Skidlängd ?

alxndr

Ny medlem
Skidlängd ?
Tjena alla!

Tjena alla, ska köpa nya skidor och jag vet inte riktigt vilken längd jag ska ha. Åker mest pistat och offpist men är även ibland lite i parken och leker.
Jag är 1.80-1.82 lång och jag undrar vilken längd ni tycker jag ska ha på skidorna ?

MVh Alexander

Skidlängd ?
Jag skulle köpa ett par nära min egen längd för att få ett så brett användningsområde som möjligt, köper du för kort suger de offpist, köper du för långt blir det skit i pipe. Egentligen skulle du ha 2 par men det blir så satans dyrt och förbaskat tungt att kånka omkring med. Personligen skulle jag tittat på 175 - 180/185 men det är jag det. Spelar ju också viss roll hur mycket du väger, hur bra teknik du har, om du åker aggressivt, hur hård/mjuk skidan är, om det är carve/friskidor osv osv ad infinitum. Gå in på en skidbutik vars personal du tycker kan sin sak och hör vad de säger. Det är fan inte lätt. ;)

Skidlängd ?
Det beror ju mycket på din åkstil och vilka lagg du väljer, själv trivs jag
bäst på lite längre skidor.

Om det är en ren pistraket du tittar på så tycker jag du borde ligga på
180 +/- ett par cm. Gäller det twintips så känns de oftast som de är en
bra bit kortare kortare än den angivna längden, så även där kan du lägga
dig kring 180 cm (om du vill använda skidan till annat än bara hopp).

Vill du ha en skida för mer offpist så bör du gå upp lite till i längd. Vill
du bara hänga i parken så går du ner lite.

Själv är jag 181 cm (väger ca. 85 kg) och kör på ett par G4:or (eller 7/24
AX4 som Völkl så fint döpt om dom till... tossigt!) på 188 cm. Trodde
dom skulle kännas lite klumpiga i pisten, men dom funkar verkligen till
allt utom parken.

Skidlängd ?
Jag skulle rekomendera att köpa ett par skidor som är
ungefär lika långa som du jälv.
Det är bäst i fall du vil kunna
använda dem lite över allt.

Skidlängd ?
mycket beror väl på hur breda skidorna är också och hur mycket du väger för att veta hur bra dom fungerar för just dig i off pisten inte bara hur långa skidorna är. sen är det väl bara att köpa dom skidor som du tycker är skönast och inte lyssna så mycket vad andra tycker. köp helt enkelt vilka skidor du trivs med. Det är ju bara låna olika lagg och olika längder och kolla vilka du vill investera i. så blir du nog nöjd!

Skidlängd ?
Just det! stick upp till Åre kring Lucia när det är skidtestarhelg, där finns det proffs att snacka med och skidor att testa, ta med de som känns bäst hem. Som sagt, det beror på så sabla många olika faktorer hur långa de ska vara...

Skidlängd ?
Selv syns jeg alle svarene over foreslår for korte ski! For stabilitet i høy fart er det en stor fordel med litt lange og nokså stive ski. Selv er jeg 179 og kjører 188 lange ski. Tidligere hadde jeg noen på 177, og de føltes vinglete og utrygge. Men passende lengde på ski har minst like mye med vekt og kjørestil å gjøre, som med egen høyde.

Skidlängd ?
köp lika långa skidor som dig själv, kanske lite längre. funkar bra i parken också..

Tillbaka
Topp