Skidor för hela berget (snowboardåkare som ska bli skidåkare)

Tygflickan

Ny medlem
Hej!
Jag är en snöälskande snowboardåkare som nu även tänkt köpa skidor..

Åker framförallt offpist och blir rätt ofta att gå uppför så randonéebindningar och stighudar kommer vara ett självklart tillbehör. Men vill även kunna uppskatta pisten de dagar snön inte visar sig från sin bästa sida (en stor anledning att byta till skidor då jag inte alls trivs i pisten med brädan).
Är i stort sett nybörjare på skidor, åkte från 4-9 års ålder och sedan bytte jag till snowboard (är nu 24) - testade även några dagar skidor förra året och det går bra även om jag saknar det riktiga trycket i åkningen. Jag vill ha skidor som kan prestera snabbt då jag vet att jag direkt kommer pressa mig själv att hänga med kompisarna på samma åkning som jag nu gör med brädan. Men då jag vill kunna ha skidorna ett bra tag vill jag att dom ska kunna ge en utmaning och upplevelse även i några säsonger framöver.

Om mig
Längd: 157 cm
Vikt: ca 60 kg
Åker: Riksgränsen är hemmabacken som besöks frekvent men blir en och annan resa till alperna och så också. Detta år är resa till Hakuba, Japan inbokad över Jul och Nyår.

Det känns som att det är väldigt många förutsättningar att ta hänsyn till men jag hoppas att någon har några bra förslag på vilka skidor som skulle kunna passa mig. Enligt vad jag själv kommit fram till när jag kollat runt så verkar något kring 95 cm i midjan och 165-170 cm i längd vara det jag söker efter?
/Marja

En lagomt knepig nöt du serverar..! Det generella rådet brukar vara att: testa, testa och välj det som känns bäst... Men i ditt fall, som vill hitta nåt att växa i och därmed som ska kännas bäst i en framtid, iaf nån säsong bort, blir kejset ett annat. 95mm midja för allmountain och turande är väl oxå ok, men så ska du sätta iväg till det japanska pudret ovanpå det, vilket kanske talar för ännu mer midja.

Hur långt/länge ska turandet sträcka sig tror du. D.v.s. hur mycket hänsyn vill du ta till skidans vikt?

En vettig startpunkt i ditt letande kan vara prylsidan här på forumet. Nu är väl alla märken för nästa år upplagda där ännu, varken salomon eller völkl finns med ännu...

Annars, för att peka åt något håll, med ledning av vad du serverat... Extrem project 100 kommer i en tjejvariant till i år. Borde vara högintressant. Nordica Nemesis har hittat sina anhängare och vunnit tester. Salomon Q103 som kommer i år verkar vettig...

Senast ändrad:
Tack för svar, ska kolla noggrannare på de förslagen du gav. Project 100 har nämnts i i stort sett varje tråd jag läst om allroundskidor, men den är ganska dyr i jämförelse med mycket annat. Vad ligger bakom det, är den värd dom extra slantarna? Q98 låg också på listan sedan tidigare men Q103 hade jag inte sett tidigare och den ser ju riktigt nice ut faktiskt!

Vikt är viktigt då det kan bli lite försäsongsåkning i backar utan liftsystem och så också.

Hoppas även på fler svar!

P100 byggs i Sverige, kan vara en av anledningarna till priset... Om du slår ut priset på ett antal säsonger blir det iofs mindre skillnad.

Men... det låter som du har siktet inställt på en hel del turande. Kolla därför det här kapet, verkar vara en skida i din smak, priset är det inte heller nåt fel på! http://www.telemark-pyrenees.com/en/g3zest1213-p-77657.html

Sista exet i lagret, bra webhandlare som kan rekommenderas. Lite mer smått och gott om skidan på http://www.powder7.com/G3-Zest-Skis/for-sale

Tillbaka
Topp