Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 5942" data-attributes="member: 10565"><p>Applåder!!! Som pryltokig skidåkare gillar jag verkligen ditt inlägg. Mer sånt!</p><p></p><p>Själv ägnade jag en eftermiddag åt telistest under sportlovet. Eftersom det snöat och blåst en hel del var det mycket gott om snö och offpisten var bitvis mycket fin och bitvis tung med vindpackad snö. Pisterna var till stor del en blandning av snöhögar och is... (ett kul underlag om man är fräsch i benen). </p><p></p><p>Som referensskida står mina Conte de Monte Christo som jag åkte med på förmiddagen. En förstklassig offpistskida. Skär lätt genom alla typer av svår snö, lyfter i lössnön, är lätthanterlig och kvick. I hård pist kommer dock inte skidan till sin rätt pga ett begränsat isbett och en viss instabilitet i höga hastigheter. </p><p></p><p>Som testskida 1 spände jag på ett par Rossignol Attaque. Trots att skidan är förhållandevis styv kändes den något orolig på det ojämna underlaget. I den branta offpisten var den mycket jobbig och svår att få runt mellan träden. Lyfte dåligt i lössnön samtidigt som den inte kändes vidare kvick. I hög fart i pisten blommande den upp något men kändes fortfarande lite orolig. Skidan har dock ett otroligt bra isgrepp och är säkert super i höga hastigheter på hård pist.</p><p></p><p>Nästa skida blev TUA Big Easy. Ner i offpisten på samma ställe som tidigare. Skidan lyfter något bättre än Rossen men är svår att få runt i den tunga snön. Känns helt enkelt tråkig och karaktärlös. Fungerar bra i pisten men kändes inget vidare kul.</p><p></p><p>Sen... Salomon X-Scream series. Ner i offpisten ännu en gång. Skidan lyfter i den tunga snön och jag kan lägga tajta svängar in bland träden utan problem. Julafton! I den uppköra pisten kan jag sen dra på snabbare än med någon annan skida (med full kontroll). Ja, jag har sagt det tidigare.. en suverän skida!</p><p></p><p>Observera att detta är min personliga uppfattning och under vissa speciella förhållanden. Men X-Screamen är den roligaste skida jag någonsin åkt... med marginal!</p><p></p><p>MVH/MM</p><p></p><p>PS! Nu kommer väl någon att skriva "- Sluta tjata om de där %&/%# X-Screamen!" Men är man frälst så är man... DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 5942, member: 10565"] Applåder!!! Som pryltokig skidåkare gillar jag verkligen ditt inlägg. Mer sånt! Själv ägnade jag en eftermiddag åt telistest under sportlovet. Eftersom det snöat och blåst en hel del var det mycket gott om snö och offpisten var bitvis mycket fin och bitvis tung med vindpackad snö. Pisterna var till stor del en blandning av snöhögar och is... (ett kul underlag om man är fräsch i benen). Som referensskida står mina Conte de Monte Christo som jag åkte med på förmiddagen. En förstklassig offpistskida. Skär lätt genom alla typer av svår snö, lyfter i lössnön, är lätthanterlig och kvick. I hård pist kommer dock inte skidan till sin rätt pga ett begränsat isbett och en viss instabilitet i höga hastigheter. Som testskida 1 spände jag på ett par Rossignol Attaque. Trots att skidan är förhållandevis styv kändes den något orolig på det ojämna underlaget. I den branta offpisten var den mycket jobbig och svår att få runt mellan träden. Lyfte dåligt i lössnön samtidigt som den inte kändes vidare kvick. I hög fart i pisten blommande den upp något men kändes fortfarande lite orolig. Skidan har dock ett otroligt bra isgrepp och är säkert super i höga hastigheter på hård pist. Nästa skida blev TUA Big Easy. Ner i offpisten på samma ställe som tidigare. Skidan lyfter något bättre än Rossen men är svår att få runt i den tunga snön. Känns helt enkelt tråkig och karaktärlös. Fungerar bra i pisten men kändes inget vidare kul. Sen... Salomon X-Scream series. Ner i offpisten ännu en gång. Skidan lyfter i den tunga snön och jag kan lägga tajta svängar in bland träden utan problem. Julafton! I den uppköra pisten kan jag sen dra på snabbare än med någon annan skida (med full kontroll). Ja, jag har sagt det tidigare.. en suverän skida! Observera att detta är min personliga uppfattning och under vissa speciella förhållanden. Men X-Screamen är den roligaste skida jag någonsin åkt... med marginal! MVH/MM PS! Nu kommer väl någon att skriva "- Sluta tjata om de där %&/%# X-Screamen!" Men är man frälst så är man... DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidor?
Tillbaka
Topp