Skidresa med instruktörer och Off-Pist

Ah, då förstår jag. Definitionen av ideell är väl ändå att man är oavlönad (såsom fysisk person) eller saknar vinstsyfte (såsom juridisk person). Om dessa guider blir mutade för att de får en gratis resa så borde ju det innebära att en flygvärdinna ska räkna in biljettpriset som skattepliktig förmån när hen flyger nånstans?

Pillard sa:
Ah, då förstår jag. Definitionen av ideell är väl ändå att man är oavlönad (såsom fysisk person) eller saknar vinstsyfte (såsom juridisk person). Om dessa guider blir mutade för att de får en gratis resa så borde ju det innebära att en flygvärdinna ska räkna in biljettpriset som skattepliktig förmån när hen flyger nånstans?
Nu är vi nog lite utanför tanken på ideell verksamhet. Och visst mutanklagelsen kan diskuteras.

Men trots allt så anser jag att det finns tveksamheter i att ett företag säljer resor ledda av ledare från främjandet med vinstintresse utanför främjandets kontroll som faktiskt inte är ett vinstdrivande organ.

Den affärsförbindelsen har jag svårt att se att den är på jämlik grund.

Om främjandet anordnar en resa och väljer att sprida kostnaden för ledarna på medlemmarna så att ledarna får subventionera resa/boende eller något kan ju anses som relativt harmlöst.

Men om ett kommersiellt företag tjänar pengar på ledarnas ideella arbete då hamnar vi i en gråzon för ledarna och då skall antagligen de eventuella subventionerna till ledarna tas upp som inkomst av tjänst och deklareras.

Och då har vi inte funderat på om främjandet ideella arbete (från ledar håll) har som syfte är att bidra till inkomster åt kommersiella företag?

Att kommersiella företag tjänar pengar på att sälja bussresor/boende/mat osv. är inte samma sak som att faktiskt använda främjandets ledare till att sälja "aktiviteter" till folk som egen "vara".

//Åke

Pillard sa:
Personligen föredrar jag när någon faktiskt tar betalt för då har denne tagit på sig ett ansvar. Det här låter som ett kompisgäng där ingen är ansvarig utöver resebyrån som bara sköter resa och boende.

Ake_Astrom sa:
Pillard sa:
Nu är vi nog lite utanför tanken på ideell verksamhet. Och visst mutanklagelsen kan diskuteras.

Men trots allt så anser jag att det finns tveksamheter i att ett företag säljer resor ledda av ledare från främjandet med vinstintresse utanför främjandets kontroll som faktiskt inte är ett vinstdrivande organ.

Om främjandet anordnar en resa och väljer att sprida kostnaden för ledarna på medlemmarna så att ledarna får subventionera resa/boende eller något kan ju anses som relativt harmlöst.

Men om ett kommersiellt företag tjänar pengar på ledarnas ideella arbete då hamnar vi i en gråzon för ledarna och då skall antagligen de eventuella subventionerna till ledarna tas upp som inkomst av tjänst och deklareras.

Och då har vi inte funderat på om främjandet ideella arbete (från ledar håll) har som syfte är att bidra till inkomster åt kommersiella företag?

Att kommersiella företag tjänar pengar på att sälja bussresor/boende/mat osv. är inte samma sak som att faktiskt använda främjandets ledare till att sälja "aktiviteter" till folk som egen "vara".

//Åke
Det som kan vara ett problem är ju ifall den externa arrangören marknadsför resan såsom varandes med instruktörer från FF. Såsom Jonny själv beskrivit det så ingår ju instruktörerna bara för medlemmar. Så om arrangören marknadsför till externa resenärer att det finns instruktörer så är ju det en falsk marknadsföring. Utifrån FFs sida kan det ju inte gärna vara något fel i detta eftersom, som påpekats, instruktörerna bara hjälper medlemmar.

