Skidlärare eller skiduthyrare?

nnnaa

Ny medlem
Hej allesammans! Står här med en enorm beslutsångest efter att flera jobberbjudanden börjat trilla in. Har redan tackat nej till Hemköp i Tandådalen samt till en intervju för en privat skiduthyrning i Sälen.

Nu står det mellan att jobba i en skiduthyrning i Idre eller en kombitjänst som skidlärare och utkörare av förbokningar i Branäs, kan tillägga att jag jobbat i skiduthyrningar två säsonger redan varav en i Branäs och tycker inte deras backar är så utvecklande för mig. Känner däremot att det hade varit kul att prova på ett nytt yrke men vill samtidigt ha en ny skidort med bättre möjligheter att utveckla min utförsåkning.

Vad hade ni gjort?

Jag kan varmt rekommendera skidlärare yrket, har själv jobbar som skidlärare i 6 år(varav 4 var i branäs)Så vill du utveckla din skidåkning så kan jag varmt rekommendera att jobba som skidlärare. Sen visst har branäs inte dom mest utmanande backarna(har åkt storbacken så många ggr att man kan varje snökorn ;) ) men dock så ligger man bara ett stenkast från bland annat trysil. Har internerat en sekund av mina år som skidlärare.

Hoppar bara in och påminner om vilket skitjobb det är i skidskolan. Jobbar i princip alla dagar, men får ändå färre timmar än alla andra på fjället(Både betalda timmar, samt faktiska personliga åktimmar). En riktig lose-lose om du frågar vem som helst förutom en av de frälsta.

Jag vill bli bättre på att åka bräda med, orkar man det om man jobbar som skidlärare? :)

Och nej, plugga har jag börjat och avslutat två gånger redan för jag valt fel, så ska göra en nogare avvägning innan jag börjar nästa gång. Så blir säsongsjobb och resa fram till jag vet vad jag vill göra :)

Hej! Jag ska jobba som skidlärare i Branäs i vinter och har haft lite samma tankegångar som dig när det gäller nivån på skidåkningen då jag uppfattat att Branäs inte erbjuder särskilt avancerad åkning(har ej varit där tidigare).

Men har resonerat att det är ganska nära till trysil och att man får dra dit ett par gånger när man är ledig :) Och som jag förstod det från arbetsintervjun hade man 2 dagar ledigt/vecka t.ex torsdag och söndag.
Har man bara vilja nog så går det absolut orka med att lära sig åka bräda även om man är skidlärare ;)

Om du är en riktig skidentusiast så är ju skidläraryrket det som gäller. Visst är inte allt alltid frid och fröjd, men man får ut mycket nöje av det även de lite sämre dagarna.

//ännu en avhoppande student

Hej Ski-O! Kul att du också fått jobb där! Nej de har tyvärr rätt dåligt utbud både på röda och svarta backar, och kollar jag Idres pistkarta ser den betydligt mer spännande ut. Sen har jag längre kontrakt och fler garantitimmar i Idre så det gör också att jag tvekar.

Jag funderar över om man kommer orka då man kommer jobba som skidlärare sen på de lediga dagarna kanske man vill vila, jag har ingen aning på hur jag kommer reagera då jag bara jobbat i hyran två vintrar. Har du jobbat som skidlärare innan?

Haha märks kanske i det jag skriver att jag är mest inne på Idre just nu men det ändras flera gånger per dag.

Lite komiskt att du har också hoppat av plugget! Tycker det är så lätt att komma tillbaka till säsongslivet, det är ju ändå en härlig bubbla!

Det är inte bara åkningen som är keff i Branäs. Arbetsplatsen i skidskolan har varit fullständigt kaos de senaste åren med ny skidskolechef varje säsong. Innan förra året så hade de bara 4st återvändande skidlärare. Det borde vara nog övertalning för att hålla sig borta från den arbetsplatsen.

Känner ingen personligen som jobbat i hyran i Idre, men har en bekant som gjort 3 säsonger som skidlärare och han trivs med allt ifrån chefer till nöjesutbudet på orten.

Jag är väl inte riktigt rätt person att jämföra anläggningar/backar då jag endast varit i Idre en vecka. Men tyckte då backarna kändes ganska korta och relativt enformiga och inte så mkt variation. Men ta min åsikt med en liten klackspark.

Visst är det schysst med fler garantitimmar, men då är det inne i skiduthyrningen. De extra timmarna skulle istället kunna användas till att förbättra brädåkningen eller något annat kul. Vet inte hur du resonerar, men jag säsongar ju inte för att jobba och tjäna så mkt pengar som möjligt (Inser hur otroligt partisk jag låter just nu) :)

Visst kommer man vara lite trött då det sliter lite. Men är man bara ett schysst gäng som drar tror jag man glömmer bort tröttheten för en dag.

Har tyvärr inte säsongat som skidlärare innan(började plugga nästan direkt), men har jobbat ideellt i min lilla hemmabacke sedan några år tillbaks med ett antal heldagar i backen som skidlärare.

Vad du än väljer tror jag du kommer få en kanonvinter!

Tillbaka
Topp