Skidor och pjäxor till junior?

Min son behöver nya grejjor till säsongen. Han är 13 år 163 cm och väger 50 kg. Han åkte Gotama jr säsongen 2010-11. förra året blev det ingen åkning alls av diverse anledningar. Nu är frågan naturligtvis; Vilka skidor och pjäxor skall man titta efter. Han har ju inte vuxentyngd och styrka så fulla vuxenprylar känns tungt eller styvt. Damprylar känns för tjejjigt men skulle nog funka bäst. Så fram med era ideer. Det gör inget om prylarna finns på begmarknaden heller....

Han åker gärna utanför, i park litegrand men mest pist.

Har en son i ungefär samma storlek. Han åker mest utanför pisterna. Inköpte nyligen Dynastar Cham 87 i längden 172 cm till honom. Han var först lite rädd för att de skulle vara för långa, men det var inget problem. En riktigt bra allround-skida med bra bärighet så länge åkaren är junior. Har testat såväl pist som bra lössnö. Nackdelen med skidan är att ung****** nu börjat åka snabbare än farsan... åtm på sena eftermiddagen.

Tack för det Servo2.

Någon annan som har ideer?

Hur funkar det med kortare Mantra eller Gotama. Är han för lätt för de skidorna?

Mantra är ju styv och Gotama bred, båda med lång radie. Inte så kul i pist för en 13-åring skulle jag tro. Varför inte nått lite mjukare som Line SFB tex? Eller nått från Armada?

Köp ingen damskida till han, de går fort med vikten och styrkan i den åldern sp risken finns att han trycker igenom skidan efter ett år bar.

Kolla på armadas skidor liksom salomon tex r2 92 eller 108 i de kortare längderna.
Armada har ju TST:en vilket är grym allroundskida.
Köp något som grabben utvecklas med och utmanar han så kommer han växa som skidåkare och tycka att det är roligare att köra.

Du har nog rätt puderslaktarn, men skidorna står redan hemma så det skadar inte att testa. Frågan är väl snarast om dom funkar nu i år. Jag menar att om dom dög åt Sara Orrensjö så tror jag att sonen nog kan köra dom något år innan dom blir för mjuka. Jag köpte dom nya för en femhundring så det är inga stora slantar det handlar om.....

Tillbaka
Topp