Skidlärare i alperna

skigirl91

Ny medlem
Skidlärare i alperna
Tänkte höra lite om ang. att vara skidlärare.
Får man någon egen tid alls för egen skidåkning?

Ex. Om man har någon ledig dag ifrån jobbet på veckan? + att man då ställer sig i backen och åker med "egna skidkläder"? istället för skidskol kläderna.

Skidlärare i alperna
Av de jag känner som arbetar eller har arbetat i alperna så är det rätt blandat. De som jobbat ett par säsonger får oftast möjlighet till fler timmar än de som gör sin första säsong. Vilken utbildningsnivå har du som skidlärare? Det är nämligen också avgörande för hur mycket jobb du får.
Angående kläderna så tror jag nog att du vill åka i egna när du är ledig, mestadels för att du slipper undan alla frågor som gästerna har. Så upplever jag det i Sverige i alla fall.

Skidlärare i alperna
Jag ska faktiskt gå en skidinstruktör kurs nu på fredag för STS alpresor :)
ISIA-certifiering steg 1
Så hoppas på arbete i alperna eller i Åre.

Har aldrig arbetat som skidlärare.

Skidlärare i alperna
Jaha, vad kul! Är det inkluderat med en reseledarkurs för STS eller är det enbart steg 1?
Jag vill inte låta pessimistisk men om vi ska vara realistiska är det relativt svårt att få arbete som skidlärare, vare sig det gäller alperna eller Åre, med bara steg 1. Tyvärr. Tänker du att du vill arbeta denna säsongen eller nästa?

Skidlärare i alperna
Jag hade tänkt mig enbart denna säsong. Och nej tyvärr den inkluderar inte reseledare biten för det är en kurs för sig

Skidlärare i alperna
Klart att du ska stanna om du trivs och hittar ett jobb, skitsamma om det är som skidlärare eller ej! Jag har gjort 4 säsonger i skidskolan i Åre och deras sista ansökningsdag är 31 augusti, vet inte hur processen ser ut i alperna men den är säkert liknande. Steg 1 innebär trots allt att man bara får lära ut till nybörjare och då blir man lite begränsad i sin kompetens. Det bästa är nog att gå runt och hälsa på inne på skidskolekontoren med ett CV och se om dom behöver någon extrahjälp. Lycka till!

Skidlärare i alperna
Hej, Kanske inte riktigt vad du hade tänkt dig men jag har precis börjat som skidlärare i Beaver Creek, Colorado, och vet att de behöver fler... Om man är deltid är man bara skyldig att jobba 15 dagar på hela säsongen, vilket är rätt soft. Anställningsprocessen var rätt långdragen men om du är intresserad kan jag berätta mer om hur jag gick till väga.

Skidlärare i alperna
ammelem sa:
Hej, Kanske inte riktigt vad du hade tänkt dig men jag har precis börjat som skidlärare i Beaver Creek, Colorado, och vet att de behöver fler... Om man är deltid är man bara skyldig att jobba 15 dagar på hela säsongen, vilket är rätt soft. Anställningsprocessen var rätt långdragen men om du är intresserad kan jag berätta mer om hur jag gick till väga.
Jag vill gärna höra mer om detta! :)

Skidlärare i alperna
Hej! När är din utbildning? När du skrev utbildning via STS så tänkte jag på kursen som dom har i Bad Gastein varje år, men den brukar vanligtvis va tidigare, men du kanske redan har gjort utbildningen nu? Från den kursen anställer en av skidskolorna i Gastein en massa folk, så det finns stor chans till jobb. Ledigt har man en dag i veckan, får man bara högsäsongsjobb så har man ju dessutom alla lågsäsongsveckor ledigt. Tror det är likadant på de flesta ställen i Alperna, att det är 1 dag ledigt i veckan. Jag har jobbat två säsonger i skidskolan i Bad Gastein så ställ gärna fler frågor om du vill! Lycka till

Skidlärare i alperna
1 eller i bästa fall 2 dagar ledigt/vecka kan man räkna med. Egen åkning går oftast att få till varje dag, men bara några få åk.

Om du är på hemmaplan nu och inte har någon kontakt på jobb än, då skulle jag säga att det brinner i knutarna för att få tag i ett vettigt jobb. Som så ofta annars, så gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. (Ja, så enkelt är det... ;-)

Få skidskolor kommer jubla när du bara har steg 1, men personlig kontakt, social kompetens och att du är duktig på skidor kan ge dig jobb lite var som helst. Vill du till alperna så åk dit och gå runt och prata med skidskolecheferna. Ansökan via mail/brev så här sent på säsongen kan inte rekommenderas.

Tillbaka
Topp