@Max_Faktor: Att du får betalt spelar ju egentligen ingen roll i ansvarshänseende. Rent generellt så ansvarar ju faktiskt din arbetsgivare när du pajjar något i din tjänsteutövning, finns tom reglerat i Skadeståndslagen.

Pillard:
jag missade den raden där det skrevs att om man åkte med en grupp ledd av främjandet så måste man vara medlem.

Man får väl hoppas att hemsidan uppdateras så att inte texten missuppfattas.

"Med på resan finns det glada skidlärare och instruktörer från Friluftsfrämjandet under ledning av Bosse (stora bilden ovan) som hjälper dig att få ut det mesta av skidåkningen. Du åker i skidgäng hela dagarna om du vill. I skidgänget får du åka med likasinnade under erfaren ledning och på platser som är svåra att hitta själv. Vi kommer att ha skidgäng från medelgoda åkare upp till riktigt avancerade grupper."

Jag gissar att de flesta tolkar det som om skidinstruktörer från främjandet är tillgängliga för de som bokar resan via den professionella arrangören.

Det är i bästa fall endast vilseledande marknadsföring.

//Åke

Vi ska nog försöka se till att det blir lite tydligare med vad som ingår och för vem.

Vi ser ju gärna att Bikan hjälper oss med marknadsföringen, det har vi inget emot.

På samma sätt marknadsförs en del av våra aktiviteter av Softresor.

Vi ser inte att Bikan, Softresor mfl "snyltar" på vårt renomme, det kan ju visserligen bero på att vi är lite hemmablinda, vi vet vad som gäller och läser på deras hemsidor med de glasögon vi har.

Med andra glasögon kan uppenbarligen informationen tolkas annorlunda.

Det tar vi med oss och försöker bli bättre.

Pillard sa:
Ake_Astrom sa:
Pillard sa:

//Åke
Det som kan vara ett problem är ju ifall den externa arrangören marknadsför resan såsom varandes med instruktörer från FF. Såsom Jonny själv beskrivit det så ingår ju instruktörerna bara för medlemmar. Så om arrangören marknadsför till externa resenärer att det finns instruktörer så är ju det en falsk marknadsföring. Utifrån FFs sida kan det ju inte gärna vara något fel i detta eftersom, som påpekats, instruktörerna bara hjälper medlemmar.

@Max_Faktor: Att du får betalt spelar ju egentligen ingen roll i ansvarshänseende. Rent generellt så ansvarar ju faktiskt din arbetsgivare när du pajjar något i din tjänsteutövning, finns tom reglerat i Skadeståndslagen.
Precis min poäng. Vem är arbetsgivaren när de är utanför pisten? Researrangören? Friluftsfrämjandet?

Max_Faktor sa:
Pillard sa:
Ake_Astrom sa:

//Åke

Precis min poäng. Vem är arbetsgivaren när de är utanför pisten? Researrangören? Friluftsfrämjandet?
Det beror ju förstås på rättsförhållandet mellan FF och arrangören. Borde dock inte vara så svårt att reda ut. Det hade ju inte heller blivit enklare av att de fått lön

Helt uppenbart verkar det finnas förvånansvärt många här på Freeride som nostalgiskt längtar tillbaka till när Friluftsfrämjandet var lika med mulleskola, varm choklad i sirapsflaska med raggsocka runt, blöta lovikkavantar och i bästa fall en kladdig apelsin.
Jag tycker det låter kul att vissa delar av Främjandet vill ta verksamheten lite längre än så, men motståndet verkar ju onekligen vara kompakt!
Ska bli spännande att följa resten av den här debatten mellan nytänkarna och "fundamentalisterna".....

Nu kan man tycka vad man vill om hur Friluftsfrämjandet ska verka, men nagot som är viktigt här är hur arrangören av resan och ledarna i ff har tänkt? citat fran hemsidan " - Med på resan finns det glada skidlärare och instruktörer från Friluftsfrämjandet under ledning av Bosse (stora bilden ovan) som hjälper dig att få ut det mesta av skidåkningen. Du åker i skidgäng hela dagarna om du vill. I skidgänget får du åka med likasinnade under erfaren ledning och på platser som är svåra att hitta själv. Vi kommer att ha skidgäng från medelgoda åkare upp till riktigt avancerade grupper- " här hopar sig fragetecknen, det ser onekligen ut som att även resenärer som inte är med i ff kan aka i grupp under ledning av instruktör fran ff, enda kravet är att man är en god skidakare, " och på platser som är svåra att hitta själv" jaja, hur har man löst det med den lokala skidskolan? just nu och sedan November 2012 pagar en process som ska stoppa Brittiska researrangörer fran att anordna Pistvisning i bla "Tre Dalar" där Val Thorens tillhör, sa min fraga till Jonny_S är, hur löser ni detta?
Jag har nämt denna trad för en fd kollega i Frankrike som vill att jag ska översätta researrangörens hemsida och skicka, vilket jag troligen inte kommer att göra,

Senast ändrad:
Onlytelemark

Om jag förstått den franska lagstiftningen rätt så är det förbjudet för okvalificerad personal att mot ersättning leda grupper i backarna.

Ett exempel på det är när brittiska resebyråanställda pistvisar i systemen.

När Friluftsfrämjandets ideella skidlärare med IVSI/ISIA-status guidar, utan ersättning, så ser jag inte hur vi bryter mot det franska regelverket.

Senast ändrad:
Jonny_S sa:
Onlytelemark

Om jag förstått den franska lagstiftningen rätt så är det förbjudet för okvalificerad personal att mot ersättning leda grupper i backarna.

Ett exempel på det är när brittiska resebyråanställda pistvisar i systemen.

När Friluftsfrämjandets ideella skidlärare med IVSI/ISIA-status guidar, utan ersättning, så ser jag inte hur vi bryter mot det franska regelverket.
problemet ligger i tror jag att någon verksamhet säljer en skidresa där oauktoriserade instruktörer(enligt franska lagstifningen) ingår vilket är olagligt.

Grodan05

En intressant vinkel.

Som jag tolkar det är det guidningen mot ersättning som inte är tillåten.
Inte sälja ett arrangemang där guidening ingår.

Jonny_S sa:
Grodan05

En intressant vinkel.

Som jag tolkar det är det guidningen mot ersättning som inte är tillåten.
Inte sälja ett arrangemang där guidening ingår.
Enligt researrangörens hemsida säljs resa med guidning av ff instruktör det spelar enl fransk lag ingen roll att guiden i fraga är oavlönad, sker guidning endast till ff medlämmar gar det nog bra, vid överträdelse sa kommer inte bara researrangören att ställas till svars utan även den som utför guidningen kommer att fa problem, detta kan inte vara nagot stort problem varför inte ta kontakt med arrangören be dem ändra utseendet pa hemsidan sa det star att "Friluftsfrämjandet väljer att aka med oss" och guida endast medlemmar da är ju hela "problemet" löst,,,

Senast ändrad:
Onlytelemark

Redan gjort...

Det är ju så vi har haft det sedan vi började använda oss av professionella researrangörer.
Även om det kanske inte framgår så tydligt på Bikans hemsida.

Vi har ju valt Bikan, de kom inte till oss och frågade.
Tidigare har vi arrangerat allt själva, använt oss av andra arrangörer osv.

För att inte lägga för mycket av vår ideella tid har vi valt att åter ta hjälp.

Men arrangemanget är vårt. Inte Bikans.

Jonny_S sa:
Onlytelemark

Redan gjort...

Det är ju så vi har haft det sedan vi började använda oss av professionella researrangörer.
Även om det kanske inte framgår så tydligt på Bikans hemsida.

Vi har ju valt Bikan, de kom inte till oss och frågade.
Tidigare har vi arrangerat allt själva, använt oss av andra arrangörer osv.

För att inte lägga för mycket av vår ideella tid har vi valt att åter ta hjälp.

