Skidlås! HJÄLP!

bear88

Ny medlem
Skidlås! HJÄLP!
Tja nu har ja shoppat ett par nya lagg för 8000 å jag undrar om nån vet vilka Skidlås som är bra, och var man kan köpa!

Bear

Skidlås! HJÄLP!
Jag tror inte det behövs speciellt avancerade anordningar för att förhindra stöld ur skidstället. Sitter skidorna fast tar tjuven ett par andra istället helt enkelt. Inte för att det är bättre, men ur ett rent egoistiskt perspektiv är det ju en rätt stor skillnad.

Ett enkelt wirelås med nyckel är tex det här: http://my.ecplaza.net/kestainc/54.asp
Wiren trär man genom bindningen på båda skidorna. Det är iaf inga problem på mina Salomon 9.14. Det finns även varianter med tunnare wire och kombinationslås. Här i Norrköping finns dom tex att köpa i en skate/snowboardaffär.

Skidlås! HJÄLP!
Smartkey lr nåt heter ett lås..
Används till skidställ som finns på de flesta anläggningar!
Har själv ett sådant.
Lika stort som een tennsticksask så inget betungande att ha med sig!

Skidlås! HJÄLP!
det lås som Waxoo beskriver går inte att använda i ngn alport jag vart i iaf...krävs ju att de har de ställ som finns på varenda liten ort här i sverige. men där nere har jag inte sett skymten av de..

Skidlås! HJÄLP!
network: tror att toptolv i malmö säljer bakodas lås av den typen. har för mig att det var där jag köpte mitt,

Skidlås! HJÄLP!
Så här ligger det till: Det safeman-lås som det länkas till är inte stt föredra då det har för kort wire, det kan vara svår att få runt tillgänglig fästpunkt, sen krävs det en nyckel som kan tappas bort.

Jag föreslår att du köper ett kombinationslås med utrullningsbar wire, då kan man få fast mycket (stavar/kompisars skidor/fula tyskar) och du slipper nyckel. Det som man kanske kan se som en nackdel är att nån kan komma på kombinationen, men det finns 10000 kombinationer på de flesta lås, så tjuven får stå en stund. Wiren är också lite smalare.

Men jag ser inga problem med detta då en tjuv inte vill stå flera timmar och snurra på siffror samt att det är svårt att få av även en smal wire, så tjuven väljer istället ett par andra skidor.

ps. som ericq säger så är det svår att få sitt lilla "tändsticks"-lås att funka på ett timmersnickrat skidställ i alperna.

Skidlås! HJÄLP!
Vajerlås som någon länkade till ovan är det ända som fungerar bra. Ski-lock tvärdog eftersom inte en endaste alport har sådana skidställ. Satsa på en vajer och lås fast dina dyrgripar, och om det kniper och du inte har något lås, dela på skidorna och ställ dem långt ifrån varandra. Det kanske du redan gör iofs...

//Dr. Snow

Skidlås! HJÄLP!
Ett hänglås med lång bygel i midjan på skidorna eller två i ändarna, låser ju ihop skidorna iallafall, hindrar ju inte att någon springer iväg med dom menmen.=D

Skidlås! HJÄLP!
Jag vill varna för de fångremmar med vajer någon tipsade om; det låset sliter man upp med bara händerna om man vill.
Köp ett hänglås av minsta möjliga modell (under 50 kr i vilken järnhandel som helst) och en halvmeter stålvajer samt två vajerlås (under 50 kr på samma järnaffär) och jag tror att du är tillräckligt säker om du inte lämnar skidorna obevakade över natten eller liknande, utan bara i skidställ bland en massa andra (olåsta) skidor. Går utmärkt att förvara i fickan.

Skidlås! HJÄLP!
finns vajerlås som egentligen e till att låsa fast mc-kläder men som funkar utmärkt som skidlås. Väldigt likt ovanstående länk fast billigare och ingen frakt. finns på bra mc-butiker.

Skidlås! HJÄLP!
Safeman-låset är enligt min uppfattning helt kass, vajern är som sagt för kort, man tappar bort nyckeln och om man ändå har nyckeln är den svår att använda, det är väldigt dålig "hålkänsla", nyckeln är liksom mindre än nyckelhålet så det krävs en del pulande innan låset går upp eller låser sig. Detta kan vara oerhört frustrerande när man ska med sista bussen från afterskin eller har bråttom in på afterskin.

Jag har sedan 7-8 år ett kryptonite-lås av samma typ som DaKine låset http://www.skistore.se/catalog/index.php?cPath=59_61 som BigAir länkade till, det har hållit tjuvarna borta från mina prylar och aldrig krånglat. En kompis hade ett likadant som blev utsatt för en hel del våld då han glömt sin bräda över natten utanför afterskin men brädan stod kvar nästa morgon även om låset aldrig riktigt blev sig självt igen.

Skidlås! HJÄLP!
själv hade jag nog inte köpt ett vajerlås.. bara själva anblicken på de varjarna gör ju att man bara vill testa att rycka av dem.. plus att när det var kallt o djävligt så tyckte inte jag iaf att det var kul o pillra på massa småsaker...

Jag har ett skidlås från Alpine security som jag tycker fungerar utmärkt på mina metron m9. Det är ett nytt lås på marknaden sa de, så vet inte ifall nån här har sett det. För djävligt att man måste skydda sina lagg nu för tiden! att inte folk kan hålla sig till sitt eget!

Det är en alubygel som man trär på ovanför bindningarna för att sedan låsa det med ett lås. Sedan går det inte att ta av dem då låset är för smalt för att man ska kunna dra över det över topparna. att ingen har tänkt på det innan.. haha, låter väl som en säljare nu. Men det funkar iaf jäkligt bra på mina skidor och kostade bara 200spänn. Jag köpte till en vajer ifrån dem med, för att låsa fast i träd eller liknande.. en 20kr.

Jag köpte mitt på deras hemsida www.skidlas.se tror att det går att köpa där nu med ha det.

Skidlås! HJÄLP!
Håller med toletoft!
Kolla www.skidlas.se där säljer de sjysta skidlås utan vajer. Hade vajer förut men frös som f*n om fingrarna varje gång man skulle krångla med vajern.

Tillbaka
Topp