Skidor, natur puckel och skog?

Zentradi

Medlem
Hej, jag är lite sugen på nya skidor och behöver lite feedback. Först lite bakgrunds info.

Jag är 32år, 183cm lång och väger ca 70kg. Åkt hela livet, men mer sista 6-7 åren (ca 30 dagar/år). Jag gillar att åka skog och kör ofta ganska tätt mellan skidorna, även om det blir kan bredare och större om terrängen tillåter. Jag gillar att ta små dropps få någon/några meter, även att ta höjd på gupp, men är absolut ingen jibbare. Det brukar bli mest åkning i Kittelfjäll. Nu åker jag på ett par Black Crows Navis 2010, 186cm långa. Dessa har fungerat bra så länge det finns puder. Funkar bra i skogen vid någon dm lössnö. Går även till viss del bra i natur puckel, så länge det inte är för stora pucklar, för hårt och för brant. Upplever dem då styva och har svårt att jobba runt dem så snabbt som jag skulle vilja. Upplever dem även lite styva då det är mindre lössnö i skogen än någon dm. Skulle vilja ha ett par skidor som går att få runt ännu lättare.

Jag har börjat titta på K2 Obsethed och Hellbent. Jag har provat K2 Kung Fujas och gillade dessa, men skulle nog vilja gå upp i brädd. Jag tycket dessa funkade bra för min typ av åkning. Jag har läst att många vill ha hårdare skidor vid puckel, något som jag ej har upplevt själv, då det absolut går lättare för mig att åka ren puckel på ett par Kung Fujas än mina Navis.

Har inte häller någon aning om hur breda skidor man kan klara av i naturpuckel. Så skulle gärna få höra lite upplevelser som detta.

Så skulle behöva lite tips från folk som har åk på dessa skidor och/eller känner igen sig på min beskrivning och kan tipsa om något annat.

Tack på förhand :)

Jag kör på ett par rocker 2 och dom funkar faktiskt ganska bra i "natur puckel" och dom är ju 124mm i midjan !
Skulle faktiskt rekommendera rocker 2:an för den lättåkt, snabb och självklart bra flyt

Snödjup

Tillbaka
Topp