Skidor som passar både i och off pist

Ssonaren

Ny medlem
Hej!

Till vintern har jag tänkt tillbringa en säsong uppe i Alperna och behöver såklart ett par egna skidor till detta. Anser mig själv vara en bra skidåkare men kan såklart fortfarande utvecklas vilket också är målet med säsongen. Skulle behöva så mycket tips som möjligt till vilka skidor jag ska välja.

Är tjej på 179cm och väger 68kg. Vill både åka i pisten och off pist så skidorna ska passa till båda delarna.

Alla tips uppskattas!

Kanske inte kan komma med några tips men skriv gärna lite om hur du åker och hur du skulle vilja åka. Vill du åka på skär i racerfart i stora svängar eller lekfullt med hopp, eller lite av varje? Prioriterar du kantgrepp eller flyt i offpist? Vilka skidor har du åkt på innan och vad var bra och dåligt med dem?

erik_lagg jag är ju som sagt ingen expert på dethär men jag åker gärna lite av varje. Hopp är nog inte något jag kommer göra så mycket dock. Offpist har jag inte åkt så mycket men räknar med att lära mig det nu. Så vad är bäst/vanligast/lättast för en "nybörjare" i offpist? Jag har bara haft massa låneskidor. Vet att jag hade ett par dynastar för tre år sen vilka jag var väldigt nöjd med. Men finns ju många modeller...

Är tjej på 178 och älskar mina Völkl Gotama (178 cm) från 2014. Rekommenderas starkt! Aldrig varit så nöjd med ett par skidor. Funkar super i lössnö och offpist, och bra grepp i pist så länge den inte är allt för hård.

UCPA kör med Rossignol sin 7. Något åt det hållet tror jag skulle passa en nybörjare i offpist. Går bra att köra i pist också. Men i stort är det väl lämpligt med runt 100 i midja, rockerprofil, allmountainskida. Med risk för att få mothugg kan du gå på en 'mansskida' ifall du är nomal till vältränad

erik_lagg sa:
UCPA kör med Rossignol sin 7. Något åt det hållet tror jag skulle passa en nybörjare i offpist. Går bra att köra i pist också. Men i stort är det väl lämpligt med runt 100 i midja, rockerprofil, allmountainskida. Med risk för att få mothugg kan du gå på en 'mansskida' ifall du är nomal till vältränad
Just Rossignol Sin7 är väl exakt samma som Saffron7? Får man ju välja vilken man tycker är snyggast.

bootfitta sa:
erik_lagg sa:
Just Rossignol Sin7 är väl exakt samma som Saffron7? Får man ju välja vilken man tycker är snyggast.
Aha ok, jo det kan man ju göra isf.

Tillbaka
Topp