Skidor till Snowkite?

Flashen

Ny medlem
Skidor till Snowkite?
Rubriken kanske låter lite idiotisk men jag undrar hur långa samt breda skidor man skall välja när man skall börja med snowkite. Skall på nybörjarkurs i mars...... :-)
Är det lättare att komma igång om man man lite kortare skidor eller spelar det ingen roll?
Är breda skidor bara ett plus eller kan det vara smidigare med ett par smalare?
Eller beror allt på snöförhållandena.....löst, packat, skare....?

Tack på förhand
Peter

Sökord: kite, foilkite

Skidor till Snowkite?
Jag kör på mina vanliga skidor med 108 i midjan. Men som Dave säger beror på helt enkelt. Sen är det ju sjukt lättare än på vatten iaf.

//Hasse

Skidor till Snowkite?
Vi rekomenderar på våra kurser att eleverna har minst 80mm breda skidor, gärna bredare, med twin tipp och inte för långa, hellre för korta än för långa. Sen är det bra om man åker backcoutry att ha alpin tur binding på skidorna. För det händer då och då att man inte har någon vind att ta sig tillbaka och då är det skönt med löshäl och stighudar så man kommer hem igen ;-)

Tips på bra skidor: K2 Set Vicious, Black Dimond Havoc, Salomon Teneighty med Diamir Freeride plus binding.

Micke

Skidor till Snowkite?
Jag testade med lite olika förra året och har för första gången kännt att en "blandskida" faktiskt är bra. Du har högre tryck på skidorna när du kitar och du står konstant lite på kant. (Vanliga skidor är ju gjorda att svänga/bromsa så fort man står på kant) Vidare så är underlaget mycket varierat, i dalar är det lite tjockare med snö men på påvindssidan på berg är det mer packat.

En bra lössnöskida har rätt bredd, men är lite för mjuk för kiting. En pistskida är ofta tillräckligt hård men för smal, och aldeles för mycket midja mer resultat att man sjunker igenom lätt och att man konstant bromsar/svänger när det är tryck i kiten.
De här "bra på allt" skidorna brukar ofta vara breda, mindre midja och ganska hårda. Precis som jag ville ha det :)
Nu kör jag Movementskidor, tror dom är 85 i midjan.

Den perfekta skidan borde dock vara en störtloppsskida från typ 1994, spikraka och stenhårda :) Men man vill ju göra annat än åka rakt fram bara.

Skidor till Snowkite?
This raises a question for me. Live in Skåne and will kiteski a little if we get enough snow coverage. I have a pair of straight pre-carving skis, bought the same year carving started to break into the stores around '95.

I won't be buying skis for my resort skiing as I prefer to rent but wonder if my old skis will be fine or will I have much more fun on a pair of carving skis, although can only afford a pair of older skis at least 5 years old.

Cheers,

Petter.

PS Funkar helt ok med svenska... för det mesta.

Tillbaka
Topp