Ångest, val av skida...

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Jag hade en tråd rullandes för några dagar sedan där jag hade bestämt mig men sen har jag funderat mer..kollat lite på alpresa m.m. och behöver nu er hjälp återigen.

Dynastar pro legend 115 har sladdats rundor på som en hela berget skida i alperna, sälen, vallåsen ja ni fattar.
Var inne på en Atomic bc 100 men har börjat fundera på andra val med.

185cm lång, 98kg kör mycket plöstryck och är inte en skolad skidåkare utan självlärd brädåkare i grunden.

Bent chetler 100
Qst 106
Backland 107
Black crows Atris
Second Opinion 108 (går den att få tag på?)
Missar jag nån?

Turar ej men har bara plats för en skida som ska funka i svenska pister och puder i Alperna...

Vad hade ni valt?

psortti

Medlem
Ångest, val av skida...
De skidor du angivit är ju lite åt det mjukare/lekfulla, och dessa är säkert bra alternativ om det är den typen av skida du år ute efter. Vill du ha något lite mer fartstabilt, lite ”charge-igare” (du nämnde att du kör mycket plsötryck) är följande bra alternativ tycker jag:
- Extrem Fusion Reload 105 (mer freeride) alt Project 100 (mer all mountain)
- Nordica Enforcer 104 Free
- Rossi BlackOps Sender Ti (104-108 i midjan beroene på läng (finns även utan Titanal om du vill ha en mjukare/mer lekfull)

psortti

Medlem
Ångest, val av skida...
Med tanke på att du är ganska stor/tung bör du gå på en lite kraftigare skida tycker jag (typ ovanstående)…

StefanAaroe

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
De skidor du angivit är ju lite åt det mjukare/lekfulla, och dessa är säkert bra alternativ om det är den typen av skida du år ute efter. Vill du ha något lite mer fartstabilt, lite ”charge-igare” (du nämnde att du kör mycket plsötryck) är följande bra alternativ tycker jag:
- Rossi BlackOps Sender Ti (104-108 i midjan beroene på läng (finns även utan Titanal om du vill ha en mjukare/mer lekfull)
Utan att ha kört den men jag tror att Norse Freeride skulle passa. Kolla Emil Stegfeldts vlogg. Han bränner ju runt på ett sådant par i alperna i detta nu. 😊

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...

Ja alltså jag är långt ifrån någon teknisk expert, jag kör lite på känsla men tycker väl själv att jag kan ligga på skär och hade inga problem att kanta upp 115 skidorna. Samtidigt gillar jag att bara "leka" skidor med vissa dagar. Jag kan inte sätta fingret själv på vad jag behöver/ska ha eller liknande utan jag anpassar mig relativt fort till vad jag har under fötterna men har nog inte åkt några järnspett eller skumbananer tidigare heller direkt.

Förstår dock att mina stadiga närmare 0.1 ton och att jag ändå är 185cm gör att jag behöver något kraftigare för att faktiskt tycka att de är roliga att åka med i puder, slask som i pist.

Extreme fusion reload 105 såg jag att Alpingaraget faktiskt sålde 186an för typ 5.5k nu med och det är ju alltid trevligt med lite rabatt 😊, om inte den blir kort med min vikt?

De skidorna jag listade är nog mest för att de är populära till gemene man och därför dyker de upp för mig med medans man missar de mindre populära men kanske vettigare valen med.

free_fall

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Du är ute efter samma typ av skidor som jag letat efter också. 180cm och 100kg så vi borde väl köra skidorna med ungefär samma kraft.
Egentligen handlar väl valet av skida om vad du prioriterar. Pistprestanda, offpiststabilitet, smidighet eller flyt i puder?
Jag har kört ett antal olika skidor i kategorin så här kommer lite kort info om vad jag tycker om de olika.

Qst 106 (18/19) 188cm: Väldigt allround, riktig bra pistprestanda och offpiststabil på varierande underlag. Saknade dock flytet för att den skulle bli riktigt kul i puder.

