Skidlärare

edin

Ny medlem
Skidlärare
Är det någon som har koll på hur det går till att bli skidlärare i Österrike. Gå typ steg ett eller nått. Är det någon som kan skriva om sina egna erfarenheter? Vart man varit och till vilka man har vänt sig!? Lite kött på benen...

Skidlärare
Hej! Kolla med Salzburger Berufsschilehrer und snowboardlehrer Verband- SBSV
Första kursen heter Anwärter- barn och nybörjare. Därefter kan man efter praktik/jobb fortsätta med Landesschilehrer 1 och 2, lawinkurs och vidare uppåt.

Jag gick Anwärter (10 dagar i nov) i Kaprun och jobbade därefter i Saalbach-Hinterglemm. Bra!! I skidskolan jobbade även skidlärare utan utbildning, men med får man mer betalt och roligare grupper.

SBSV är landskapet Salzburgs skidlärarorganisation. Vill du till något annat landskap har de säkert egna liknande kurser.

Lycka till!

Skidlärare
STS utbildar skidlärare... kolla på deras sida.. har för mig att kursen hålls en vecka i dec. till självkostnadspris...

Skidlärare
Hej!
Jag gick också skid och snowboardlärarutbildningen i Kaprun i nov 2002. Problemet är bara att du måste ha en anställning på en skidskola för att kunna gå utbildningen och du måste göra utbildningen för att få jobba! Det bästa är om du tar kontakt med en skidskola i den orten du vill jobba och om dom vill ha dig så fixar dom alla papper till kursen. Kursen kostar ca 7000 tror jag men då ingår mat och boende, den är dyrare i tirol än vad den är i salzburgerland så jag skulle nog rekommendera salzburg. Där kan du jobb i tex. Bagdastein, saalbach, ZellamSee.... Det är bra att kunna en del Tyska innan du åker ner för all undervisning är på tyska... man får helt enkelt ge sig fan på det, det gjorde jag... Det går att söka på skidskolorna på nätet och dom är lätta att hitta... STS utbildar också skidlärare men där blir man inte garanterad jobb och den utbildningen är nog ännu dyrare skulle jag tro.... Hoppas du har fått lite svar på dina frågor, stora skidskolor skriker efter skidlärare så det ska nog inte vara några problem om du kan åka!
Haregötthaj

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp