Skidor?

freeride_nu

Aktiv medlem
Skidor?
Idag har jag varit och åkt... kan ju säga att det var FRUKTANSVÄRT fint väder... och sen var det även väldigt bra i backen... inge slaskigt eller liknande...

Hmm i alla fall har jag varit ute och testat en hel del skidor idag... och därför tänkte jag dela med mig lite information om några skidor för de som vill pröva på något nytt eller har tänkt att köpa ett par skidor inom den närmsta tiden.

Första skidan jag åkte på idag var min egna... den gillar jag skarpt... men den hoppar vi över...

I vilket fall så åkte jag på nästa års Scott Intoxica RW tror jag den hette... Fruktansvärt skön skida... rätt hård så man fick trycka på en del... Greppet var lika bra som Salomons X-scream... fast det är ingen lågfartsskida... för att få skidan att fungera på rätt vis så måste man få upp lite fart...

Åkte sedan på Extrem... freeride tror jag den hette... är inte så säker... den "blåa" skidan i alla fall... jag säger bara en sak... tråkig skida... den är hård som stryk och biter absolut inte på is... det går inte åka pipe med den pga hårdheten... att hoppa med den här skidan gick bättre... fast annars dög den inte till så mycket... Den här skidan är misslyckad enligt min mening... men Extrem:s orangea freedom säg vara bättre i alla fall... hade för stora fötter så jag kunde inte testa den som synd var. Extrems (blåa) freeride kostar med bindning 7500 kr utifall man ska ha en skaplig bindning... och då kan man lika gärna köpa en X-scream få en 10 gånger bättre skida...

Sen testade jag Salomons 1080... Mycket bra skida... den hade grymt bra grepp och mycket bra skärning... fast när jag åkte pipe hände en lite rolig grej... på något konstigt sett löste bindningen ut just när jag lämnat pipekanten och var i luften... skidan stannade kvar på kanten och jag fick landa på en skida :) hade bindingen inställt på 110 kg så jag tycker det borde räcka... men det var en skön skida i luft och på backen i alla fall!

kolla gärna in Scotts skidor nästa år... de har många gryma skidor i sitt sortiment till nästan år... Det lär många andra fabrikatörer också ha skulle jag tro... Salomon kommer i alla fall med några grymma extremcarvingskidor...

Skidor?
Applåder!!! Som pryltokig skidåkare gillar jag verkligen ditt inlägg. Mer sånt!

Själv ägnade jag en eftermiddag åt telistest under sportlovet. Eftersom det snöat och blåst en hel del var det mycket gott om snö och offpisten var bitvis mycket fin och bitvis tung med vindpackad snö. Pisterna var till stor del en blandning av snöhögar och is... (ett kul underlag om man är fräsch i benen).

Som referensskida står mina Conte de Monte Christo som jag åkte med på förmiddagen. En förstklassig offpistskida. Skär lätt genom alla typer av svår snö, lyfter i lössnön, är lätthanterlig och kvick. I hård pist kommer dock inte skidan till sin rätt pga ett begränsat isbett och en viss instabilitet i höga hastigheter.

Som testskida 1 spände jag på ett par Rossignol Attaque. Trots att skidan är förhållandevis styv kändes den något orolig på det ojämna underlaget. I den branta offpisten var den mycket jobbig och svår att få runt mellan träden. Lyfte dåligt i lössnön samtidigt som den inte kändes vidare kvick. I hög fart i pisten blommande den upp något men kändes fortfarande lite orolig. Skidan har dock ett otroligt bra isgrepp och är säkert super i höga hastigheter på hård pist.

Nästa skida blev TUA Big Easy. Ner i offpisten på samma ställe som tidigare. Skidan lyfter något bättre än Rossen men är svår att få runt i den tunga snön. Känns helt enkelt tråkig och karaktärlös. Fungerar bra i pisten men kändes inget vidare kul.

Sen... Salomon X-Scream series. Ner i offpisten ännu en gång. Skidan lyfter i den tunga snön och jag kan lägga tajta svängar in bland träden utan problem. Julafton! I den uppköra pisten kan jag sen dra på snabbare än med någon annan skida (med full kontroll). Ja, jag har sagt det tidigare.. en suverän skida!

Observera att detta är min personliga uppfattning och under vissa speciella förhållanden. Men X-Screamen är den roligaste skida jag någonsin åkt... med marginal!

MVH/MM

PS! Nu kommer väl någon att skriva "- Sluta tjata om de där %&/%# X-Screamen!" Men är man frälst så är man... DS.

Skidor?
Har varit i Åre i dagarna fem och skulle köpa ett par skidor hade jag tänkt mig. Därför hyrde jag skidor under 3 dagar och testade. Vädret var hela tiden varmt så framemot eftermiddagarna blev det sorbet i backarna. De skidor jag testade var Scott Intoxica RWZ (samma som Great Scott). Som GC skrev var de goa att åka fort med, dock så hade de inga förhöjningsplattor (!) Vilket gjorde att man fick jobba lite extra. Dock körde jag lite lössnö med dem och det var ingen höjdare.Fisher Alltrax Freeride testades sedan, första skidan med plattor som jag kört. Var underbara, ganska mjuka men passar mig som inte åker 50 dagar/året. När jag körde offpist med dem flöt de gott ovanpå den vindpackade snön och det gick undan.Salomon X-Scream Series var på tur och efter alla superlativ som jag hört om dem så var förväntningarna mycket höga. Kanske pga detta blev jag besviken, de var hårda och bångstyriga, gick dit de själva ville utan att låta mig vara med och bestämma. Kunde enkelt konstatera att jag inte hade ork eller styrka för de här laggen utan att de var för hårda. Testade sedan "den blåa" x-scream skidan. Mjukare och passade underbart, bra bett i pisten och grymma i lössnön. Behövde inte trycka lika hårt som med den gula vilket passade mig utmärkt. Efter detta körde jag ett par timmar med Head Cyber Spare som liknade Scott Intoxica, dock hade dessa förhöjnings -plattor vilket gjorde det kul. Dock inga favoriter eftersom jag vill göra mer än att carva omkring i pisten.K2 Kreitler stod på tur. Första intrycket var att de var tunga, riktigt jätte tunga och mjuka. Killen i skidshopen sa att jag var tvungen att testa dem. De gick som ett tåg i backen, snabba som f-n och åt alla ojämnheter. Hade grymt kul hela förmiddagen dock sög de musten ur mina otränade ben. En skida väl värda att testa.K2 Stuntman skulle också vara kul men de var väldigt lätta och fladdrade hejvilt och var väldigt ostabila. I luften regerade de dock pga sin lätthet. Efter att ha testat alla lagg beslöt jag mig för att testa fisherna och Kreitlerna ytterligare en gång. Ju mer jag åkte på fisher skidorna dessto bättre blev de. När vi sedan knallade upp till toppen och åkte Nordväst ut från Åreskutan och sedan ner i Tvärådalen funkade Fisherskidan oerhört bra. Att den dessutom var 2500 kr billigare var inte sämre. Det jobbiga är nu att när jag tittar på mina nya skidor ser jag en lång inte särskilt brant men totalt orörd sluttning på min näthinna. Längtar tillbaka trots, köer och dåligt med lössnö.Tillbaka till verkligheten,alla kanske inte har samma åsikter som jag angående dessa skidor men å andra sidan åker inte jag mer än 14 dagar /år, hittills...coig

Skidor?
Är det ett försenat Aprilskämt eller?
X-Sream series nya kontra gamla modellen har bara en grafisk skillnad, ej någon skillnad i vridstyvhet! Har du möjligen provat skidor med olika PR värde?(7 & 8)

Mvh Johan

Skidor?
Det är intressant att läsa hur en och samma skida kan uppfattas mycket olika av skilda åkare. En sak som uppenbart påverkar hur man upplever skidan är åkarens vikt. Och det är klart att jag med mina 85 kg med lätthet kan "trampa" igenom en viss skida som av en åkare på 55 kg kan uppfattas som styv och svårsvängd...

Just X-Screamen är mycket speciell och lite trög att få upp på kant, men när kanten väl är i sitter den stenhårt oavsett vad som finns i vägen! Antingen älskar man skidan... eller så fattar man inget och den känns som ett par överdimensionerade dasslock. Smaken är delad!

När man väljer skidlängd är faktiskt ens egen längd tämligen ointressant. Det är ens vikt och hur fort man vill kunna köra som avgör. Är man lätt fungerar en kortare skida bättre och är lättare att svänga. Är man tung blir en kort skida allt för mjuk och orolig... (men det finns undantag).

MVH/MM

PS! Jag läser gärna mer skidtester! DS.

Tillbaka
Topp