Men arrangemanget är vårt. Inte Bikans.
Vad är redan gjort?
Arrangörens hemsida har åtminstone inte ändrat texten.

Börjar inte detta bli en onödigt lång bänk?

//Åke

Åke

Jag har varit i kontakt med Bikan och diskuterat hur vi kan ändra informationen på deras hemsida så att den faller både svenska och franska myndigheter i smaken.

Vi bollar det lite fram och tillbaka.
Var lugn, vi har fortfarande inte avslutat den här säsongen, vi har gott om tid att justera.

Grodan05
Jag menade verkligen att det var en intressant vinkel, jag har inte sett den tidigare. Den typen av input gillar jag, när den dessutom är sakligt underbyggd älskar jag den. Tack.

Jonny_S sa:
Åke

Jag har varit i kontakt med Bikan och diskuterat hur vi kan ändra informationen på deras hemsida så att den faller både svenska och franska myndigheter i smaken.

Var lugn, vi har fortfarande inte avslutat den här säsongen, vi har gott om tid att justera.

Grodan05
Jag menade verkligen att det var en intressant vinkel, jag har inte sett den tidigare. Den typen av input gillar jag, när den dessutom är sakligt underbyggd älskar jag den. Tack.
Jag var lite nyfiken på vad som redan var ändrat för det var vad du sa.
Sen konstaterade jag att hemsidan var det åtminstone inte.

Kanske bara kan hålla i 1 fråga i taget så att det inte blir villospår.

Så min fråga är kopplat till påståndet från din sida där du säger att det redan är ändrat.
Vad är ändrat?

//Åke

Jonny_S sa:

.
Och under tiden utnyttjas Friluftsfrämjandet i falsk marknadsföring, jag börjar bli nyfiken om det finns en personlig koppling mellan Jonny_S Bikan och "Radarjoe" den som startade denna trad endast 5 dagar efter att blivit medlem pa "freeride"?

Jag är guide och fransman,Hasse, absolut. Betyder det att jag har rätt? Det vet jag inte.
Vad jag vet är att ingen kan undervisa på pist eller guida offpist utan att vara legitimerad. Till exempel, när en resebyrå fixar pistvisning åt gästerna kan de så kallade guiderna inte ge nåt tips när de pistvisar. Om de gör det tolkas det som undervisning och då krävs legitimation. Det vet jag och visa resebyråer blev straffade i Serre Chevalier i vintras. Och detta gäller även om guidningen är gratis eller ingår i resan.

Det bästa man kan göra är att ta kontakt med franska myndigheten Direction Départementale de la jeunesse et des sports i Savoie regionen där Val Thorens ligger och fråga dem: ddcspp@savoie.gouv.fr

Grodan05.

Den passus i lagstiftningen som pratar om ersättning, hur ser man på den?

Jag håller helt med dig i det du säger, när det är "mot ersättning".

Det har ju alla resebolagens guider antar jag.
Däremot har våra ideella ledare ingen ersättning.

Det där är intressanta frågor.

Tack för namnet på myndigheten.
Jag kommer ta kontakt med dem.

Åke
Jag läste, citat "varför inte ta kontakt med arrangören"
Det har jag gjort.

Onlytelemark
Jag var inte med på årets resa, jag har ingen aning om vem Radarjoe är.
Bikan känner jag folket bakom, men det gjorde jag inte innan vi gick till dem och frågade om de ville ta hand om de delarna av EuroSki som de sköter.

Någon annan koppling finns inte.

Friluftsfrämjandet utnyttjas inte för falsk marknadsföring. Det där har jag redan tagit upp tidigare, vi läser bara med olika glasögon.

Senast ändrad:
grodan05 sa:
Till exempel, när en resebyrå fixar pistvisning åt gästerna kan de så kallade guiderna inte ge nåt tips när de pistvisar. Om de gör det tolkas det som undervisning och då krävs legitimation. Det vet jag och visa resebyråer blev straffade i Serre Chevalier i vintras. Och detta gäller även om guidningen är gratis eller ingår i resan.
Jonny_S "Och detta gäller även om guidningen är gratis eller ingår i resan."
kan det bli tydligare?

Jag tror och hoppas att ff's instruktörer bara hjälper medlemmar, men jag vill fortfarande pâstâ att ff utnyttjas av Bikan som nuvarande text är skriven

Senast ändrad:
Jonny, jag tror att det beror på hur myndigheterna tolkar det dvs att deltargarna betalar en resa där instruktörer ingår (olagligt enligt mig) eller som att en förening med medlemmar och instruktörer anlitar en resebyra för att organisera en resa till Alperna (jag skulle kunna tolka det som lagligt men det krävs bekräftelse).
Som du kanske redan vet är detta ett känsligt ämne i Frankrike. Guiderna och lärarna går en lång och krävande utbildning och delar inte gärna på kakan med andra, framförallt om de har en sämre utbildning. Det positiva i det är att en kund i Frankriker anlitar (nästan) alltid en guide med hög kompetens.

Grodan05

Delar din tolkning.

Jag har kontaktat "Departementet med det långa namnet i Savoien" och förklarat för dem vad vi gör, att vi är en ideell förening, vilken nivå våra ledare är på, att de inte betalar och heller inte får betalt för att guida/instruera på resan osv.

Återkommer så snart jag fått svar från dem.

De franska guider jag åkt med har överlag varit mycket bra, flera av dem rent fantastiska.
Så utan tvekan finns det kompetent folk i Frankrike.

Grodan, stort tack för seriösa och ödmjuka svar!

Jonny_S jag undrar om du vid din kontakt med "Direction Départementale de la jeunesse et des sports" uppgav att researrangörens hemsida ger sken av att guidning kan ges till alla pa resan som är goda skidakare, (det näms ju ingestans pa hemsidan att medlemskap i ff krävs)

Läs hela hemsidan, begrunda sedan att om nagon köper resa för att pa plats fa beskedet att guidning är endast för medlemmar i friluftsfrämjandet, hur tror du att denna persons reaktion blir? Säg inte nu att vi läser med olika glasögon,

Onlytelemark sa:
Jonny_S jag undrar om du vid din kontakt med "Direction Départementale de la jeunesse et des sports" uppgav att researrangörens hemsida ger sken av att guidning kan ges till alla pa resan som är goda skidakare, (det näms ju ingestans pa hemsidan att medlemskap i ff krävs)

Läs hela hemsidan, begrunda sedan att om nagon köper resa för att pa plats fa beskedet att guidning är endast för medlemmar i friluftsfrämjandet, hur tror du att denna persons reaktion blir? Säg inte nu att vi läser med olika glasögon,
Nej då Only.
Nu har vi samma glasögon på.
Du vet, jag har ju tidigare skrivit att jag varit i kontakt med Bikan för att diskutera en förändring av informationen på deras hemsida.
Detta för att tydliggöra att EuroSki är ett Friluftsfrämjandet-arrangemang.

Jag håller ju med om att det inte framgår på hemsidan idag men eftersom de som åker med oss på resan är medlemmar så har vi inte sett att problemet är så stort som du och några till upplever det.

Återkommer när svar erhållits från departementet.

Jonny_S sa:
Onlytelemark sa:

Nej då Only.
Du vet, jag har ju tidigare skrivit att jag varit i kontakt med Bikan för att diskutera en förändring av informationen på deras hemsida.

Jag håller ju med om att det inte framgår på hemsidan idag men eftersom de som åker med oss på resan är medlemmar så har vi inte sett att problemet är så stort som du och några till upplever det.

Okey jag tackar fôr det svaret, att resan endast kan bokas av medlemmar i ff som jag uppfattar ditt svar? :)

Onlytelemark sa:
Jonny_S sa:
Onlytelemark sa:

Nej då Only.

