Skidor till farsan

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 50799
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 50799

Guest
Skidor till farsan
Hejhej! Nu är det så här att min käre far ska ha nya skidor. Han har åkt i ca 6-7 år men har kört mer på allvar dom 2 senaste åren. Just nu har han ett par Head xrc 500, men han vill ha ngt som är lite mer allround. Några skidor vi har kollat på är: Rossignol Bandit SC 80 08/09,Rossignol Bandit B83 07/08 och salomon lord. Han väger ca 85-90 kg. Han åker bra i pisten med rätt teknik. I offpisten är han en nybörjare. Han kommer förmodligen åka mest pist men även ganska mycket utanför han kommer mest åka i Sverige men även i Alperna. Så vilken skida tycker ni att han ska ha? andra förslag välkomnas också.

Skidor till farsan
Jag har vid ett antal tillfällen varit med och varit "konsult" till folk som ska köpa skidor till sina föräldrar. När det gäller just farsor så brukar jag rekommendera precis den typ av skidor som du nämner. Oftast uppskattas en allroundskida i breddsegmentet 80-87mm. Den ökade bredden jämfört med en ren pistskida ger en viss möjlighet till utflykter utanför pisten och lugnar ner skidan i största allmänhet. Generellt sett föredrar herrar i den åldern skidor med ganska mycket dämpning och med en storslalominriktad moderat skärning framför spänstiga glasfiberdominerande konstruktioner med mycket skärning och retur. Det ska vara skidor som passar för avspänd cruising helt enkelt. Rossignol är därför populär med sin gummidoftande snökontakt, vilket många uppfattar som en exklusiv känsla i skidorna. Rossignol B83, eller B3 som den hette tidigare, är ett mycket bra val.

När det gäller längden så avråder jag från att välja en för kort skida. Den generationen åkare är i grunden inkörda vid riktiga spett och blir ofta passiva och osäkra på för korta skidor, oavsett hur mycket lovord 168:orna får av Stadium-killen. Det är helt enkelt svårt att lära om på gamla dagar och man väljer med fördel en skida som kombinerar smidigheten hos en modern kortare skida med tryggheten och "real-world-conditions"-hanteringen hos en 190cm 100mm friåkningsskida. Åkningen kommer att bli både bättre och mer avslappnad om man går upp i en vettig längd. I fallet B3 ska du absolut inte gå ner längre än 184cm.

Senast ändrad:
Skidor till farsan
Jaha ... är väl antagligen därför som jag fortfarande gillar att dra några repor med mina gamla Volant PowerKarve (188 cm 72 mm i midjan) ... avspänd cruising ... jaja!

;-) / MM

Skidor till farsan
MnO sa:
Jag har vid ett antal tillfällen varit med och varit "konsult" till folk som ska köpa skidor till sina föräldrar. När det gäller just farsor så brukar jag rekommendera precis den typ av skidor som du nämner. Oftast uppskattas en allroundskida i breddsegmentet 80-87mm. Den ökade bredden jämfört med en ren pistskida ger en viss möjlighet till utflykter utanför pisten och lugnar ner skidan i största allmänhet. Generellt sett föredrar herrar i den åldern skidor med ganska mycket dämpning och med en storslalominriktad moderat skärning framför spänstiga glasfiberdominerande konstruktioner med mycket skärning och retur. Det ska vara skidor som passar för avspänd cruising helt enkelt. Rossignol är därför populärt dämpad med sin gummidoftande snökontakt, vilket många uppfattar som en exklusiv känsla i skidorna. Rossignol B83, eller B3 som den hette tidigare, är ett mycket bra val.

När det gäller längden så avråder jag från att välja en för kort skida. Den generationen åkare är i grunden inkörda vid riktiga spett och blir ofta passiva och osäkra på för korta skidor, oavsett hur mycket lovord 168:orna får av Stadium-killen. Det är helt enkelt svårt att lära om på gamla dagar och man väljer med fördel en skida som kombinerar smidigheten hos en modern kortare skida med tryggheten och "real-world-conditions"-hanteringen hos en 190cm 100mm friåkningsskida. Åkningen kommer att bli både bättre och mer avslappnad om man går upp i en vettig längd. I fallet B3 ska du absolut inte gå ner längre än 184cm.
Okej tack så mycket !

Skidor till farsan
Elan Magfire 78 eller 82, två grymt bra allmountain skidor. Skidor med skön kortsväng som fungerar på hela berget.
Head Monster 82 eller 88, lite större svängar på dessa, ligger run 17-19 m i radie.

Skidor till farsan
BlowMe sa:
Elan Magfire 78 eller 82, två grymt bra allmountain skidor. Skidor med skön kortsväng som fungerar på hela berget.
Head Monster 82 eller 88, lite större svängar på dessa, ligger run 17-19 m i radie.
okej.. ja vi har kollat lite på monster skidorna

Skidor till farsan
Min farsan är som de som beskrivs ovan, uppväxt på långa spätt och ganska passiv på de korta skidorna han har hyrt hos Team Sportia de senaste 10 åren. I vintras ställde jag honom på ett par Gotama 183 och han blev över lycklig och sa "De här åker ju av sig själva!".
Han fick också åka mina Thug en puder dag med 40 cm nysnö och plötsligt tyckte han att det som varit lite jobbigt innan var hur häftigt som helst och skrattade när vi tog oss an 40 gradig puder åkning som sista utmaning, mindre kul för mig som fick hoppa ner på ett par 168 långa hyrlagg som mer liknade snöskor i det föret, men vad gör man inte när dom är på besök...

Så jag skulle säga att låt honom iaf testa något lite bredare i stil med Seth, Dynastar Legend eller Gotama. Kan gör underverk för skidglädjen!

Skidor till farsan
Blide sa:
Min farsan är som de som beskrivs ovan, uppväxt på långa spätt och ganska passiv på de korta skidorna han har hyrt hos Team Sportia de senaste 10 åren. I vintras ställde jag honom på ett par Gotama 183 och han blev över lycklig och sa "De här åker ju av sig själva!".
Han fick också åka mina Thug en puder dag med 40 cm nysnö och plötsligt tyckte han att det som varit lite jobbigt innan var hur häftigt som helst och skrattade när vi tog oss an 40 gradig puder åkning som sista utmaning, mindre kul för mig som fick hoppa ner på ett par 168 långa hyrlagg som mer liknade snöskor i det föret, men vad gör man inte när dom är på besök...

Så jag skulle säga att låt honom iaf testa något lite bredare i stil med Seth, Dynastar Legend eller Gotama. Kan gör underverk för skidglädjen!
jag tror dock att han behöver något som går lite bättre i pisten än ett par gotama.. men han kommer säkert testa min scratch bc några ggr

Skidor till farsan
När man snackar både gotama och watea 101 så har man väl egentligen lämnat allmountainskidorna för en stund sen? Har Gotama själv och är väldigt fascinerad av watean. Men är ju int eskidorna jag skulle välja om jag körde större delen pist...

Skidor till farsan
Pillard sa:
När man snackar både gotama och watea 101 så har man väl egentligen lämnat allmountainskidorna för en stund sen?
Det beror helt på vem som frågar egentligen. I Intersports reklamutskick och liknande sammanhang kallas ju ofta 75mm:s något breddade pistskidor för allmountain. Uttrycket är därför ofta förknippat med den typen av skidor, även om det kan tyckas vara opassande. Då pratar vi skidor som ska passa den breda massan när dom köper ett par "slalomskidor" som sen används till okomplicerad sportlovsåkning utan några som helst utrustningskrav egentligen. En sådan åkare kan kliva i vilket skit som helst ur godtycklig mainstreamhylla och så länge dekoren på skidorna är hyfsat modern så är åkaren nöjd efter någon halvdags inåkning. Skidan ska gå att använda till "allt", men med det menas inte allt med den allmänt gällande definitionen här på freeride, utan allt som kan komma ivägen för en sportlovsresenär. Det innebär att skidan ska ge ett tryggt grepp i lågfart på småisig konstsnö, vara hanterbar i pjäxdjupt morgonfluff i kanten på Gustavbacken och inte skära fast när det slaskar till lite på fredagen när "vädret var soligt och underbart i fjällen".
Frågar du en sådan åkare har vi lämnat allmountainskidorna för länge sen, ja.

När vi pratar termer som allround eller allmountain, eller kanske "everyday" som är ett uttryck som jag själv tycker är bättre, bland lite mer seriösa åkare är saken en helt annan. En skida i 80mm-klassen är snarare en skida med ett väldigt smalt användningsområde. Personligen kommer jag på rak arm inte på något annat användningsområde än att ha den som ren utlåningsskida till kompisar utan utrustning. Det finns skidor som gör allt så mycket bättre än en sådan skida. Pratar vi allroundskidor för den typen av åkare som är representerade på Freeride är Gotama och Watea 101 definitionen för just en allroundskida.

Jag måste säga att jag faktiskt föredrar den typen av skidor även under dagar där piståkningen står i fokus, iaf när det gäller pister i anläggningar av alpstorlek. Den extra bredden ger en kraftfull och trygg känsla och skidan hanterar ojämnheter i underlaget (alla pistmaskinsförare i alperna verkar ju supa på jobbet) bättre än en smalare skida. Är det sen lite mjukt eller slaskigt är ju en 100mm:are överlägsen när det ska begås folkmord på fallhöjdsmeter. Ska jag enbart åka pist någon enstaka dag när bummartristessen är för stor och isfläckarna syns från månen tar jag hellre ett par GS-racers, det ska väl medges, men det förutsätter i så fall att jag inte har någon som helst intresse av att åka utanför pisten den dagen och det har man ju alltid. Nu pratar jag om alpterräng dock. I Sverige blir det ju många dagar med enbart pist utan någon tanke på något annat. Men iom att inläggsförfattarens far också skulle åka i alperna får ju valet anpassas därefter. Det är knappast tredje-sista-åket i Romme som blir guldgravyren i minnet när säsongen ska summeras framåt vårkanten.

Hittills har jag på kanske 500 åkdagar i alperna aldrig haft en bra dag med pistskidor under fötterna. De fåtal dagar jag har valt att åka upp på berget med pistskidor har alltid slutat med en olustig känsla i magen av att "om jag skulle hitta en skuggsida nu med bra snö så kommer jag att gråta mig till sömns". Nej, jag åker då mycket hellre med ett par GS-inspirerade pistinriktade midfats som Mantra, Tanker eller liknande. Då tar man sig åtminstone fram om man hittar bra snö någonstans.

I fallet farsan som inlägget handlar om skulle jag inte gå riktigt så brett som Gotama eller Watea dock. Grannen Mantra och lillebrorsan Watea 94 räcker väl till i bredd.

Senast ändrad:
Skidor till farsan
Hehe, slutklämmen blev alltså ungefär vad jag menade...:) Eftersom det i detta fallet inte handlade om skidor till någon på freeride utan till någon som är far till någon här så antog jag att man kunde gå ner åtminstone en size i bredd. Sen tillhör ju iof jag dem som tycker att en 72mm midja i pisten blir segt och tungstyrt...

Problemet är ju fortfarande att en kompromiss alltid är en kompromiss. Om man vill ha något som är bra till allt så blir det gärna istället ganska dåligt på allt...

Skidor till farsan
Pillard sa:
Hehe, slutklämmen blev alltså ungefär vad jag menade...:)
Jo, jag hamnade visst där till slut efter att ha glömt att vi pratade om en far för en stund. Svaret på den initiala frågan styrs egentligen mest av hur personen i fråga åker. Det finns åkare som har uppnått en ansenlig ålder, men som åker ifrån dom flesta och kan hantera riktigt stora grejor lika bra som åkare i bummaråldern. Samtidigt finns det farsor som åker riktigt lugnt och återhållsamt. Vi får nog ta till det egentligen enda vettiga svaret i sådana här trådar: Besök ett skidtest och åk igenom så mycket du/ni hinner!

Skidor till farsan
Om du frågar mig så tror jag att Head Monster 82 hade passat bra. Dels är den tillräckligt hård för han vikt och en bra allmountinskida som funkar rikgit bra i pisten med lite längre svängar.

Skidor till farsan
Jickan sa:
Om du frågar mig så tror jag att Head Monster 82 hade passat bra. Dels är den tillräckligt hård för han vikt och en bra allmountinskida som funkar rikgit bra i pisten med lite längre svängar.
hmm okej ska titta på den.

Skidor till farsan
bumpar för att få lite mer svar eftersom att vintern närmar sig alltmer

Skidor till farsan
Hej jag gillar atomic nomad crimson , mjuka å vridstyva enligt mig . Är + 40 ,80 kg.
Kanske nån som är insatt i olika modeller kan hålla med /säga emot .Lagom radie för slitna knän . Bra isgrepp ( om man filar å sköter grejerna ) vilket är viktigt oavsett vilka skidor man än har . Erik

Skidor till farsan
Eftersom jag nu är en 95kg "farsa" uppväxt på 2-metersskidor, så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med mina 191 Mantra. Har testat Monster 82 men de var tunga och krävde lite extra tryck. XRC fanns också en 1000 variant som var rätt "raka". Rossignols Zenith är väldigt pigga/snälla om man bara ska åka pist. Nu har jag å andra sidan åkt i 40 år och kör överallt med glädje.

Tillbaka
Topp