Skidor som liknar Salomon rocker2?

Tänkte höra hör om någon har tips på en skida som är väldigt lika Salomon rocker2 115w ca190 lång.
Lekfull almountain skida. Har snöat in mig på just Salomon rocker2 men tänkte att det säkert finns något liknande.

Hoppas ni tar er tid å delar med er av era tips. Tack på förhand.

Extrem Opinion är ganska nära i känsla, speciellt om man monterar -3.5.
Atomic Automatic är också ganska lik i känsla.
Och ett starkt alternativ är Faction 3.0. Lite mer krävande kanske, men otroligt bra pop och respons. Dessutom mycket lätt.

fransosen sa:
Extrem Opinion är ganska nära i känsla, speciellt om man monterar -3.5.
Atomic Automatic är också ganska lik i känsla.
Och ett starkt alternativ är Faction 3.0. Lite mer krävande kanske, men otroligt bra pop och respons. Dessutom mycket lätt.
Där lägger jag in mitt vetto. Kört Q115 mot Opinion i flera dagar i alperna och de är absolut inte lika i uppförandet i mitt tycke.(bytte skidor efter 2 åk och så vidare 2 åk på nästa skida). Eventuellt lite liknande i pisten men offpist så är det inte alls lika varandra. På Q115 så är det bara köra, hoppa och landa. Opinionen på -3,5 kräver faktiskt mycket mer "balans" i landningarna. Och i offpisten så är Q115 mer lik en traditionell skida och Opinionen mer en "new" school skida.

Hasse , han frågade om liknande Solly R2 inte Solly Q serien. !!

Mellan R2 o Q ,skiljer ju ganska mycket i känsla inte samma skida eller?!?

Säger inte mot Hasse på det! Just 115 är stabilare. Men övriga skidor i r2 serien har liknande känsla tycker jag.
Det kan påverka att jag kört en del på Opinion också (samt några andra skidor som är känsliga för rätt balans) så jag tänker kanske inte så mycket på den delen.

Edit: såg nu att TS frågade specifikt om 115... I så fall får Opinion stå kvar, men i 194 längd och -5 monterad :)

Senast ändrad:
Ruben sa:
Hasse , han frågade om liknande Solly R2 inte Solly Q serien. !!

Mellan R2 o Q ,skiljer ju ganska mycket i känsla inte samma skida eller?!?
Det förekommer viss begreppsförvirring kan jag tänka mig.

Rocker2 115 som den hette i fjol och Q115 i år är alltså samma skida.

Rocker2 i år alltså 108 och 122 och nästa år även 100 är mer lekfulla än Q-serien.

Köra både bakåt och framåt alternativt på jakt efter en skojig skida ---› R2
Köra framåt och kanske lite fortare alternativt behöver mer stöd av tailen ------› Q-serien eller R2 115

//Jens, tech-rep Salomon

Ok Hasse !! Tar tillbaka det obefogade påhoppet. :)

Läste inte tillräckligt noga vad TS frågade efter.

Jag har fel o du har rätt. :-)

Vänta nu såg att Snej hade skrivit något intressant nu medans jag svarade. Har jag rätt ändå?!?

Intrigen tätnar.....( Forts följer)

Senast ändrad:
Rätt och fel känns ointressant tänker jag ;)

Det som TS frågar om är R2 115 som i år är Q115 och alltså inte R2 108, R2 122eller R2 100 som kommer att vara annorlunda jmf med Q-serien.

Alltså, läs frågan som att TS vill veta skidor som liknar Salomon Q-115 och inget annat. ;)

//jens

HaHa...rätt eller fel spelar ju ingen roll då man har rätt ;) o jag hade fel.

Rätt ska va rätt. !! Men nu kan vi återgå till TS fråga. :)

bootfitta sa:
Jösses, solly är värre på att namnge än grafikkorttillverkarna..
Det går ju också att se det som en förenkling. Tidigare R2 92, 108, 115 och 122. 92 och 115 skiljde sig från de andra och fick därför nya namn. Svårare eller enklare.....?

Jag har kört 192 versionen av Rocker2 122 monterad -2 och kör nu 187 Opinion -3,5.
Älskade Rocker2an och var först tveksam till att byta till Opinion. Men såhär i efterhand är Opinion en mycket mer allsidig skida.
Rocker 2 är kanon i puder, men lite instabil och fladdrig när det bli bökigt. Opinion däremot är stabil i alla lägen och kanon i puder, bästa skidan jag kört på faktiskt. Har även testat Atomic Automatic men den fastnade jag inte för, tyckte den hela tiden ville svänga.. kändes inte som att jag körde utan mer att jag jobbade för att hålla koll på den. Kan ha och göra med monteringspunkten som på Automaticen var -10. Jag föredrar mer centermonterade skidor.

Opinion gör precis som man vill när man vill det vilket är det jag vill ha i en skida. Starkt rekommenderad!

free_fall sa:
Jag har kört 192 versionen av Rocker2 122 monterad -2 och kör nu 187 Opinion -3,5.
Älskade Rocker2an och var först tveksam till att byta till Opinion. Men såhär i efterhand är Opinion en mycket mer allsidig skida.
Rocker 2 är kanon i puder, men lite instabil och fladdrig när det bli bökigt. Opinion däremot är stabil i alla lägen och kanon i puder, bästa skidan jag kört på faktiskt. Har även testat Atomic Automatic men den fastnade jag inte för, tyckte den hela tiden ville svänga.. kändes inte som att jag körde utan mer att jag jobbade för att hålla koll på den. Kan ha och göra med monteringspunkten som på Automaticen var -10. Jag föredrar mer centermonterade skidor.

Opinion gör precis som man vill när man vill det vilket är det jag vill ha i en skida. Starkt rekommenderad!
Läs om gör rätt ;)

Du skriver om fel skida ;)

Det är 115 och inte om 122 han frågar om..

Tycker Völkl One är ganska lik rocker2:an, testade den innan mina One kom förra året, och någon superstor skillnad kände jag inte, nu skall sägas att det någon vecka mellan jag körde skidorna, så jämförde inte dem skida mot skida, men upplevde samma lekfulla känsla i dem båda.

Nu kan jag nog tycka att det är skönare med lite spann under skidan som r2:an har när det är hårt i backen, men annars så går One sjukt bra i alla fören.
Priset på One är helt galet nu, så den är verkligen värd att kolla upp...

zerode sa:
Tycker Völkl One är ganska lik rocker2:an, testade den innan mina One kom förra året, och någon superstor skillnad kände jag inte, nu skall sägas att det någon vecka mellan jag körde skidorna, så jämförde inte dem skida mot skida, men upplevde samma lekfulla känsla i dem båda.

Nu kan jag nog tycka att det är skönare med lite spann under skidan som r2:an har när det är hårt i backen, men annars så går One sjukt bra i alla fören.
Priset på One är helt galet nu, så den är verkligen värd att kolla upp...
Läs om och gör rätt..

Du skriver om fel skida

Det är Salomon 115 han frågar om.. Och One är inte alls lika den..

Tillbaka
Topp