Okey jag tackar fôr det svaret, att resan endast kan bokas av medlemmar i ff som jag uppfattar ditt svar? :)
Jag hade tänkt sluta skriva i denna tråd tills jag fått svar från främjandet om hur de ser på saken men kan inte låta bli när jag ser detta.

Men resan kan ju inte endast bokas av medlemmar.
Och Bikans pris skiljer sig från det priset som är i främjandets databas (det är högre).

Vilket gör att hela Jonnys resonemang faller.

Så tillbaks till ruta 1.

//Åke

Åke
Det är vanligt att en aktivitets pris är högre för ickemedlemmar. Det är ett enkelt sätt att visa för presumtiva deltagare att man vinner på medlemskap i vår förening. Som medlem kan det inte vara särskilt nytt för dig.
Du som har läst stadgarna vet väl vad som gäller angående medlemskap och deltagande i våra aktiviteter?

Only
Så du har alltid tolkningsföreträde?
;-)

Aktiviteten bedrivs helt och hållet i enlighet med våra stadgar, tro mig, så många remissvar som jag lämnat på de stadgarna så har jag god koll på dem.

Låt mig återkomma när svar erhållits från "franska departementet vars namn är långt och fint".

Det är viktigt för oss att genomföra bra aktiviteter. Det är liksom grunden för vår förening, "att främja folkhälsa genom skidåkning och annat friluftsliv"

Aktiviteter som slutar med fängelsevistelse går inte in under kategorin "bra aktiviteter". ;-)

Jonny_S sa:
Åke
Det är vanligt att en aktivitets pris är högre för ickemedlemmar. Det är ett enkelt sätt att visa för presumtiva deltagare att man vinner på medlemskap i vår förening. Som medlem kan det inte vara särskilt nytt för dig.
Du som har läst stadgarna vet väl vad som gäller angående medlemskap och deltagande i våra aktiviteter?

Only
Så du har alltid tolkningsföreträde?
;-)

Aktiviteten bedrivs helt och hållet i enlighet med våra stadgar, tro mig, så många remissvar som jag lämnat på de stadgarna så har jag god koll på dem.

Låt mig återkomma när svar erhållits från "franska departementet vars namn är långt och fint".

Det är viktigt för oss att genomföra bra aktiviteter. Det är liksom grunden för vår förening, "att främja folkhälsa genom skidåkning och annat friluftsliv"

Aktiviteter som slutar med fängelsevistelse går inte in under kategorin "bra aktiviteter". ;-)
Jonny:
Sorry för att du behöver använda den dyra internetkopplingen för denna diskussion.
Kan vi alla inte ligga lite lågt (inclusive jag) i denna tråd tills Jonny kommit hem från sin nuvarande skidresa?

Och som ett kort svar på att det är vanligt att aktiviteter har olika priser för medlemmar och icke medlemmar.
Ja det har jag noterat i den databas för aktiviteter som främjandet har.

Vad jag inte har uppfattat som vanligt är att ett kommersiellt bolag säljer de resorna utan det är fortfarande främjandet som håller i den delen.

Jag har även noterat att skillnaden i pris snarare är mer av symboliskt belopp än den som Bikan tar ut.
Visst 1300:- i skillnad kan kanske inte anses som mycket i sammanhanget men klart mer en de "hundringar" jag sett i de inbjudningar som främjandet håller i helt själva.

Men återigen åk färdigt och återkom när du åter befinner dig på svensk mark.

//Åke

Senast ändrad:
Häxjakt och konspirationsteorier... Så är nog denna tråd bäst beskriven.

Det har talats om falsk, eller i alla fall vilseledande, marknadsföring.. Men herregud, var sker detta inte i dagens samhälle? Ta draken Vingalpin tex.. Följande bildserie handlar om St Anton... http://www.ving.se/image-list?ResortId=298 men jag vågar sätta bollarna på spel att bild nr 5 inte ligger i St Anton, utan i Chamonix. Usch och fy vilket tilltag, ring ner Vingalpin och gnäll. I FF's/Bikans fall tror jag dock det handlar mer om att infon inte riktigt kommit fram via hemsidan, men det har ju Jonny kollat upp.