Norse The Freeride 192cm: Sinnesjukt rolig i puder. Stabil i varierande före och ändå bra bett i pisten. Smidig trots sin längd. Skulle jag ha den som enda skida tror jag nog 184cm hade passat bättre.

Extrem Opinion 118 (första versionen) 187cm: Kul i puder och stabil på hårt. Funkade bra i pist trots sin bredd. Tål aggressiv åkning

Extrem Opinion Carbon 108 (16/17) 186cm: Bra i puder och slask. Fladdrig i pist och hård offpist men det har nog mycket med kolfiberkonstruktionen att göra.

Hendryx Purple Haze (11/12) 182cm: Bäst i pist där den är riktigt rolig. Enkel och stabil i stökig offpist. Rockern är dock för låg för att få till det ordentliga flytet för att bli riktigt rolig i puder.

KalleBackeus

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Jag skulle inte välja Atomic Backland. Och det säger jag trots att jag har den skidan själv som allround och är väldigt nöjd. Men jag väger å andra sidan inte mer än 72, och har inte den mest aggressiva stilen. När man pressar på tycker jag man upplever att det inte är där den funkar som bäst. För min åkstil funkar den som sagt utmärkt, men givet dina förutsättningar tror jag det är bättre att välja någonting lite kraftigare.

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Du är ute efter samma typ av skidor som jag letat efter också. 180cm och 100kg så vi borde väl köra skidorna med ungefär samma kraft.
Egentligen handlar väl valet av skida om vad du prioriterar. Pistprestanda, offpiststabilitet, smidighet eller flyt i puder?
Jag har kört ett antal olika skidor i kategorin så här kommer lite kort info om vad jag tycker om de olika.

Qst 106 (18/19) 188cm: Väldigt allround, riktig bra pistprestanda och offpiststabil på varierande underlag. Saknade dock flytet för att den skulle bli riktigt kul i puder.

Norse The Freeride 192cm: Sinnesjukt rolig i puder. Stabil i varierande före och ändå bra bett i pisten. Smidig trots sin längd. Skulle jag ha den som enda skida tror jag nog 184cm hade passat bättre.

Extrem Opinion 118 (första versionen) 187cm: Kul i puder och stabil på hårt. Funkade bra i pist trots sin bredd. Tål aggressiv åkning

Extrem Opinion Carbon 108 (16/17) 186cm: Bra i puder och slask. Fladdrig i pist och hård offpist men det har nog mycket med kolfiberkonstruktionen att göra.

Hendryx Purple Haze (11/12) 182cm: Bäst i pist där den är riktigt rolig. Enkel och stabil i stökig offpist. Rockern är dock för låg för att få till det ordentliga flytet för att bli riktigt rolig i puder.

Men tack för utförligt och bra svar, kul att vi har någorlunda samma förutsättningar med.
Blev inte mindre pepp av lite POV filmad offpist direkt 😍

Qst 106 har jag ju fastnat lite för innan med så det gjorde det inte sämre, såg ändå ut som den flöt på ok och såg stabil ut.

Norse har jag också kikat på innan men helt ärligt tyckt att den varit någon tusenlapp dyr och breddeb gjort att den kanske inte hade varit det roligaste de gångerna man kört pist men samtidigt är det 4mm skillnad på den o qst så... Den är ju förbannat snygg med 😁

Nu ställde du till det mer 😂

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Jag skulle inte välja Atomic Backland. Och det säger jag trots att jag har den skidan själv som allround och är väldigt nöjd. Men jag väger å andra sidan inte mer än 72, och har inte den mest aggressiva stilen. När man pressar på tycker jag man upplever att det inte är där den funkar som bäst. För min åkstil funkar den som sagt utmärkt, men givet dina förutsättningar tror jag det är bättre att välja någonting lite kraftigare.

Gillar uppriktigheten och eftersom jag bor långt från möjligheter att testa innan med så stryker jag den helt enkelt från min lista. Jag hade gärna botaniserat på ett skidtest och sen handlat efter det men nu är det inte ett alternativ.

