Skidor, pjäxor, bindning

Josk

Ny medlem
Skidor, pjäxor, bindning
Tjena, tänkte höra mer er här på freeride då jag tänkte köpa mitt första set av twintip. Har alltid hyrt med tycker det är mer värt om jag köper eget.

Tänkte mig för att få så billigt som möjligt, dvs runt 3000-4000kr.

Så ett par pjäxor: Atomic B-tech 110 från 2008 (begagnat)
samt skidor: Dynastar 6th Sense 09/10 från sport-conrad inklusive ett par Marker Griffon Schizo bindningar till.

Bindningen samt skidorna går på 289€ och pjäxorna 800kr, så runt 3700kr.

Låter det som ett bra pris och ett bra set?

Skidor, pjäxor, bindning
Okej, men har du kanske något tips eller så?
Vad menar du med lite för hårda? Hårdare än skiduthyrningens head modell? :P

Skidor, pjäxor, bindning
Har inte testat pjäxan själv men med 110 i flex är den nog inte så bra lämpad för dina färdigheter och inriktning. De är troligtvis hårdare än "skiduthyrningens head modell". Skaffa en pjäxa som passar din fot bra för det kommer man långt på och en mjuk pjäxa är att föredra i parken.

Skidor, pjäxor, bindning
Okej, för en som mig då. Hoppar på det mesta som går att hoppa på, utom de svarta hoppen. "Hoppa på det mesta" kan t.ex. vara att hitta småhopp på sidan av pisten och göra några små 180s osv.

Några tips på ett par pjäxor som ligger runt 1500kr?

Skidor, pjäxor, bindning
Atomics B-tech pjäxor är de bredaste pjäxorna Atomic gör. Dvs de är gjorda för komfort och inte så mycket prestanda - eller för dem med sjukligt breda fötter. Om jag inte minns fel Har B-tech en läst på 104mm (strl 26) och det är brett!

B-tech 110 är en pjäxa som är gjord för dem med breda fötter som fortfarande behöver lite stabilitet. Typ för tjocka gubbar. Eller ok inte alltid, men jag tror inte pjäxan är något för dig.

Sen vill jag bara hålla med föregående talare - läg krutet på pjäxor!

Skidor, pjäxor, bindning
Okej, pjäxor får det bli då. :)

Skidor får väl bli efter lite presentöppningar vid julafton ;).

Tackar för svar, härligt.

// Josk

Skidor, pjäxor, bindning
Vad tror ni i allmänhet om schizo bindningen. Hur funkar den lite mer ingående och lär den hålla bra?
Tål den lite stryk?

Skidor, pjäxor, bindning
Willlmutt sa:
Vad tror ni i allmänhet om schizo bindningen. Hur funkar den lite mer ingående och lär den hålla bra?
Tål den lite stryk?
jaa.inte många som har testat den..men jag tycker d verkar som en bra bindning meeen...återigen så har bindningar med fler delar en tendens att gå sönder oftare än säg...fks 185

Skidor, pjäxor, bindning
Tar väl upp denna tråd igen, testade ett par pjäxor i 2-3 veckor. Det slutade
till slut att jag gick hem med speedmachine 10 (2008 modell), vilket satt riktigt skönt på foten.

Men nu kommer just skidorna in i bilden.
Har funderat på ett par Dynastar 6th sense serial (110/80/103)
med ett par PX12 bindningar, bindningen hittar jag inget fel på,
iaf inte av de som använt dem.

Men just dynastar 6th sense serial står det (på freeride)

"Leverantörsbeskrivning
Mycket lätthanterlig parkskida för yngre eller lättare jibbers med höga ambitioner att klara de mest avancerade tricken och utvecklas i obegränsad takt."

Jag är 175~ -1 eller +1, och väger runt 64-65, vilket gör att jag är ganska lätt.

Några med erfarenheter?

Tillbaka
Topp