Det har talats om att andra företag tjänar pengar på FF's arrangemang... Uschiamej, det finns säkerligen en mängd buss- och flygbolag som gladeligen slussar ner folk till alperna utan vinning. Det vet ju alla.
Vi kan väl dra paralleller till STF, som ju också är en ideell medlemsförening.. De anordnar tex kajakkurs tillsammans med Kajak-Uteliv, och jag har synnerligen svårt att tänka mig att Kajak-uteliv gör detta åt STF bara för att det är så himla skoj. Eller?
Tidigare hade man på STF även paketresor med tågbiljetten (SJ) inbakad i priset. Skulle SJ vara så välvilliga att slussa folk till Enafors utan vinning? Knappast va.

Och vet ni vad, precis som hos FF, så kostar det lite extra även hos STF om man inte är medlem!! Märkligt.

Det finns dock en sak som jag håller med behöver kollas upp här, och det är ju det här med vad fransoserna har för lagstiftning gällande just guidningen. Det bör ju rimligtvis inte bedrivas olaglig guidning. Men även detta har ju Jonny kollat upp, dvs mailat departementet med det skönsjungande namnet.
Men annars tycker jag det är dags att lägga ner petitesserna. ....

Äntligen.

Jag slutade vänta på svar på mitt första mail utan tog hornen från tjuren och ringde.
Det var inte helt självklart men efter lite jobb fick jag tag på en engelsspråkig och lagstiftningskunnig människa på "Departementet som heter långt och vackert som ett Vasalopp".

Det är ok att guida så länge det sker utan ersättning.

Jag beskrev hur vårt upplägg ser ut och ja, det är ok.

Jag räknar med att få ett svar på mail inom kort, det kommer vara bra för oss att ha.

Det är, som Grodan05 mycket tydligt påpekat (en tolkning som jag delar) inte ok, att som resebyråanställd guida runt resenärer i pisterna eftersom man som anställd av en resebyra har någon form av ersättning, om guidningen är "gratis" (ingår i resans pris) eller ej spelar ingen som helst roll.
Det viktiga är, vilket ju klart och tydligt framgår av lagstiftningen, om det sker med eller utan ersättning (och med eller utan kompetent personal).

Och för en ideell organisation, där ledarna inte får ersättning, så såg den vänliga tjänstekvinnan inga problem.
(Nej, jag kommer inte begära ersättning för mitt långa telefonsamtal till Frankrike)

(Nu ska man givetvis komma ihåg att just vår organisation, vårt upplägg, inte har testats i fransk domstol men när jag beskrev vårt upplägg så gick ju inte damen i taket och tillkallade gendarmerna)

Tillsammans med Bikan bollar vi idéer för hur vi ska utforma texten på deras hemsida.
Var lugna, det kommer bli ändringar, men jag och de övriga är ideella (givetvis inte Bikan men glöm inte, det är vårt arrangemang) och vi ska hitta en text som säger vad det är vi gör, som passar franska myndigheter, svenska myndigheter och som sist men inte minst blir så tilltalande att våra deltagare vill vara just våra deltagare och åka med oss på våra, dvs Friluftsfrämjandets arrangemang.

Jag har inget svar på när det görs, men jag kan väl uppdatera här när det är dags.

Slutet gott, allting gott?

Senast ändrad:
Enligt Jonny så finns inte den resa som Bikan anonserar ut i främjandets databas (jag har inte hittat den och Jonny har tidigare i tråden hänvisat till årets resa).
Så rent juridiskt tror ni då främjandet kan anses som arrangör?

Den kommer troligtvis att komma in så småningom men i dagsläget så finns den ju inte.

Det betyder att ett kommersiellt bolag säljer resor med vinstintresse och det skall kommersiella bolag syssla med.

De som leder grupperna är från främjandet enligt annonsen (Bosse om är överkucku kanske är från Bikan).

Så det betyder i mina ögon att främjandet leder grupper bestående av personer som har svarat på en kommersiell annons i Frankrike där sådant inte ses men blida ögon om man inte har "rätt" certifikat/licens eller vad det kallas.

Det betyder även att främjandets ledare med främjandet som reklam pelare leder grupper mot ersättning i natura (inte att förväxla med köttsliga lustar) i främjandets namn och inte ideelt.

Så uppfattar/sammanfattar jag det som skrivits i denna tråd.

Att Jonny sen svarar att den Franska organisationen med det långa namnet inte har något problem med detta kan ju bero på vilken information de fått från Jonny.

Att han inte ser med samma glasögon som en del andra har han ju själv berättat.
Frågan blir då vilka glasögon satt på när han frågade?
För svaret är ju helt beroende på vilken information som han lämnade.

Ser ingen något konstigt i detta?

Nåja i detta forum kommer vi antagligen inte komma till större klarhet utan det måste nog hanteras av de organisationer som eventuellt kan bli drabbade/inblandade

//Åke

Ake_Astrom sa:
Enligt Jonny så finns inte den resa som Bikan anonserar ut i främjandets databas (jag har inte hittat den och Jonny har tidigare i tråden hänvisat till årets resa).
Vi kan väl säga så här mycket iaf. Huruvida en resa är uppskriven i en databas eller inte kommer att spela enormt liten roll vid en rättslig prövning, oavsett vad den prövningen går ut på.

Pillard sa:
Ake_Astrom sa:
Vi kan väl säga så här mycket iaf. Huruvida en resa är uppskriven i en databas eller inte kommer att spela enormt liten roll vid en rättslig prövning, oavsett vad den prövningen går ut på.
Sant men det kan vara svårt att framstå som arrangör om resan inte ens finns med i organisationens utbud på resor.

//Åke

Ake_Astrom sa:
Pillard sa:
Ake_Astrom sa:
Sant men det kan vara svårt att framstå som arrangör om resan inte ens finns med i organisationens utbud på resor.

//Åke
Eller så lär man sig söka lite snabbt och lätt: http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/16478057

Storpotaten.
Det där är årets resa.
Inte den kommande resan.

Åke
Enligt samma databas har du inte gått någon introduktionskurs för skidlärare med Friluftsfrämjandet.
Betyder det att du inte har varit i Ramundberget på kurs med Region Mälardalen?
Betyder det att du ljuger oss alla rätt upp i ansiktet när du påstår att du påbörjat din utbildning till skidlärare?
Nej, det betyder det inte. Det betyder bara att Friluftsfrämjandets databaser inte är så där värst uppdaterade.
Jag skulle tro att vilken myndighet som helst inser att det är vi som står för arrangemanget eftersom vi kan visa på 25 års historik, oavsett om researrangören vi använt oss av hetat Bikan eller Langley (vilka vi använt tidigare) eller om vi bokar och fixar allt själva.

Bosse är precis lika ideell som jag. Han är inte heller anställd av BIKAN.
Det hade du enkelt kunnat reda ut istället för att ägna dig åt insinuationer.

Du har fått för dig att det skulle vara skattepliktigt att vara med som ledare.

Nu är det inte fallet.
Friluftsfrämjnadets ledare är vid tex skidaktiviteter att jämställa med idrottsutövare.
Hur skulle idrottsverige se ut om varenda tränare skulle betala skatt på förmånen av att bo i ett vandrarhem på ett träningsläger?
Se SKVM 2012:22.

Det finns abolut exempel på ersättningar som skulle kunna vara skattepliktiga, tex om ledarna får ett par nya skidor varje säsong. Eller att de får ett säsongskort som kan utnyttjas på fritiden eller av anhöriga.
Men så är ju inte fallet.

Självklart kan du inte veta att det jag säger att jag sagt är exakt vad jag sagt till franska myndigheten.
Men börjar det inte bli väl konspirationsteoretiskt nu?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp