Skidrullväska?

robhimself

Ny medlem
Skidrullväska?
kena. undrar om ni vet om det finns några stora skid-rullväskor, den typen som finns till snowboards men lite längre så att laggen får plats? Vart kan man få tag på och vad skulle en sån kosta?

Skidrullväska?
Jag äger en Dakine Concourse Double och är sjukt nöjd med den!
Jag får i två par skidor, ett par pjäxor, stavar, hjälm, ryggskydd, samt skidkläder och vanliga kläder.
Enda nackdelen är att det blir lätt övervikt när man ska flyga.
Sist jag flög vägde den 45 kg.. Hehe.

Men nu ska en Dakine 60/40 rulllväska inhandlas så jag får fördela vikten till nästa resa. Hehe.

Skidrullväska?
Har börjat fundera på rullväska jag också.
Vet inget. Något särskilt att tänka på? Olika märken olika bra?

Senast ändrad:
Skidrullväska?
Dakines väskor är av hyffsat bra kvalitet. Eller.. de är bra. Ingen väska ska väl kunna begäras klara British Airways bagagehantering utan att komma ut med mindre skavanker.

Eftersom man som Jens skriver brukar packa riktigt tungt så vill du ha en väska med så rejäla hjul som möjligt. Både för att de ska palla vikten och kunna fungera som rullväska även när man inte går på blankpolerade flygplatsgolv. Snöig kullersten t.ex...

Skidrullväska?
Tjena!

Jag vill däremot varna för just "DaKine Concourse Double" som Jens här ovan rekomenderar. Den väskan är så stor så den bara blir otymplig att handskas med. En kompis till mig har en sån som han släpade på vår rundresa i Schweiz i vintras. Satan vad han svor över dess otymplighet vid tågbyten och annat.

Packar men den full och kommer upp i 45kg som Jens skriver så riskerar man dessutom massa problem då man skall flyga, många flygbolag checkar inte in kollin som väger över 32kg enligt reglerna. Dessa regler brukar förvisso vara töjbara, men det är ju ändå en osäkerhetsfaktor.

Jag rekomenderar istället varmt "DaKine Falline Double" som är en betydligt smidigare modell. Den rymmer med lätthet 2par skidor och 2par stavar. Lavinspade och annan hårdvaluta går även det att klämma ner däri.

Sen rekommenderar jag en DaKine splitroller i valfri storlek till övrig packning. Finns i storlekarna 90L, 120L samt 162L samt även nån mer variant vill jag minnas. 162Liters väskan bör förvisso kanske undvikas där med samma motivering som varför "Concourse" skall undvikas. Kläder och dylikt vill man ju ändå inte packa ihop med skidorna, det är ju sjukt opraktisk när skidorna är nyligen använda och kanske inte har hunnit torka ordentligt t.ex. om man byter ort under resan.

Slutligen använder jag skidryggan som handbagage. Med denna vinnande kombination är man korrekt kittad för att på enklaste sätt få med sig det man behöver på vilken skidresa som helst.

/JN

Skidrullväska?
Tack. Lite att kolla, då.
Off topic litegrann: Nån lämplig väska att ha som flyghandbagage om man vill ha med pjäxorna där? Alltså ngt smidigare (med fack för annat) än en pjäxbag...

Skidrullväska?
Varför kan inte Fall Line va gjorda för riktiga skidor, ja på längden? Har man längre än 190 är man hänvisad till concourse ändå :P

Skidrullväska?
Hejsan.
Jag hart nu en DaKine Concourse Double och innan det hade jag en fallline double. Det som jag ser som ett problem med fallline double är om man har långa skidor, jag hade stora problem med mina Seth som är 189 i den, därför skaffade jag en Concourse Double , enbart för att får plats med skidorna lättare på längden. Men i övrig kan jag instämma med tidigare talare, Concoursen blir olidligt tung, och det är är lätt att man packar på utan att tänka sig för, man tror man ska komma under 32, men som sagt kan det sluta på många kilon om man öser i två par skidor pjäxor osv. Mitt tips är en falline om du inte har långa skidor.

Skidrullväska?
Jag lär ju ha en Concourse Double för att mina skidor är 191 cm långa.
Sen tycker jag det är bra att kunna få i mycket i en väska. Anledningen att jag hade så mycket i min var att jag flyttade hem ifrån Tärnaby då och jag hade all min packning för säsongen i den. Det ända jag behövde mer var en ryggsäck.
Sen att jag kommer köpa den stora Split rollern(162L) är att jag kommer flytta runt en hel del nu framöver, både sommar och vinter, så jag kommer behöva ha ungefär alla mina ägodelar i den.
Fördelen med den och Split Convertible är ju att du kan dela på den och checka in den som två väskor.

Du som frågade om kvalitén på Dakines väskor.
Den är grym! Så nöjd som jag är med mina väskor därifrån har jag aldrig varit över en väska. Man känner verkligen att det är redig kvalité på dem, inget att klaga på.

Tillbaka
Topp