Ab1891

Ny medlem
Ångest, val av skida...
Har ett par Nordica enforcer free 104mm som är väldigt stabila i hårt. Bra flyt i puder och tillräckligt kvicka att slänga i stökigt uppkörd pist. Lite tung i tät skog söt att jag är för dålig tekniskt i tät skog med mycket puder

herrgard

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Fischer ranger 102 kan du också lägga till på listan.

Alternativt Blizzard rustler 11 eller Salomon Blank om du vill gå upp i bredd.

Faction candide kan också vara något, tex ct3, men du får läsa på vilket år som är bäst, de har haft kvalitetsproblem och bytt fabriker och så.

free_fall

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Men tack för utförligt och bra svar, kul att vi har någorlunda samma förutsättningar med.
Blev inte mindre pepp av lite POV filmad offpist direkt 😍

Qst 106 har jag ju fastnat lite för innan med så det gjorde det inte sämre, såg ändå ut som den flöt på ok och såg stabil ut.

Norse har jag också kikat på innan men helt ärligt tyckt att den varit någon tusenlapp dyr och breddeb gjort att den kanske inte hade varit det roligaste de gångerna man kört pist men samtidigt är det 4mm skillnad på den o qst så... Den är ju förbannat snygg med 😁

Nu ställde du till det mer 😂

Alltid kul att hjälpa till.
Både Qst 106 & The Freeride är klockrena 5/5 skidor men de är bäst på olika saker.
Qst är bättre i pist och på hårt. The freeride är bättre i puder och mjukt. Ingen är dålig på något.

Personligen har jag under åren insett att jag trots min vikt och åkstil (se videor) inte gillar för hårda skidor med metall. Framförallt för att de blir inte roliga i lössnön och det är alltid det jag prioriterat.
Om The Freeride känns för bred kan det kanske vara en idé att kolla Norse Enduro (100mm midja). Ingen jag kört än men den har fått riktigt bra recensioner.

Självklart är priset alltid en faktor och där har ju Salomon alltid en fördel för de är ett enormt företag. Jämfört med Norse som består av några enstaka personer. Jag köpte refurbished av Norse, dvs skidor som är lätt testade och då billigare. Kan vara värt att hålla koll på kanske.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Alltid kul att hjälpa till.
Både Qst 106 & The Freeride är klockrena 5/5 skidor men de är bäst på olika saker.
Qst är bättre i pist och på hårt. The freeride är bättre i puder och mjukt. Ingen är dålig på något.

Personligen har jag under åren insett att jag trots min vikt och åkstil (se videor) inte gillar för hårda skidor med metall. Framförallt för att de blir inte roliga i lössnön och det är alltid det jag prioriterat.
Om The Freeride känns för bred kan det kanske vara en idé att kolla Norse Enduro (100mm midja). Ingen jag kört än men den har fått riktigt bra recensioner.

Självklart är priset alltid en faktor och där har ju Salomon alltid en fördel för de är ett enormt företag. Jämfört med Norse som består av några enstaka personer. Jag köpte refurbished av Norse, dvs skidor som är lätt testade och då billigare. Kan vara värt att hålla koll på kanske.
Här håller jag med till 100%. Jag är också 189 cm väger 90 kg. På pappret borde jag gilla Mantra, Bonafide eller Mindbender men är mycket mer bekväm med mjukare skidor som är lätta att trycka runt i skogen och som får låg svingvikt i hopp. Känner inte heller att jag har några problem att trycka på i pist med den typen av skidor. Men som sagt, allt är ju en smaksak och beroende på åkstil.

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Det blir ett par QST 106 188cm med Look P15. Såvida inte mitt besök på Alpingaraget imorgon när jag passerar Stockholm påväg hem gör att jag helomvänder och köper nåt helt annat. Hade ju behövt nya pjäxor med 🙄.

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Som sagt...Rundan in på Alpingaraget idag slutade inte som jag tänkt mig alls men ändå lite pepp.

