Skidlängd

pernystrom

Ny medlem
Skidlängd
Jag är 1.75 och väger 65 till 70 kilo. Vilken längd på freeride-skida ska jag ha?

Åker gärna fort, i pist (alperna) men vill kunna köra mer puder. Har tidigare kört på farsans (gissningsvis 1.70 eller 1.80) Salomon crossmax 10:or.

Har tittat på Völkl bridge med de ställbara marker schizo bindningarna om det kan hjälpa i rådgivandet, vad tror ni om 1.85? Jag menar, iemed att de är twintips. Är det ändå för långa skidor?

Skidlängd
Den du länkade är från 2001 eller nåt, och den snabbgeneratorn ger mig svaret 1.80 men känns inte övertygande. Skidorna görs bara i 1.77 eller 1.85. Därför jag ställer frågan här.

Skidlängd
Den gav mig det resultatet jag ville ha, alltså ungefär det jag använder nu och trivs med... Skidlängd hör väl ganska mkt ihop med vilken nivå du ligger på åkmässigt. Bättre åkare - längre skidor, förenklat.

Hade jag vart du hade jag köpt 185orna före 177orna, kommer jag inte ihåg helt fel så är det även lite rocker på årets modell? Detta gör ju att åkytan blir kortare på hårt underlag. Jag hade, som sagt, tagit 185orna om jag var du.

Skidlängd
För offpist har jag iaf hört att det är +1-20cm som gäller på skidor, så det beror väl på hur bra du är på att åka. En jag bodde med förra säsongen körde Völkl Katana 190cm, å han är bara typ 1,75. Iofs är han typ 200e bäst i världen på störtlopp, så han är väl lite extrem, tog mest det som ett exempel.

Skidlängd
JL76 sa:
Har han kollat på 177 och 185 så är det inte årets, och vill han köra puder är det fel skida.
https://www.freeride.se/content/92/ är fortfarande aktuell och är väl samma som i den nya guiden, inte sant?
Jepp, samma guide.

Skidlängd är väldigt subjektivt men jag är ungefär lika stor som dig och använder ett par salomon shogun 182 cm som jag tycker är perfekta för svenska förhållanden. Om jag däremot skulle köpa renodlade puderskidor skulle jag nog gå på någonting just under 190 cm. Prova lite olika om du kan, om inte så går du på magkänslan!

Skidlängd
ajajaj, var det hon som tog betalt för hudarna jag köpte av dig månne? Och nu när det ändå kommer upp här så kan jag fråga vrf jag fick de GAMLA framspännet och inget bakspänne. Blev lite snopen...Inte för att jag tkr att bakspänne är något nödvändigt men den nya modellen hade kommit när jag köpte hudarna...

Skidlängd
Nej hon är snowboardåkare. Min är en danska som bara var nere och åkte skidor och pluggade på distans. KAn varmt rekommendera att studera i Danmark. ;)

Om du fick det så hade vi förmodligen inte fått det nya. Min chef jag hade där nere är inte den snabbaste ibland och ta en diskustion med han är inte det lättaste tyvärr.

Skidlängd
aha I see, ja det va ju i slutet av december så det är väl möjligt. No biggie, fast frasen "sneaky fucker" dök nog upp i mitt huvud 1 eller 2 ggr ;)

Tillbaka
Topp