Skidor med vandringsmöjlighet

j0ppe

Medlem
Jag funderar på nya skidor och skulle bli jätteglad för lite hjälp med att undvika de värsta fallgroparna.

Min strategi är att ha två par skidor. Ett par för pist och ett för off-pist, mycket för att man oftast kan släpa med sig två par på resa och det tar bort all beslutsångest över vad man ska ha med sig utifrån väderprognoser osv.

I dag har jag ett par snällare slalomskidor för pist som jag är helnöjd med. Jag har också ett par extrem pt 92 men efter att ha prövat ett par sin 7 i 188 cm så upptäckte jag att det finns egenskaper jag skulle vilja ha i mina off pist skidor som ptn inte har. Lite mer förlåtande nos och tail helt enkelt. Dock så är sin 7 inte skidan för mig, även om den kan vara riktigt rolig så upplevde jag isgreppet som ganska uselt (men en del av det kan ha varit slöa kanter också).

Jag har åkt skidor i 7 vintrar och får numera till dryga 20 dagar per säsong. Det blir nån kortare resa i Sverige, lite åkning i den lokala blåa backen och ett par veckor i alperna per år, någon vecka i nordamerika ligger också i planerna. I alperna är det i princip bara offpist-åkning som gäller.

Om jag nu ändå ska köpa nya skidor funderar jag på bindningar och pjäxor med gå-läge men jag har ingen koll på den delen av marknaden. Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till följande setup och anledningen till att jag skriver här är för att kolla att jag inte gör bort mig totalt.

Skidor: Atomic Ritual 190 cm. Enligt recensionen av blister verkar de vara en bra balans av egenskaper för både hård och mjuk snö.

Bindningar: Salomon WTR 16

Pjäxor: Tecnica Cochise 120

Jag är inte intresserad av några längre turer än ett par timmar och jag är inte beredd att släppa särskilt mycket alls på åkprestandan utför. Enligt vad jag läst så är det här rätt tunga saker som man kan gå kortare sträckor med men som inte kompromissar särskilt mycket när det kommer till utförsåkningen?

Jag har ok teknik men åker inte jättefort och gör inga drops eller likn. Däremot tycker jag om att carva rätt hårt på mina pistskidor som har en radie på 12 m och jag har fått trixa lite med mina tecnica 110 flex pjäxor för att de inte ska vika sig i sidled när man verkligen pressar på. Pendlar mellan 75-80 kg i vikt.

Så, har jag tänkt helt fel eller kan det här funka?

Låter som en bra kombination. Om du fokuserar på utförsåkningen och flyt i lössnö kan du med fördel titta på lite bredare skidor ... upp mot 110 mm i midjan är sällan något problem och många turar med betydligt bredare skidor än så.

När det gäller bindningen, Guardian, kan det vara bra att veta att den har en fast friktionsplatta vilket gör att den inte bör användas med turskor med hel gummisula (dock inget problem med Coischise 120). Jag har själv Atomics motsvarighet Tracker (både 16 och 13) och tycker de fungerar riktigt bra i alla lägen, dock i tyngsta laget för längre klättringar.

/MM

Mountain_Man sa:
Låter som en bra kombination. Om du fokuserar på utförsåkningen och flyt i lössnö kan du med fördel titta på lite bredare skidor ... upp mot 110 mm i midjan är sällan något problem och många turar med betydligt bredare skidor än så.

När det gäller bindningen, Guardian, kan det vara bra att veta att den har en fast friktionsplatta vilket gör att den inte bör användas med turskor med hel gummisula (dock inget problem med Coischise 120). Jag har själv Atomics motsvarighet Tracker (både 16 och 13) och tycker de fungerar riktigt bra i alla lägen, dock i tyngsta laget för längre klättringar.

/MM
Tack för infon! Inser att jag förutsatt att pjäxorna måste ha gå-läge om man ska knalla runt i guardian-bindningar men har egentligen ingen koll. Har du någon erfarenhet av att gå med pjäxor utan gå-läge?

Njae, bara för att du har ett par bindningar med gåläge behöver du inte ha ett par pjäxor med detsamma ;).
Ska du gå några timmar mer eller mindre varje dag du kör kan det helt klart vara läge att kika på ett par pjäxor med gåläge. Men ska du, som jag, gå några timmar någon gång då och då (för att få lite bättre/mer ospårad snö eller bara ta dig tillbaka från ett åk som visade sig sluta i en bäckravin) är min erfarenhet att ett par "vanliga" pjäxor fungerar alldeles utmärkt.

Lima-ko sa:
Njae, bara för att du har ett par bindningar med gåläge behöver du inte ha ett par pjäxor med detsamma ;).
Ska du gå några timmar mer eller mindre varje dag du kör kan det helt klart vara läge att kika på ett par pjäxor med gåläge. Men ska du, som jag, gå några timmar någon gång då och då (för att få lite bättre/mer ospårad snö eller bara ta dig tillbaka från ett åk som visade sig sluta i en bäckravin) är min erfarenhet att ett par "vanliga" pjäxor fungerar alldeles utmärkt.
Det låter mer som min nivå. Då kan jag ju prova med pjäxorna jag har innan jag köper nya. Tack!

Tillbaka
Topp