Tog en "nummerlapp" för bootfitting och snackade skidor med en kille där och pratade lite vad jag sökte och vad jag lallat rundor på förr. Han tog direkt tog fram QST 106, Enforcer 104 och Atris och presenterade dem som att QST var den stabila lite tråkiga modellen av de 3, Atrisen var den mjukare lekfullare skidan och Enforcern den goda medelvägen. Han var partisk iomed att han själv körde Atrisen men han kan även ha fått in mig på det spåret med.

Mjukare och roligare lekskida än mina gamla Dynastarlagg men stabila i pist och puder ändå som han uttryckte det.

Kön till bootfittingen var alldeles för långsam så jag traskade ut med mer tankar och mer pengar kvar på kontot än jag tänkt mig.

free_fall

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Tog en "nummerlapp" för bootfitting och snackade skidor med en kille där och pratade lite vad jag sökte och vad jag lallat rundor på förr. Han tog direkt tog fram QST 106, Enforcer 104 och Atris och presenterade dem som att QST var den stabila lite tråkiga modellen av de 3, Atrisen var den mjukare lekfullare skidan och Enforcern den goda medelvägen. Han var partisk iomed att han själv körde Atrisen men han kan även ha fått in mig på det spåret med.

Mjukare och roligare lekskida än mina gamla Dynastarlagg men stabila i pist och puder ändå som han uttryckte det.

Kön till bootfittingen var alldeles för långsam så jag traskade ut med mer tankar och mer pengar kvar på kontot än jag tänkt mig.
Lätt hänt! Jag upplever att jag oftast blir mer rörig i huvudet efter alla nya tips från försäljarna 😆
Nya Qst är nog mer stabil o ”trist” än den jag körde på från 18/19 som är lite lättare och kvickare (enligt mig, senare modeller föll inte mig i smaken).
Att läsa intresseranta recensioner på Blister rekommenderas. De är bra. Dynastars M- Free serie låter spännande, inget jag kört än dock.

ulfericsson

Ny medlem
Ångest, val av skida...
Jag hade en tråd rullandes för några dagar sedan där jag hade bestämt mig men sen har jag funderat mer..kollat lite på alpresa m.m. och behöver nu er hjälp återigen.

Dynastar pro legend 115 har sladdats rundor på som en hela berget skida i alperna, sälen, vallåsen ja ni fattar.
Var inne på en Atomic bc 100 men har börjat fundera på andra val med.

185cm lång, 98kg kör mycket plöstryck och är inte en skolad skidåkare utan självlärd brädåkare i grunden.

Bent chetler 100
Qst 106
Backland 107
Black crows Atris
Second Opinion 108 (går den att få tag på?)
Missar jag nån?

Turar ej men har bara plats för en skida som ska funka i svenska pister och puder i Alperna...

Vad hade ni valt?
Bent Chetler är en fantastiskt lekfull och fin skida, men jag tror den kan vara lite mjuk för dig. Kan rekommendera Extrem Fusion 105 (Carbon med tech bindning om du vill ha möjlighet för att tura också). Fantastisk skida, även i pisten.

pAcmAn1

Medlem
Ångest, val av skida...
Håller med Always-Sunny.
Jag slog själv till på ett par m free 108 i år.
Hade tidigare QST 106 som jag tyckte var urtråkigt.
Jag vill ha en lekfull skida som ändå pallar att stå på med. Lite tung för att tura mycket med men de korta sträckor jag gör nu för tiden så fungerar det ändå. Har monterat dem med shift.

Atris är också trevlig som jag provat tidigare.
Enforcer 104 Unlimited har jag provat också och gillade skarp.....men den är ju bara släppt som förserie än så länge. Den vanliga Enforcer 104 är också trevlig men lite trögare att få runt i tight terräng enligt mitt tycke.

Är f.d. raceåkare, snowboardåkare och nu freerideåkare som står på.

pAcmAn1

Medlem
Ångest, val av skida...
Jag kan slänga in ett par till som jag gillade...

Black Diamond Impulse 104
Rossingol Black Ops Sender (inte Sender Ti)

Mitt mål när jag väljer skidor är egentligen att det ska vara en 8 timmars skida.....ska orka åka på den en hel dag från att jag är pigg och alert till att kunna slöcruisa mot slutet av dagen.

