Skidlärare i Japan?

KatrinB

Ny medlem
Skidlärare i Japan?
Jag undrar om det är någon som vet om man som svensk kan få visum för att jobba som skidlärare i Japan. Jag har 16 månaders erfarenhet som skidlärare.
Tacksam för svar! :)

Skidlärare i Japan?
Hej, tänkte fylla på med lite mer fakta.

Jag och min flickvän bråkade med att fixa Japanskt visa i ca 2 månader. Skickade mail/ringde och även vanliga brev fram och tillbaka till en skidskola / immigrationsverket i japan förra sommaren och det var låååångt ifrån enkelt att lösa.

Men det gav resultat tillslut.

Fick ett svar att jag var välkommen dit (dvs fick både ett JA på kontrakt och på VISA) men det slutade med att jag fick tacka nej eftersom jag hade fått ett annat jobb.

Värt att veta: (2013-2014 säsongen)
* Skidskolan / immigrationsverket hade som krav att man skulle ha 36 månaders TEACHING experience på snö.
* Mycket pappersarbete (hade god kontakt med skidskolechefen i japan som hjälpte mig skriva våra ansökningspapper om och om igen... Som chefen sa så måste ansökningarna vara helt "idiot proof".. får/bör inte vara några oklarheter, what so ever.)
* De ringde och hade intervjuer och backgroundchecks på både mig och mina (3-4 referenser, på ganska tafflig engelska. Och frågade mer eller mindre Ja eller Nej frågor. Vissa var enklare att förstå än andra)

Har du nån kontakt och tillräckligt med erfarenhet så borde det inte vara något problem.

Och vad jag har hört från polare som drog dit och jobbade förra vintern så är det en sjukt kul upplevelse, både skidåkningsmässigt och kulturellt! (They do stuff differently there!)

Det går hur som helst... Men tar tid.
Har även pratat med japanska embassaden i Stockholm och Svenska embassaden i Japan om eventuella work and holiday visa i framtiden, och det lät förhoppningsvis som att det kommer nån gång i framtiden.

Får hoppas.

Skidlärare i Japan?
Hej,
Jag befinner mig just nu i Australien och gör min första säsong som skid- och snowboard instruktör. Har blivit erbjuden att komma till Japan och jobba men frågan är om jag kan få ett visa.

Har endast denna säsong som erfarenhet och har inte studerat högre än gymnasienivå. Har god kontakt med företaget jag ska jobba för och de är villiga att sponsra men det är fortfarande oklart om jag kan få visat på grund av brist av erfarenhet.

Finns det någon väg att gå, ett litet kryphål att få visumet godkänt? Tacksam för alla svar jag kan få!!

Skidlärare i Japan?
Hej sofieviola. 36månaders erfarenhet är det som gäller tyvärr. Working holiday har ju tyvärr svenskar inte möjlighet att få i japan. Du får knega på ett par säsonger till eller hoppas på utrikesdepartementet.

(tack rajden för rättelsen)

Senast ändrad:
Skidlärare i Japan?
combatspenat sa:
Hej sofieviola. 36månaders erfarenhet är det som gäller tyvärr. Working holiday har ju tyvärr svenskar möjlighet att få i japan.
"tyvärr svenskar inte möjlighet att få i japan."

... Än, men förhoppningsvis inom en snar framtid.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp