Pillard sa:
Ah, då förstår jag. Definitionen av ideell är väl ändå att man är oavlönad (såsom fysisk person) eller saknar vinstsyfte (såsom juridisk person). Om dessa guider blir mutade för att de får en gratis resa så borde ju det innebära att en flygvärdinna ska räkna in biljettpriset som skattepliktig förmån när hen flyger nånstans?
Nu är vi nog lite utanför tanken på ideell verksamhet. Och visst mutanklagelsen kan diskuteras.
Men trots allt så anser jag att det finns tveksamheter i att ett företag säljer resor ledda av ledare från främjandet med vinstintresse utanför främjandets kontroll som faktiskt inte är ett vinstdrivande organ.
Den affärsförbindelsen har jag svårt att se att den är på jämlik grund.
Om främjandet anordnar en resa och väljer att sprida kostnaden för ledarna på medlemmarna så att ledarna får subventionera resa/boende eller något kan ju anses som relativt harmlöst.
Men om ett kommersiellt företag tjänar pengar på ledarnas ideella arbete då hamnar vi i en gråzon för ledarna och då skall antagligen de eventuella subventionerna till ledarna tas upp som inkomst av tjänst och deklareras.
Och då har vi inte funderat på om främjandet ideella arbete (från ledar håll) har som syfte är att bidra till inkomster åt kommersiella företag?
Att kommersiella företag tjänar pengar på att sälja bussresor/boende/mat osv. är inte samma sak som att faktiskt använda främjandets ledare till att sälja "aktiviteter" till folk som egen "vara".
//Åke