Ångest, val av skida...
Håller med Always-Sunny.
Jag slog själv till på ett par m free 108 i år.
Hade tidigare QST 106 som jag tyckte var urtråkigt.
Jag vill ha en lekfull skida som ändå pallar att stå på med. Lite tung för att tura mycket med men de korta sträckor jag gör nu för tiden så fungerar det ändå. Har monterat dem med shift.

Atris är också trevlig som jag provat tidigare.
Enforcer 104 Unlimited har jag provat också och gillade skarp.....men den är ju bara släppt som förserie än så länge. Den vanliga Enforcer 104 är också trevlig men lite trögare att få runt i tight terräng enligt mitt tycke.

Är f.d. raceåkare, snowboardåkare och nu freerideåkare som står på.
Berätta mer om enforcer free 104 vs enforcer unlimited och kanske mot fischer ranger 102 FR.

Sjukt nyfiken på unlimited men är rädd att det är lite för veka för det stora skoningslösa berget 😁

pAcmAn1

Medlem
Ångest, val av skida...
Berätta mer om enforcer free 104 vs enforcer unlimited och kanske mot fischer ranger 102 FR.

Sjukt nyfiken på unlimited men är rädd att det är lite för veka för det stora skoningslösa berget 😁
Vi kan börja med Ranger 102 - Not my cup of tea. Många gillar den men jag får en bräcklig känsla av dem. Tycker inte heller att den var särskilt lekfull. Gillar den inte alls faktiskt.

Unlimited kändes faktiskt inte veka trots den låga vikten. Jag provkörde den på skidtestarhelgen i Lindvallen där förutsättningarna var pingpongbollar av konstsnö och uppåkt pist.....jag tyckte den gjorde sitt jobb riktigt bra för att åka i skitsnö. Styrde på bra och höll kursen utan att bli särskilt oroliga och var samtidigt mer lekfulla än vanliga 104. Därmed så kommer de sannolikt bli ännu bättre vid bra snöförhållanden. Vanliga 104 är ju en mer stabil pjäs som plöjer igenom det skitsnö på ett annat sätt men det är också där den har sin enda fördel jfr med Unlimited. Du kan köra snabbare helt enkelt men vem tycker det är kul hela dagen?

Jag kan lämna ett intryck av en annan skida som jag provat ett par gånger och som jag inte förstår mig på......Head Kore 105. Provat både den förra och uppdaterade versionen. Den äldre var tråkig men gjorde sitt jobb....den nya var.....sämre. Det var ett jävla jobb att få in dem i sväng, plöstryck grande. Det kändes som om rekommenderad monteringspunkt var för lång bak. När jag pratade med dem om min upplevelse så sa de själva att en del monterar dem längre fram för att de ska svara bättra....🙄😲 Gör om gör rätt Head....

pAcmAn1

Medlem
Ångest, val av skida...
....valet stod faktiskt mellan Unlimited och M Free 108. Men det blev 108'an av den enkla anledningen att jag hade absolut roligast på den samt att den inte är krävande när du själv inte är på topp.

Med det inte sagt att Unlimited krävde 100% koncentration.

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Fan grabbar...jag hade ångest innan o den är inte bättre nu 😂😂. Jag ska upp till Göteborg nu i veckan o fixa pjäxor på Udens eller Skistore och förmodligen ett par lagg med så jag får ta med mig era tips, be dem rada upp alla, sortera bort lite ytterligheter och sen typ kasta pil och ta det paret de landar på 😂.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...

