Skida för Japow?

KJW74

Medlem
Skida för Japow?
Drar till Japan för första gången i vinter och funderar på skidval. Åkningen kommer mest vara liftbaserad off-pist, med möjlighet till en längre tur en av dagarna. Jag har ett par Salomon QST 106 med Shiftbindning, som jag älskar, men undrar om det är idé att gå på en fetare skida?!? Funderar på Aromic Bent 120 (har kört 110 och var mycket nöjd) eller kanske Backland 118. Vad tror ni? Räcker 106:orna, är Backland för ostabil etc? Jag är 50 år, väger 71 kg, hoppar inte men gillar att stå på!

Skida för Japow?
QST 106 kan vara lite underpowered om det dumpar rejält. Men om du åker till Hakuba/Niseko/Rusutsu kommer all liftnära åkning vara spårad efter 2-3 timmar.

OBS: Japow kan oxå vara regn upp till 2000+ m i Hakuba/Myoko, eller 2 veckor av högtryck på Hokkaido.

Senast ändrad:
Skida för Japow?
QST 106 duger gott. Frågan är väl närmast om du har ekonomin att köpa en renodlad puderskida/japanskida utan att det svider så mycket. Är svaret ja så skulle jag rekommendera en skida med full rocker eller relativt mjuka rocker/camber/rocker det är minst 60% skogsåkning oftast mer, så manöverbarhet är ett ledord du bör tänka när du köper.

Skida för Japow?
Bent före Backland alla dagar i veckan.
Om det är samma förutsättningar mellan dom som dom lite smalare modellerna.
Jag har åkt båda men inte i den bredden du är ute efter.
Bent är ju så jäkla kul och lekfull så i Jap-skog tror jag dom är helt rätt.
Spekulationer så rätta mig ni som vet hur det funkar!

Skida för Japow?
En stor fördel med breda skidor är att man kan åka och ha kul där det är ganska flackt. Gissar att det är så ibland även i Japan. Det är kul med brett även i brantare terräng men om det är tät skog är det bra med något som är lätt att drifta med. Så rejält med rocker, lågt spann, +112 bredd, +10 cm längd mot din egen längd, ganska lätt och modernt. Så hade jag valt. Jag hade tagit mina Blaze 114, eller kanske Revolt 121. Men det finns ju mycket annat att välja förstås. Så om du gillade Bent 110 låter väl Bent 120 perfekt.

Senast ändrad:
Skida för Japow?
Bent 120 blir nog toppen, det är som tidigare sagt eller inte till största delen relativt flack åkning. Dock blir det fort uppkört så att åka en lite styvare alternativt smalare skida har sina uppsidor. Tänk lite åkning ned i Västra och sedan transport i Susabäcken.

Skida för Japow?
Jag är inne på samma linje som erik_lagg, och jag skulle inte åka till Japan på en skida under 125mm 😉
Men här är 2 skidor som jag kan rekommendera som kanske är lite mer allround.

Tillbaka
Topp