Skidor i OS?

• Trådstartare Trådstartare dann-e
  • Start datum Start datum
D

dann-e

Guest
Skidor i OS?
Sitter just nu och kollar på Bordercross tävlingarna i OS och började fundera på varför inte skicross är med. När jag satt och funderade som mest kom ytterligare en tanke upp i huvudet, att skidor skulle kunna vara med även i half pipe.
Just nu är x-games det absolut största och efter det så finns det inte så jätte många stora tävlingar i half pipe och skicross. Vore det inte ett lyft för den nya skolans skidåkning om dessa två grenar blev en del av det olympiska programet? Jag tror absolut att intresset skulle finnas bland publik och åkare, dessutom skulle Sverige ha bra chans i båda grenarna ;)

Det var allt jag hade på hjärtat gott folk!
/D

Skidor i OS?
Samma tanke har slagit mig, även hopp borde finnas med.
Att se Tanner slänga på en tail 1440 i OS skulle ju inte vara fel.
Att bara få nöja sig med att kolla på Puckel Freestyle är tråkigt,
Jesper gjorde ett jättebra åk, all ära åt honom men det
är ingen stil på hoppen. Raka i kroppen och snurrar en 7a.
Newschool åkningen borde få lite uppmärksamhet !

/G

Skidor i OS?
Visst hade det varit kul att se big air eller halfpipe på skidor, men problemet kan nog stavas FIS. Det är nog inte alla "coola" åkare som vill offra proffstävlingar och filminspelningar för att åka på en FIS tour för att skrapa ihop tillräckligt med poäng för att få vara med i ett os. Men vad vet jag.

Skidor i OS?
Freestyle hopp finns redan med på OS-programmet, har ingen aning om hur dom hoppen ser ut men eftersom det heter freestyle handlar det nog snarare om att snurra flest varv med spikrak kropp än att göra snyggast switch 1080.
Hade vatt kul om dom bytte ut det mot slopestyle istället, men det verkar som om IOK precis kommit på att snowboard är modernt så det dröjer nog ett par år innan Jon och Tanner får åka OS.

Problemet med FIS kan inte va så storrt. Snowboardåkarna ser ju till att komma med i OS så varför skulle inte skidåkarna kunna göra det? Dessutom skulle nog många proffstävlingar sett till att få FIS-status för att fortsätta locka åkare.

Skidor i OS?
jibbern, ta ett djupt andetag, lugna ner dig, sen så skriver du om ditt inlägg och ser till så att det blir rätt... Man förstår vad du menar, men det är knappt!

Jag håller med er, eftersom brädåkarna får vara med i OS, då skall ju även skidåkarna få vara med! Det tog ju inte jättelång tid innan OS reagerade på snowboardvågen, då ska det väl itne ta så himla lång tid tills de reagerar på jibb-vågen...

Slopestyle är jag tveksam till i OS, det kan bli jävligt svårt att få rättvist, men halfpipe och skier-X är ju klockrena!

Skier-X är ju lätt att ordna FIS-poäng för, de har ju en serie och så, och halfpipe borde ju inte vara så jäkla svårt! 2010 kan faktiskt vara rimligt! Men till 2014 så är det garanterat med...

Skidor i OS?
Freestyle hopp borde inte vara någon OS gren tycker jag! Det är ju elit gymnaster som tar på sig skidor och pjäxor! Man behöver knappt kunna stå på ett par skidor, åka rakt fram in mot hoppet klarar alla, och eftersom dom flesta ändå ramlar så behövs det inga skidkunskaper. Half pipe och ski x måste man vara grymma skidåkare för att kunna utöva. Fler kommentarer vore kul!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp