Vilka skidor har ni monterat Meidjo/Inwild på?

Lenz

Aktiv medlem
Hej
Funderar att gå över från 75mm till NTN. Har beslutat att köpa INWILD då den bindningen är närmst 75mm när det gäller känsla. Hört att den bindningen går sönder på löpandet band och det får mig att tveka. Kör idag 22 design AXLmont på ranger 99.. Mina scott voodo håller på att falla sönder så alternativet är att gå över till NTN eller köpa nya voodo 75MM som går att hitta om man letar lite.

Vilka skidor har ni monterat Inwild på? Hur har dom hållt? Hört att INWILD ska endast användas för touring och lugn åkning och inte pist med hård åkning. Pratade med en butik i Sverige som säger att 50% av alla medjo dom sålt går sönder om man monterar dom på ALM -skidor och kör resort! Tacksam för era komentarer

Senast ändrad:
Det jag läst mig till är att det var första versionen som gick sönder. Kom endel uppgraderingar så även ver.1 håller. De är ju nu inne på ver.3. Angående skidor så mjuka träskidor kan göra att bindningen drar ut skruvarna. Är ju inte bara Inwild meidjo som har det problemet, gäller nog de flesta telemarks bindningar.

Det var de tidigare versionerna som inte höll. Som föregående skriver, om du ska köra telis och är tung och/eller har stora fötter undvik de lättaste turskidorna oavsett vad du kör för bindning. Skippa paulownia och karuba i kärnan o ska du ha en turskida leta efter en med poppel eller bok så är det lugnt. Enda problemet jag upplevt med meidjo är att den bygger jättemkt snö under foten vid vissa tyngre snöförhållanden vilket kan vara mkt störigt

Meidjo är grym!! Superskön bindning. Någon som testat att montera med genomgående skruv? Hacka upp en bit ur belaget borra genom skidan och sätta en islagsmutter? Borde ju bli oförstörbart!

Jag kör Meidjo på Völkl BMT 109. Den är ju egentligen inte så bra att sätta Telemark på pga att förstärkningarna i skidan är optimerade för pin-bindningar, men jag hittade en template för var förstärkningarna sitter och lyckades få in de flesta av skruvarna där. Sen monterade jag med inserts, Meidjo hade då i vart fall ett kit med inserts man kunde köpa till, klart värt om man inte har värsta titanal-skidan eller om man vill flytta mellan skidor.

Jag har inte haft några problem med att det inte håller. Har haft Meidjo 1 förut som jag inte gillade och knappt åkte på och har 2 nu. Dom känns mer som andra NNN än som några gamla G3 eller Voilé, men helt OK.

Har du Facebook så fråga även i Telemark Sverige på Facebook.
Jag kör Meidjo på Völkl BMT 109. Den är ju egentligen inte så bra att sätta Telemark på pga att förstärkningarna i skidan är optimerade för pin-bindningar, men jag hittade en template för var förstärkningarna sitter och lyckades få in de flesta av skruvarna där. Sen monterade jag med inserts, Meidjo hade då i vart fall ett kit med inserts man kunde köpa till, klart värt om man inte har värsta titanal-skidan eller om man vill flytta mellan skidor.

Jag har inte haft några problem med att det inte håller. Har haft Meidjo 1 förut som jag inte gillade och knappt åkte på och har 2 nu. Dom känns mer som andra NNN än som några gamla G3 eller Voilé, men helt OK.
Spännande har uppfattat det som känslan ska va samma på alla versioner. Intressant att du inte gilla ver.1. Körde du med den uppgraderade bakdelen för har för mig att de även gjorde lite ändringar angående fjäderspänningar, men kanske var först vid ver.2.

Det jag inte kunde med på version 1 var att fjädrarna bottnade ur. Inte ofta man går så djupt, men ibland bara blir det så om det är brant eller om man ska ducka fartvinden. Tror att man nog lätt kan slita skruvarna ur skidorna också när det bottnar men så länge hade jag dom inte.
Rottefella freedom har jag på andra skidor. Dom är liknande åkkänsla, och kostar en bråkdel. Lite sämre gåläge betydligt tyngre och äter på pjäxorna om man åker djupt, det var mest därför jag bytte, pjäxorna började ta slut där Rottefella nöter, men det tog flera år att komma dit. Sen är ju Rottefella inte step in, men det har jag inga problem med. Bara att slippa säkerhets-snodd är fantastiskt.
Båda har broms och något slags fungerande release, även om den på Meidjo upplevs betydligt mer sofistikerad. Båda har dessutom broms som funkar även i gåläge. Meidjo är klart sämre på att växla mellan gå och åka, om man är sån som vill slita av hudarna mitt i branten utan att ta av skidorna.

Hur va skillnaden i känslan på meidjo 1 och 2? trodde det bara var någon kvalitsgrej som ändrats...

Det jag inte kunde med på version 1 var att fjädrarna bottnade ur. Inte ofta man går så djupt, men ibland bara blir det så om det är brant eller om man ska ducka fartvinden. Tror att man nog lätt kan slita skruvarna ur skidorna också när det bottnar men så länge hade jag dom inte.
Rottefella freedom har jag på andra skidor. Dom är liknande åkkänsla, och kostar en bråkdel. Lite sämre gåläge betydligt tyngre och äter på pjäxorna om man åker djupt, det var mest därför jag bytte, pjäxorna började ta slut där Rottefella nöter, men det tog flera år att komma dit. Sen är ju Rottefella inte step in, men det har jag inga problem med. Bara att slippa säkerhets-snodd är fantastiskt.
Båda har broms och något slags fungerande release, även om den på Meidjo upplevs betydligt mer sofistikerad. Båda har dessutom broms som funkar även i gåläge. Meidjo är klart sämre på att växla mellan gå och åka, om man är sån som vill slita av hudarna mitt i branten utan att ta av skidorna.
Trevligt! Är vad jag söker. Står mellan freedom eller meidjo på nästa skida. Läst att Freedom går sönder, men även då gammla trådar. Undra om det är löst nu. Både meidjo och rottefella freeride hade ju kvalitetsbrister i de första utgåvorna.

Har tittat på Dynastar m-cross. De har ju metal i mitten av skidan. Ligger lite mitt emellan i vikt.

Tillbaka
Topp