ska gå i stenhård pist. I det senare fallet vill jag väl ha så lite dämp som möjligt? Eller tänker jag helt fel?

@Pillard
Yes, åtminstone de Racetiger Speedwall GS Uvo 16/17 som jag testat. Jag tror du tänker fel, ett par skidor som ska gå i hög hastighet på hårt och slagit underlag behöver vara hårda i flexet och väl dämpade för att hålla sin linje. Är det mjukare underlag vill du i stället ha ett par mer följsamma skidor vilket du får om de är mjukare och mindre dämpade.

Det är detta som gör det svårt att få till en fartstabil "charger" som ändå uppfattas som följsam och lekfull ...

/MM

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Med stundande Österrike-resa beställde jag ett par Racetiger i 165cm från Sport-Bittl idag (de började dessutom ta slut i lager). Om de kommer förvandlas till widow-makers efter lunch återstår att se, men Åre Skidsport skriver iaf att "Racetigern tar dig ner säkert i den isigaste pisten men även i en uppåkt mjuk backe v9 i Åre!" och det lät lovande. Tror jag kommer bli för besviken på kompromissen när jag verkligen vill ligga på ordentligt i fina backar med ett par andra och om inte annat lär jag få benträning inför cykelsäsongen av guds nåde. Blir det helt omöjligt antar jag att cyklisternas ekvation n+1 (antalet cyklar du behöver = n + 1 där n = antalet cyklar du har idag) gäller även på skidor, och då är det ju bra att jag inte redan står med en kompromiss.

Tack igen!

Mountain_Man sa:
@Pillard
Yes, åtminstone de Racetiger Speedwall GS Uvo 16/17 som jag testat. Jag tror du tänker fel, ett par skidor som ska gå i hög hastighet på hårt och slagit underlag behöver vara hårda i flexet och väl dämpade för att hålla sin linje. Är det mjukare underlag vill du i stället ha ett par mer följsamma skidor vilket du får om de är mjukare och mindre dämpade.

Det är detta som gör det svårt att få till en fartstabil "charger" som ändå uppfattas som följsam och lekfull ...

/MM
Jo jag gör väl det. Styva som attan tänker jag att de borde vara men samtidigt tänkte jag nog att man väl vill ha en så ofiltrerad känsla som möjligt när skidan är race-inspirerad. Jag tänker lite som med bilar där de riktiga sportbilarna för bana är stenhårda och ger en väldigt direkt feedback medan mer komfortabla är mer "dämpade".

@jag_alskar_skidor Alperna med SC-skidor i 165? Jag är på riktigt imponerad. Allt under 20 meter i radie i alperna ger mig mjölksyra bara av att tänka på det ;)

@jag_alskar_skidor
Jag antar att det är de gula Völkl Racetiger SC du syftar på. Vad jag kan se har de lite längre radie (14 m) än SL modellen (12.7 m) och är lite bredare (72 jämfört med 68) vilket sannolikt gör dem mer allround än SL. Säkert en grym friåkningsskida, men som sagt, troligtvis inget att slöåka med utan kräver an aktiv insats, men du vill ju ha mjölksyra så ... :-) Lycka Till !

@Pillard
Jag vet inte mycket om bilar, men är det inte så att den stenhårda korta fjädervägen som racedämpare (eller vad det nu kallas i branschen) har en tillika hård returdämpning och är matchade med ett riktigt styvt chassie? Kanske
@Ake_Astrom kan reda ut? ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
@Pillard
Jag vet inte mycket om bilar, men är det inte så att den stenhårda korta fjädervägen som racedämpare (eller vad det nu kallas i branschen) har en tillika hård returdämpning och är matchade med ett riktigt styvt chassie? Kanske

/MM
Haha! Jo ungefär så är det. Jag anar att det som vanligt är olika uppfattning om en definition som spökar. När jag tänker "dämpad" tänker jag motsatsen till "krispig/direkt". Alltså en skida med något diffusare snökontakt där ojämnheter osv inte märks på samma sätt

@Pillard
Det är nog egentligen inte relevant att jämföra bilars fjädring med skidors dämpning ...

Syftet med att dämpa en skida är att minska vibrationer och självsvängningar som gör att skidan riskerar att tappa greppet på snön. Ett par väl dämpade skidor känns rätt "döda" i lägre hastigheter men vaknar till liv när det börjar gå fort och de utsätts för större krafter.

Ett par skidor som upplevs som "krispiga" och/eller "lekfulla" är oftast mindre dämpade vilket upplevs som en närmare kontakt med snön. Fungerar bra i lägre farter och på mjukare underlag men dessa skidor håller oftast inte för högre farter på hårt och slagigt underlag.

Jag vet att
@Hendryx i det närmaste doktorerat i ämnet. Allå allå ... ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
@jag_alskar_skidor
Jag antar att det är de gula Völkl Racetiger SC du syftar på. Vad jag kan se har de lite längre radie (14 m) än SL modellen (12.7 m) och är lite bredare (72 jämfört med 68) vilket sannolikt gör dem mer allround än SL. Säkert en grym friåkningsskida, men som sagt, troligtvis inget att slöåka med utan kräver an aktiv insats, men du vill ju ha mjölksyra så ... :-) Lycka Till !

@Pillard

/MM
Det blir lite olika med fjädring och stötdämpare beroende på underlag.
På bana så är ju underlaget mycket jämnare och man kan ha bilen lägre, det medför att fjädringsvägen blir kortare eftersom man inte vill att chassit tar i banan.

Åker du på mer ojämnt underlag så behöver du längre fjädringsväg och du vill inte att hjulen tappar vägkontakten.
För att lösa det så ligger den största dämpande kraften vid ihop tryckning av fjäder vilket medför att hjulet kan fjädra ner lättare och följa vägen. men vid landning så skall det dämpa för att slippa "gunga" fram.

Siffrorna på dagens avancerade system vet jag inte men när jag var aktivt inom rally så var en standard dämpare i 40/60 dvs 60% av dämpningen låg vid uträtning av fjäder och 40% vid ihop tryckning medans en stötdämpare för rally 60/40 dvs. 40% vid uträtning av fjäder och 60% vid ihop tryckning.

Självfallet så är en stötdämpare för tävlingssammanhang mycket hårdare totalt sett.

De siffror jag angivit är generella och skall inte ses som absoluta.

Som "extra" kan jag nämna att i den tidiga begynnelsen av dragracing så var förhållandet 90/10 dvs 10 vid uträtning och 90 vid ihop tryckning :)

Personliga "inställningar" gör ju att siffrorna blir annorlunda men detta var för att enkelt förklara grundprincipen utan att bli allt för långrandig ;)

Ber om ursäkt för ämnesglidningen //Åke

Mountain_Man sa:
@Pillard
Det är nog egentligen inte relevant att jämföra bilars fjädring med skidors dämpning ...

Syftet med att dämpa en skida är att minska vibrationer och självsvängningar som gör att skidan riskerar att tappa greppet på snön. Ett par väl dämpade skidor känns rätt "döda" i lägre hastigheter men vaknar till liv när det börjar gå fort och de utsätts för större krafter.

Ett par skidor som upplevs som "krispiga" och/eller "lekfulla" är oftast mindre dämpade vilket upplevs som en närmare kontakt med snön. Fungerar bra i lägre farter och på mjukare underlag men dessa skidor håller oftast inte för högre farter på hårt och slagigt underlag.

Jag vet att
@Hendryx i det närmaste doktorerat i ämnet. Allå allå ... ;-)

/MM
+1

Pillard sa:
Mountain_Man sa:
@Pillard

/MM
@jag_alskar_skidor Alperna med SC-skidor i 165? Jag är på riktigt imponerad. Allt under 20 meter i radie i alperna ger mig mjölksyra bara av att tänka på det ;)
20 meter i radie på ett par skidor skulle i en vanlig backe tvinga mig att börja köra med "trycket på daaaalskidan älskling!" i sann Stenmarksanda. För att förtydliga, det är alltså inte puder jag tänker köra med skidorna i första hand så att säga. Och jämfört med mina P60 (en föregångare till Racetiger, 163cm med 12.7 i radie) med iaf nära nog 200 skiddagar på är allt en uppgradering.

Mountain_Man sa:
@jag_alskar_skidor

@Pillard

/MM
Stämmer! Och det stämmer bra, SL Speedwall (tror inte SC finns som Speedwall och SL inte utan?) är säkert barnsligt kul ibland, men för att fortsätta på bilanalogin känns SL mer som en STCC-bil. Inget du åker på vanliga vägar flera dagar i sträck med, men fruktansvärt rolig och kvick vid rätt förhållanden. SC som är lite mer tillbakadragen (men också mer lättåkt och komfortabel) är väl då som en... Porsche. Lite för sportig för gemene man men går ändå att åka på semester med om man ändå prioriterar körglädje framför ultimat komfort och praktikaliteter. Fortfarande fullständigt värdelös utanför vägen/pisten men håller ändå för något potthål och någon vägbula (uppåkta backar/snövallar).

Åke: Kul info! Vad rallyfjädring beträffar är för mig Collins Crest i Svenska Rallyt en uppvisning i vilken otrolig utveckling det varit på stötdämpare bara de senaste åren. De flyger 40m långt och... iaf 4 m högt (?), men ändå sätter sig bilen perfekt direkt. Inget (synligt) gung upp och ner. Fantastiskt egentligen när man tänker på att de dessutom riktigt limmar däcken mot vägen resten av tiden.

@jag_alskar_skidor
Jag tror säkert du blir helnöjd med dina SC. :-) Men testa ett par moderna friåknings pistskidor med lite större radie, jag tror du kommer att bli förvånad över hur följsamma och kvicka de är trots sin större skärningen. Och som du vet är skärningen dynamisk och med skarpa vinklar kan du pressa in ett par skidor av GS (friåkningsvariant) i svängar som är betydligt skarpare än den angivna radien. Ett par Völkl Code Speedwall L Uvo är ett bra exempel på en sådan skida, men de flesta märken har något liknande. 76 mm midja liten tip och tailrocker ...

/MM

Mountain_Man sa:
@jag_alskar_skidor
Jag tror säkert du blir helnöjd med dina SC. :-) Men testa ett par moderna friåknings pistskidor med lite större radie, jag tror du kommer att bli förvånad över hur följsamma och kvicka de är trots sin större skärningen. Och som du vet är skärningen dynamisk och med skarpa vinklar kan du pressa in ett par skidor av GS (friåkningsvariant) i svängar som är betydligt skarpare än den angivna radien. Ett par Völkl Code Speedwall L Uvo är ett bra exempel på en sådan skida, men de flesta märken har något liknande. 76 mm midja liten tip och tailrocker ...

/MM
Tack :)

Ja till nästa skidköp ska jag göra hemläxan bättre när jag är nånstans där man kan prova, öppningshelgen i Hemsedal som jag brukat åka till senaste åren tex. Jag har iof testat lite andra skidor då och konstaterat att det känns helt fel, som att jag är bortkopplad från skidorna. Som att någon stängt av hälften av alla cylindrar till bilen. Men som sagt, man får väl lära sig att uppskatta dem på ett lite annat sätt. Code skulle vara kul att testa dock! Får se om man får möjlighet till det.

Tillbaka
Topp