Ångest, val av skida...

Leafy

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Hehe, 110 i flex lät lite lågt för nån som väger 98 pannor och vill driva skidan med plöstryck.
Ja det tyckte jag med men som sagt det var nog jag som nedvärderade mig själv, mina förra pjäxor var rätt mjuka för jag var livrädd att byta från bräda till lagg och sitta alltför fast men det känns bra nu och ska bli riktigt skoj att testa grejerna snart 😃

Leafy

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Mycket goa skidor, tråkigt att premiären är på uppkörd konstsnö i Vallåsen, bara för att få åka. Hade vart kul om jag kände fötterna med 🙄. Svårt att ligga på o inte känna skidorna 😂
20220114_185257.jpg

Leafy

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Mina bindningar var ju på tippen att vara slut märkte jag, lätt glapp i tådelen så det blir att fixa nya och tittar då på Look Pivot 15 men blkr inte klok på deras stoppers. Har de bara 95 och sen 115mm? 115 känns ju inte så slimmat mot en 106 skida?

Tänkte annars köpa ett par nya Griffon eller Jester och återmontera i samma hål men skidverkstan jag pratade med gillade inte den idén alls så lika bra att flytta fram nån cm och montera nåt nytt roligt.

Pillard

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Mina bindningar var ju på tippen att vara slut märkte jag, lätt glapp i tådelen så det blir att fixa nya och tittar då på Look Pivot 15 men blkr inte klok på deras stoppers. Har de bara 95 och sen 115mm? 115 känns ju inte så slimmat mot en 106 skida?

Tänkte annars köpa ett par nya Griffon eller Jester och återmontera i samma hål men skidverkstan jag pratade med gillade inte den idén alls så lika bra att flytta fram nån cm och montera nåt nytt roligt.
Byt skidverkstad…

herrgard

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...

95ans stoppers fick precis inte plats på en 107-skida för mig så jag körde 115 och det funkade bra.

Leafy

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Ja jo kanske det, men pallar inte köra upp till Gbg för en montering, denna jag pratar om ligger i malmö. Men vet ni någon annan i södra Sverige så tipsa gärna.
Ska jag ändå byta bindning så spelar det ingen roll, funderar på att flytta fram nån cm ändå. Hört flera som upplevt skidan snabbare i sväng och lekfullare med 1-3cm framåt.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Ja jo kanske det, men pallar inte köra upp till Gbg för en montering, denna jag pratar om ligger i malmö. Men vet ni någon annan i södra Sverige så tipsa gärna.
Ska jag ändå byta bindning så spelar det ingen roll, funderar på att flytta fram nån cm ändå. Hört flera som upplevt skidan snabbare i sväng och lekfullare med 1-3cm framåt.
Har du en skruvdragare med en vettig pz3-bits så kan du skruva av dem själv. Sen använder du befintliga hål och skruvar i nya bindningarna med lite trälim i hålen. Känner du att gängorna drar så är det bara att köra. Om inte går du till verkstan och låter dem flytta bindningen lite om du inte orkar limma i gamla hålen

herrgard

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Har du en skruvdragare med en vettig pz3-bits så kan du skruva av dem själv. Sen använder du befintliga hål och skruvar i nya bindningarna med lite trälim i hålen. Känner du att gängorna drar så är det bara att köra. Om inte går du till verkstan och låter dem flytta bindningen lite om du inte orkar limma i gamla hålen
Japp, och noga med att skruven går i gamla gängorna och inte försöker skapa nya.

fredw

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Om hjälp behövs. Alla i Skåne verkar tycka att Snö&Sjö i Limhamn är det som gäller. Det sa de t o m på XXL på Emporia idag.

Leafy

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Har alla verktyg och bits så det är inga problem 😊, inte tummen mitt i handen heller men hur vet jag att jag inte skjuter på något gammalt lim eller vad som användes när de monterades på Udens. Man behöver inte rensa det gamla hålet?

Pillard

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
Har alla verktyg och bits så det är inga problem 😊, inte tummen mitt i handen heller men hur vet jag att jag inte skjuter på något gammalt lim eller vad som användes när de monterades på Udens. Man behöver inte rensa det gamla hålet?
De bör ju ha använt trälim också och det är ju ingen fara. Däremot ordna till kratern som blir när du skruvar ur. Annars kan det bli svårt att få ber bindningen tight mot skidan.

Leafy

Aktiv medlem
Ångest, val av skida...
De bör ju ha använt trälim också och det är ju ingen fara. Däremot ordna till kratern som blir när du skruvar ur. Annars kan det bli svårt att få ber bindningen tight mot skidan.

Snackade faktiskt precis med dem och de sa samma sak, är hålet fint och gängorna hela så är det bara i med lite trälim och skruva i nya skruv i samma hål.
Så bara skruva loss, jämna till toppsheetet, dutta i lite uteträlim som är vattenfast, på med ny bindning och skruva till lagom med dragarn och sen se till att skruven sitter med en handmejsel.

Då blir det Jesterbindning så kanske man byter till turgrejer i framtiden istället 😊

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp