Skidlärare

alvaonskiis

Ny medlem
Skidlärare
Tja jag har funderat på att ta en skidlärarkurs och undrar vart man kan göra en sån. Har hört att man kan ta kurser i sälen... kan man det?

Skidlärare
Tog första sidan på en google sökning.

Fjällans är ett mångsysslande företag som erbjuder sina tjänster åt såväl besökande som bofasta i Sälen. Företaget ägs av mig, Anna Olsson, som vintertid driver Café Branten på skidanläggningen Stöten och efter önskemål håller skidlärarkurser och internutbildningar samt ger privatlektioner i skidåkning.

Tog en tex från sidan, http://www.fjallans.com/ kanske kan vara till någon hjälp?

Den sidan har det i stöten tror jag det stod. Hittade en ännu bättre text på den sidan nu, http://www.fjallans.com/4.html

Senast ändrad:
Skidlärare
jag kan varmt rekomendera friluftsfrämjandets kurser...speciellt om du inte vill betala en massa pengar själv för utbildningen...för de flesta avdelningar inom friluftsfrämjandet låter dig arbeta av din utbildning sen och du kommer ju ändå att behöva praktik efter din utbildning. jag har själv varit instruktör innom friluftsfrämjandet i många år och vet att det är riktigt bra utbildningar.

Skidlärare
Helgen v.17 kan du gå introkursen i Kittelfjäll med Främjandet och Freeskiers... Skriv i min gästbok om du är intresserad så kan jag hänvisa dig vidare.

Skidlärare
kan VARMT rekomendera SCoTT utbildningen i Orsa.. en fantastiskt bra utbildning både inom skidåkning, skidlärare och service branschen bland mycket annat.

Skidlärare
vill du jobba i alperna bör du även utbilda dig där, förövrigt helt annan klass o andra krav på de österrikiska utbildningarna än de svenska...

Skidlärare
Vill också påpeka att om du vill jobba i alperna så bör du verkligen utbilda dig där.

Någon som har koll på var man hittar info om de österikiska skidlärarutbildningarna?
Mina snabba gogglingar blev fruktlösa..

Skidlärare
finns ett ettårsutbildning i sierranevada college. få lite bergsguide erfarenheter osv. kan nog vara bra. men om du vill ta tag i det tidigare kan du vid 16 tror jag börja gå främjandets kurser, intro. 1.2.3 o ofta räcker det. men med dom i bagaget o lite eget driv kan du försöka dig på skidlärarexamen och få lite roligare jobb i backen

Skidlärare
Har man gått steg 3 med främjandet kan man bli medlem i svenska skidlärarföreningen och få sk IVSI status.
Har man sen Svensk skidlärarexamen kan man gå en fortbildning för att få ISIA status. Båda dessa är internationellt erkända organisationer, är du medlem i någon av dessa borde du vara kvalificerad för att arbeta i alperna.
Det krävs säkert någon form av internutbildning för varje skidskola dock.

IVSI och ISIA medlemskap innebär och oftast bättre pris på liftkort.

www.ivsi.info
www.isiaski.org
www.skidlararforeningen.se

Snödjup

Tillbaka
Topp