Kan ge mina tankar på E 104 och R 102, var dock två år sedan test och då i pist... E har en väldigt lugn och trygg känsla men för mig skulle den nog bli för tung/trög i op. Jag är dock flugvikt (70) och åker rätt lugnt. Gillade inte heller att den hade så mycket rocker bak. R är en betydligt kvickare skida som gillar att ligga på skär och ger hyfsad respons ut ur sväng. Styv men lätthanterlig skida men saknar E dämpade känsla. Så lite liknande uppfattning som pAcmAn1

Så bestäm dig för vilka egenskaper du prioriterar annars blir det nog lätt att du hugger på säljarens favorit

free_fall

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Fan grabbar...jag hade ångest innan o den är inte bättre nu 😂😂. Jag ska upp till Göteborg nu i veckan o fixa pjäxor på Udens eller Skistore och förmodligen ett par lagg med så jag får ta med mig era tips, be dem rada upp alla, sortera bort lite ytterligheter och sen typ kasta pil och ta det paret de landar på 😂.

Kvar är helt enkelt att välja ut de mest intressanta skidorna sen lusläsa alla recensioner på Blister https://blisterreview.com
Då får du nog en bra känsla och sen bara gå på det valet :)
Lycka till!

(Eller så sponsrar du svenskt företagande och köper ett par Norse 😊 )

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Om någon av er har erfarenhet av dem.

Skistore eller Udens sport för pjäxor och skidor?
Utbud och service?

Eller är det lite jämnt upp? När man kollar hemsidorna verkar de iaf ha lite varierat utbud på pjäxor iaf.

Påväg upp nu

pAcmAn1

Medlem
Ångest, val av skida...
Jag glömde nämna Armada Declivity 102 ti.
Klart kul skida. Lagom lätt och ämpad men ändå stabil. Svängig och kul.

Det finns mycket godis därute......rekommenderar dig även att läsa om de olika skidorna på Blister Reviews eller söka på Ski Essentials på Youtube.

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Jag tackar för all hjälp i tråden även om ni gjorde det tufft 😂.

Pjäxor inhandlade från Skistore blev ett par technica mach1 lv110 tillslut då de helt enkelt satt absolut bäst och sen blev det skidor från Udens och då blev det qst 106. Gillade både den och atrisen men gick på att de sålde qst billigare på Udens, snåltarmen slog till. Jämförde såklart med massa annat som enforcer 104, fisher 102 m.fl.

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Kom på att i dagens samhälle behöver man bildbevis annars har det inte hänt...skidpeppen är inte liten nu.
Nytt vs gammal setup, jag flyttade över bindningarna för det var inga fel på dem alls, hade annars tänkt köpa nya som var grundtanken men jag har gillat mina hederliga griffon och helt ärligt så "don't fix what aint broke" nya stoppers bara.

20220107_105055.jpg

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
Fasen vad snabbt du ändå kommit till beslut. Jag som precis skulle slänga in en perfekt skida för dig :)
Det var just det...alla dessa förslag :ROFLMAO:, skämt o sido så har jag funderat bra länge och ville kolla läget här inne och fick några bra svar som bekräftade i mitt tycke att det var en skida som lär passa mig bra. Sen har jag nog läst och lyssnat på de flesta recensionerna om skidorna med så tycker jag skapat mig en bra grund innan jag öppnade plånboken.

Det enda jag gick in med ett blankt papper på var pjäxorna, där sa jag egentligen bara min bakgrund, hur jag anser mig åka, och vad jag gillar sen fick de plocka fram tills jag tyckte de satt bra. Man är nog lite skadad från att ha haft skridskor på sig i över 30 år, man vet när det sitter som det ska :)

Leafy

Medlem
Ångest, val av skida...
En liten uppdatering bara för skojs skull, jag behöll pjäxorna i 2 hela dagar 🙄. Snackade med en god vän som jobbat som bootfitter och som jag har åkt offpist med i Alperna förr som sa till mig att byta ut dem då jag än en gång nedvärderat min egen åkning och betydelse av vikt. Så nu har jag bytt mina 110 flex mot ett par stabilare saker Lange RS130

Killen i affären lyssnade på mig, frågade om bakgrund, typ av skidåkning, vilka skidor jag kör på och vikt m.m. och sen bara gick han och hämtade nedan pjäs. Satt så förbannat bra runt häl och vrist så det var bara att punga ut lite mer pengar men nu har jag i några år.

20220109_185705.jpg

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp