Köpte Myriad till min fru för 3-4 år sedan. Hon är 170 cm,
dryga tiotalet kg tyngre än din dotter och "medelåkare". Hon var mest van vid olika typer av pistskidor. Ramlade över Myriad billigt och chansade (eftersom jag visste hon gillade dåvarande grafiken

).
Hon tyckte direkt att den var lättåkt och lättsvängd.Bar i lössnö på ett sätt hon aldrig upplevt tidigare. Hon älskade dem. Men ... Hon upptäckte att de är rätt mjuka. I kombination med att jag chansade på "lite kortare" (Dryga 160 cm?) eftersom jag ville att de skulle vara lätta att hantera, så märkte hon ganska snart att de var sladdriga i hårt före och lite högre fart. Samtidigt fick hon en nytändning vad gäller offpist. Det ledde till att det blev ett byte. Ett par begagnade Stella 174(?) cm köptes in. Styvare, längre bredare, men i samma serie. Första åken tyckte hon de kändes långa, men sedan var hon bara ett stort leende. Hon har kvar dem än idag och är supernöjd.
Myriaden gick till vår dotter, då 12 år och 166 cm, 45 kg. Hon tyckte de var lättåkta och "helt ok", men att de inte gick att stå på med som hennes andra skidor, Line Sick day Shorty, 162 cm(?). Myriad fick gå vidare till ett par bekanta med en dotter på 14 år, drygt 160 cm lång och gissningsvis runt 50 kg. Högst medioker på att åka. Hon är hur nöjd som helst med dem trots att hon gick från ett par pistskidor på ca 150 cm innan..
Som andra påpekat är det svårt att ge råd om längd då man vet vilken nivå hon åker på och hur stark hon är, men utifrån min frus erfarenheter, min dotters och bekantas dito, skulle jag säga 169 cm före 161 cm om hon kan åka med parallella skidor och skär och OM hon föredrar pister framför hopp och lek OCH har åtminstone lite pulver i benen. Modellen är trots allt väldigt lättåkt, en ganska kort radie och en del rocker vilket gör att den känns kortare. Lägg till att en 13-åring mycket väl kan dra iväg några cm och kg på något år.
Beklagar om jag bara gör det svårare för dig i ditt val.