Skidor som legat länge, vad ska man göra?

Besan

Ny medlem
Skulle ta fram mammas gamla skidor då en kompis ska låna dem. Det e bara det att de har blivit använda en gång på 5år och inte blivit förvarade på det mest ultimata set, legat i en takbox sen dess, och med den fukt som blir i en takbox så har man sett bättre skidor.

Jag måste slipa upp o valla dem, både kan o har grejor för det, så det e lugnt med det.
Kollat bindningarna lite lätt o tycker de ser bra ut, men finns det nå man inte ser som kan va bra o kontrollera gällande bindningarna förutom o se om de löser ut?

Jag är generellt skeptisk mot gamla grejor, speciellt gamla bindningar. Fjädrar mattas, metallytor oxiderar, plast åldras.

Hur gammal är utrustningen förutom de 5 åren de varit liggande?
Har takboxen med laggen varit i ett uppvärmt garage eller i ett kallt garage med skiftande temp. och luftfuktighet?
Är stålkanterna bruna av rost?

Om dom är under 10 år så finns det väl hopp, om det är gamla 80- eller 90-talsgrejor, skrota dom!

Släpp upp fjädrarna på bindningarna, spruta på 5.56 eller liknande skit- och oxidlösande olja, rör på bindningens rörliga delar, sätt i pjuckan och tryck ur den 10-20 ggr, klicka i och ur bakbindningen 10-20 ggr. Man kan låta en kunnig skidverkstad kika på dom också. Om bindningarna verkar ok kan man ta sig an resten slipning vallning, etc.

Eller dumpa dom i kontainern...
Hyr moderna bra lagg!

Ace DG

Senast ändrad:
Tack för svaret!

Jag vet ej riktigt hur gamla de e, de har legat i varmgarage, men inte speciellt varmt haha, inte så farligt men lite rost e det.

HAHA önska pappa kunde hålla med, han har provat men gillar ej riktigt de nya grejorna, så han kör på samma som när han va 25, likadana Elan som stenmark hade på sin tid. haha

Är ju bara för en dag o hon e student så allt för o hålla ner kostnaden. Testar o gör som du sa!

En dag? HYR lagg! Skippa skrotet! (...kontainern rentav!?)
Farsor KAN ha fel... Eh... HAR fel i det här fallet! Klå honom på lite cash till hyran i stället!

G'kväll önskar,
AceDG

Låter kompisen bestämma.

HAHA ja jag har försökt få han te lite bättre grejor många ggr! Därför jag blev så full i skratt att de skulle skrotas efter tio år! Men han är för old school!

Tillbaka
Topp