Skidor som passar puder men även ok i pist

Hej jag är en tjej som tänkte åka ner och säsonga i slutet av detta året. Har åkt skidor hela mitt liv så skulle säga att jag är en van åkare. Är 162 cm lång och väger ca 55-60 kg.

Någon som har något tips på bra skidor som passar puderåkning men även helt ok i pist? Är mest intresserad av att åka i puder men vill även kunna välja pist om det skulle vara så. Är inte så insatt i det här med skidor och vad man ska ha och skulle därför behöva all hjälp jag kan få.

Tack på förhand! :)

Senast ändrad:
Min flickvän är samma storlek som dig och är en bra åkare, hon testade black crows atris birdie och gillade dem skarp. Kan vara ett tips :)

Frun har Tst:s. Hon har också parkskidor, juniortävlinsskidor etc. men hon vill bara åka allt med tst:s, park, piste, puder och toppturar. Hon är under 60 kilo och har 165 Tst:s. P.s. hon vann på sista veckoslutet vår kajakklubs storslalomtävling med tst:s, (19 deltagare i tävlingen), så dem är också mycket bra skidor för carving, om backen bara inte är blå is.

Senast ändrad:
telisjenny sa:
Går Moment Sierra att få tag i inom EU (eller i Norge)? Eller är det bara usa som gäller?
Tidigare har väl Skistore salufört Moment, vet inte exakt vem som gör det nuförtiden.

De jag hittar med moments skidor överhuvudtaget är www.blacksheepsports.de/ och www.snow4you.dk

De kanske kan tänka sig att ta hem specifika skidor.

Senast ändrad:
När det gäller längd tycker jag att du ska ta minst din egen längd.
Om du vill ha mer flyt i puder så ta lite längre.

Har kollat runt och fastnat för Rossignol Savory 7. Är det någon som vet om dom är för breda för att åka i pist med, eller funkar de ungefär lika bra i pist som i offpist? Samt vilken längd som hade varit bäst för mig (163) om man ska ta lika långa som jag är eller om man ska ta 170 cm? :)

Har även kollat lite på Salomon Rockette. Men har läst att de framförallt är bättre i puder. Någon som vet?

Senast ändrad:
Hej Anna!
Jag äger ett par Soul 7 (killmodellen av dina), och är TOKNÖJD!

Jag carvar bättre än 95% av alla åkare i backen med dom, dock så är det ju självklart bättre, men sämre för plånboken, att ha en quiver med flera skidor i och självklart är de sämre än riktiga carvningskidor, men de är så nära du kan komma på 108mm i midjan (kanske smalare för dig när du har kortare?)
De har ju otroligt bra turn radius för att vara så breda.

Är du orolig för att dom är för svåra att åka i backen skulle jag rekommendera de kortare, men vill du ha ännu mer float så tycker jag du ska köra på 170cm! Jag hade köpt längre än 188cm om det fanns, jag är 192cm så finns inte så mycket att välja på för mig.

Slutsats: De är utomordentligt bra i både pist och offpist! Jag hade den som en all-mountainskida i Österrike och har aldrig varit mer nöjd med ett par skidor. Jag har en kompis som hade de i Japan och åkte bottomless pow där och sa att de fungerade super. De är lätta som fjädrar och passar tjejer bra. De är snygga och jag har fått måååånga kommentarer i liften att mina skidor är feta och snygga.

Har du några frågor om dom så är det bara att fråga!

Jag har fått in 25 dagars åkning i Alperna i år med dom, många pistdagar för att säsongen har varit dålig, men även skogsåkning med midjedjuptpuder och big mountain åkning i branter. De passar för ALLT!

Vilka bindningar har du tänkt att köpa?

Köp köp köp!

Senast ändrad:
Tillägg:
Om du vill vänta på nästa säsongs skidor och inte vill ha Rossignols skidor som har, med goda anledningar, fått bäst i test i många år, så rekommenderar jag ett par från Salomon.

Min flickvän fick möjlighet att köpa nästa säsongs skidor som ännu inte är släppta för allmänheten.
De heter Salomon QST 106 och hon är också toknöjd! Funkar utomordentligt bra i pudret och riktigt bra i nypistade pister, dock lite sämre när det har blivit uppåkt.

De är också riktigt riktigt snygga, men kostar lite mer för plånboken.

Fråga på!

Tack så jättemycket för superbra tips!!!!

Att hitta några bra bindningar är nästa moment haha :) Vill ju ha hybridbindningar men vet inte alls vilka. Har inte så bra koll på det. Tänkte kolla runt lite och se, du kanske har några tips?

Jag köpte mig ett par Rossignols FKS Dual 140 WTR bindning för att den passar bra både i pist och puder!
Väldigt lätt att sätta på sig i pudret, klickar liksom bara på, medan mina vänners bindningar kräver att både bindningen och pjäxan är fri från snö.
Dessutom är dom konstruerade så att knäna tar mindre skada när bindningarna löser ut "katapult artat".

Dock så ångrade jag mig efter några veckor av åkning, inte för att dom presterade dåligt, utan för jag ville ha ett par bindningar att tura i.

Därför köpte jag senare ett par Marker Duke EPF som jag också är riktigt nöjd med, funkar utomordentligt i pist, offpist och på toppturen! Däremot rekommenderar jag Marker Baron EPF till dig som är tjej, dom har min flickvän och är toknöjd.

Prislappen för touring-bindningar är ju lite högre, men jag ångrar att jag inte köpte det direkt, och i slutändan sparade pengar.

Tillbaka
Topp