Skidor för tyngre åkare

• Trådstartare Trådstartare T_E
  • Start datum Start datum

T_E

Ny medlem
Skidor för tyngre åkare
Ska köpa nya skidor till nästa säsong och letar efter ett par skidor som är helt OK i pist, offpist men mer åt park hållet.

Har läst på många ställen att tjejskidorna passar bättre till lättare tjejer. Nu är jag en 172 lång och väger 80 kg. Är en rätt avancerad åkare när det gäller pist (har åkt i 19 år, varje helg/lov dom senaste 10 åren), dock relativt nybörjare på park och offpist.

Vill mest ha kul med skidåkningen, hoppa lite för skoj skull, köra lite offpist ibland. Att skidorna är bra i pisten är väl inte absolut viktigast, då jag redan har mina tävlingsskidor till det.

Så ska jag skippa tjej skidorna och köra på "vanliga"?

Tips på bra märke? Är rätt förtjust i dynastar troublemaker, lr. nothing but trouble. Men andra märken är självklart välkommna.

Sen har jag ett till problem som nog många tjejer har, dom flesta pjäxor är på tok för små i bredden, sen har jag lite konstiga fötter.
Har ett par sprillans nya atomic pjäxor ( körde på salomon förut, dom var ännu värre), som är uttryckta maximalt, det går någon millimeter till men sen är det stopp. Men det gör fortfarande väldigt ont att åka i dom.
Det verkar inte finnas några pjäxor som är tillräckligt breda lr. som passar mina fötter, dom som finns är herr men då är dom på tok för höga istället *suck*. Någon som har tips?

Skulle vara jätte snällt om någon skulle vilja hjälpa mig med dessa frågor!

Senast ändrad:
Skidor för tyngre åkare
Ja, ser ingen mening att ha tjejskidor om du åker lika hårt som killar och är hyffsat duktig.
Salomons är ju rätt all-round, 1080 hade jag i två säsonger och är helnöjd. Vet inte riktigt vad modellen heter idag, men SPK och Thruster är väl något motsvarande. SPK´s midja ligger ju kring 77 på 168cm så den borde du väl kunna svänga runt med rätt okey i pisten också.

Men om du redan har ett par pistskidor kanske du skulle gå på Thrustern som är lite bredare!

Skidor för tyngre åkare
Jo, jag har kollat på thruster, verkar vara en bra skida. Nä, tyckte inte heller det fanns en anledning till och köra på tjejskidorna, sen fanns det inga som jag tyckte verkade bra o var snygga.

Tack för tipset iaf!

--------------------------------------------
Pjäxorna jag har är det flex 85 på, har upptäckt att det gör väldigt ont både när man landar och ska ge sig ut i offpist mm.

Nästa vinter ska jag väl försöka ge mig på och hoppa en del, om jag nu inte fegar ur. Dom där små barnen är juh så duktiga, så kommer en "gammal" räv och ska ge sig in i leken.
Måste nog ändå köpa nya pjäxor, men ska jag då satsa på någon med mindre flex? Vad är bra flex om man vill hoppa en del?

Skidor för tyngre åkare
Finns igen anledning att köra på tjejgrejjer och du är en så pass stadig flicka. Alla andra skidor är ju unisexskidor, både för kvinnor och män... Bara att börja prova massa skidor! Märket spelar ingen roll, alla skidor byggs i samma fabrik i kina ändå... (ok, inte riktigt. Men nästan...)

Ang. pjäxorna låter det som om du helt enkelt har ett par kassa pjukkor. Har du breda fötter är många av atomics och salomons modeller kanske inte att tänka på. Är dock svårt att generalisera, då jag själv har riktiga kalle-anka fötter och ändå salomonpjuck. Det finns bara ETT enda sätt att få ett par pjäxor på. Gå till en butik med bra rykte om att vara duktiga på pjäxor, snacka med en bra bootfitter och få dem anpassade till dig. Gör även en formgjuten sula. Punkt slut.

Ang. ont i benhinnor vid hoppande, sök i forumet. finns massor med info där...

Skidor för tyngre åkare
Jo, jag har varit i en bra butik: pröjsade bara för pjäxorna+ special sula, sen har dom lästat den ca 6 ggr åt mig, gratis. Han har ritat och donat, han som lästar pjäxor är riktigt duktig. Dom har gjort allt dom kunnat, men det blir inte bättre. Det kändes bra första dagen sen var allt ett helvete igen. Sulan är formgjuten, men hjälper inte det heller. Synd bara att man slängde ut 4500 kr på det. Ska göra ett nytt försök emd dom nästa säsong så.

Denna pjäxa är rätt bred, salomons var smalare. Ja så jag vet inte vad jag ska göra. Funderar på och gå till grannen som är skiduthyrare och även fixar pjäxor och se om han kan göra något åt dom. Annars får det väl ta och bli nya pjäxor igen.

Senast ändrad:
Skidor för tyngre åkare
Nojlas sa:
TEXT...

Märket spelar ingen roll, alla skidor byggs i samma fabrik i kina ändå... (ok, inte riktigt. Men nästan...)
Görs inte dom flesta skidor i Österrike eller länder däromkring?
På mina Salomon står det Made in France, och mina Armada är made in Austria :p

Tillbaka
Topp