Skidor för Alperna

Fcbrg

Ny medlem
Skidor för Alperna
Har tänkt att dra ner till Alperna och göra säsong nu till nästa vinter! Jag är väl som de flesta andra svenskar och har åkt skidor i snitt 1-2 veckor per år..
Hade därför tänkt att höra om någon har några tips på skidor som passar sig bra för alperna, har tänkt att börja ge mig ut i offpisten mestadels (även om jag nu inte är världsbäst).
Jag har åkt en del på Head Mojo 94. Tycker dock att dom är lite tråkiga i längden!
Testade Scott Crusade nu senast jag åkte, passar sig denna bra i alperna?

Är ca. 192 cm lång och väger väl runt 85-86kg skulle jag tro!

Skidor för Alperna
Okej! Som sagt är jag ingen expert på långa vägar, men man måste börja någonstans.
Några speciella skidor du kan rekommendera?

Skidor för Alperna
Jag är långt ifråb expert själv. Men finns väldigt mycket kul i 190-längder.

Kolla skiddatabasen och klura lite själv.

Men omtyckta allround-skidor är Völkl Katana och Dps 112.

Skidor för Alperna
94-105 i midja, lika lång som dig blir bra. Det är ingen ide att ha fetare skidor för alperna. ärligt. om det nu snöar sådär galet mycket det ibland gör 3-4 gånger / säsong om man har tur kan du väll hyra skidor? tänk på att många får problem med knän på bredare skidor plus att dom är svårare att vrida runt. Ta ett par smalare och hyr om du har tur att få en massa snö. inte någon ide att ta jätte breda.

Skidor för Alperna
Liste med ski du kan se på:
Völkl Katana
Armada AKJJ (2012)
Aramada TST (2012)
Black Crows Corvus
On3p Wrenegade (on3pskis.com)
Salomon El Dictator

sikkert noen flere også

Skidor för Alperna
MrLarsen sa:
Liste med ski du kan se på:
Völkl Katana
Armada AKJJ (2012)
Aramada TST (2012)
Black Crows Corvus
On3p Wrenegade (on3pskis.com)
Salomon El Dictator

sikkert noen flere også
Vi kan nog stryka både Corvus och Dictatorn. Det är inga nybörjarskidor direkt.

Skidor för Alperna
Rose_N sa:
Vi kan nog stryka både Corvus och Dictatorn. Det är inga nybörjarskidor direkt.
Da burde han få tak årets Katana hvis den skal være aktuell, neste års Katana har mindre rocker og er blitt noe stivere, ikke akkurat en nybegynnerski det heller ;)

Senast ändrad:
Skidor för Alperna
upplyst sa:
94-105 i midja, lika lång som dig blir bra. Det är ingen ide att ha fetare skidor för alperna. ärligt. om det nu snöar sådär galet mycket det ibland gör 3-4 gånger / säsong om man har tur kan du väll hyra skidor? tänk på att många får problem med knän på bredare skidor plus att dom är svårare att vrida runt. Ta ett par smalare och hyr om du har tur att få en massa snö. inte någon ide att ta jätte breda.
Mycket bra tips...om du vill ha en säsong där du svär över att du inte har något flyt i offpisten medans dina kamrater surfar förbi på riktiga skidor.

Finns egentligen ingen anledning att gå under 110mm i midja om du ska ner till alperna.

Skidor för Alperna
Bent Chetler eller nya Salomon Rocker 2 (som iofs verkar likna bent ganska mkt).

Körde på Bent Chetler halva vintern nere i Italien. Hade först ett par Czar (111mm midja) men efter de dump man fick, fick jag nog, ville ha fetare och mer lekfulla skidor, och Bent chetler är så sjukt allround även fast de är 123 i midjan. Körde alltid på dom oavsett före, även fast jag hade tillgång till alla möjliga skidor i skiduthyrningen där jag jobbade. Och ärligt talat, Bent är så lättåka och förbannat roliga vart som helst. Pist, slask, puder, bakåt, framåt.

Jag har jävligt pinniga ben men kände aldrig av att dom var påfrestande för benen, skulle nog säga att Czaren är värre då dom väger mer och ger mer vridmoment .

Mitt tips är Bent Chetler eller Rocker 2. Tror inte du kommer känna så stor skillnad på de två.

Senast ändrad:
Skidor för Alperna
Jag antar att det är en allroundskida du är ute efter, eller hade du tänkt köpa dig flera par skidor? Som allroundskida skulle jag inte välja rocker 2 eller bent chetler som nämns ovan, czar kan du kolla lite på kanske.

Jag håller med de andra som skrivit i tråden, mellan 110-115 är lagom som allroundskida. Mitt råd utöver det är, köp ett par turbindningar från början, Marker Baron eller Duke. Tycker du om att åka skidor mer än att festa så kommer du vilja prova på att tura förr eller senare och då har du nästan allt du behöver redan. Med Baron/Duke tappar du inget i åkning. inte nämnvärt på normal bummaråkningsnivå iaf.

Skidor för Alperna
Jag tycker han bör ha nåt med lite carve på, för åkglädjen och teknikträningen att svänga. Alltså inte något som typ czar eller EHP med 40+m svängradie, utan kanske 20-25m. I övrigt håller jag med angående 110-115mm och gärna lite tiprocker.

Skidor för Alperna
EHP är o andra sidan en kick ass skida, synd att de breddar den varje år nu på senaste bara. Tycker den passade bra med 112 under fot, kunde lagt på lite mer rocker bara.

De gamla svarta som jag pratar om kommer upp på köp&sälj ganska billigt då och då, bra allroundskida.

Skidor för Alperna
gotama tror jag är perfekta för dig. köp ett par i din läng. bra allround offpist som inte är för breda men tillräckligt för att bära upp din vikt

Skidor för Alperna
ShredTed sa:
gotama tror jag är perfekta för dig. köp ett par i din läng. bra allround offpist som inte är för breda men tillräckligt för att bära upp din vikt
Nu får du ge dig. Gotama som enda skida är väl kanske lite i underkant. Ca 115 mm i midjan är väl bättre som allroundskida än Gotaman.

Det bästa TS kan göra är väl att ta på skidtestar helgerna innan han åker ner till Alperna och hitta en skida med ca 115 i midjan som uppfyller hans behov.

Skidor för Alperna
Låter som om att gotama eller line prophet 115 är något för dig.
Har själv phrophet i 100 och det har fungerat väl i mellan lår och midje högt puder. även i pist och park.

Skidor för Alperna
tycker verkligen inte gotaman är för smal. Ska man ha ett par skidor är det lagom om du frågar mig.
Jag körde pro riders hela säsongen och kan säga att de ibland var dom lite smala när man körde fort i djupt men det var inte många dagar per år jag hade problem med det kontra hur många dagar jag kunde smacka förbi alla i branta hårdare partier. Sen var det rätt många gånger jag såg medelmåttiga åkare ligga på mage i puckelpisten med ganska feta skidor.

Jag kommer köra dicatorn som mina bredaste tílls jag har råd och köper ett par riktiga rocker för magiska dagar.

Men ja, du kan ju ta in våra argument sen får du som sagt prova dig fram och se vems resonemang du tycker passar bäst för dig. Det "optimala" är inte alltid vad man gillar

Tillbaka
Topp