Skidtest i Åre 2009

gzon68

Medlem
Skidtest i Åre 2009
I väntan på MnO och andra ambitiösa testare bjuder jag på lite intryck från detta års skidtestande i Åre.

Testade skidor är företrädesvis i freeride/allmountain klassen med ca 100mm under sulan. Några GS race skidor hanns med också.

Åkare: Vikt 81kg Längd 184cm fostrad med tävlingsåkning i Tärnaby. Åker tekniskt med styrka och gillar storslalom bäst.
Förhållanden: Gästrappet tillsammans med 3000 andra åkare. Dvs. myrstackliknande och i stort sett omöjligt att åka med något som kan kallas fart. Testandet hämmades ytterligare av en arm/axel- skada tyvärr. Någon lössnöåkning att tala om annat än de stora högar som samlades upp i nedre delen av backen blev det inte.

Kästle MX98, 194
Kästle gjorde smygcomeback förra året och i år kunde man testa deras skidor. Och de levererar en överraskning. Känns som en GS racer som man förstorat upp. För klassen ett fantastikt grepp och fartstabilitet långt utöver de farter som kunde testas under helgen. Kräver hög fart och stor insats och styrka för att komma till sin rätt. Minus för lite trist design?

Stöckli DP+, 193
Min favorit i denna klass. Samma raceiga känsla som Kästle skidorna. Stöcklina levererar dock ytterligare fartstabilitet och ett i mitt tycke mer kontrollerbart beteende. Inget för lite mindre eller bensvaga åkare men med rätt ansats levererar de och odödlighetskänsla infinner sig. Storslalom, stbilitet, grepp, fart och ännu mer fart.

K2 Hardside, 181
Testens överraskning, trots att den är för kort för testaren. Till skillnad från de flesta made in China, extra soft, K2 skidor så är den, som namnet antyder (?), hårdare och mer vridstyv. Detta leder till trevliga egenskaper i pist, bra grepp och fin stabilitet. En bra allround skida. Som vanligt från K2 så ser den rätt ball ut också.

Salomon Shogun, 182
Ny skida för i år, var utlånad större delen av helgen. Tyvärr testad i för kort längd, tycker att leverantörerna borde ta med sig lite längre skidor i denna klass. Skidan är, liksom K2 Hardside, en överraskning. Säger sig ha rockerdesign men av detta märkte jag inget, det går nog lite väl mycket mode i det uttrycket just nu. Lite hårdare och mer vridstyv än väntat. Dock inte i samma klass som Stöckli eller Kästle. För åkare som gillar en lite mer avslappnad åkning och letar efter en skida som fungerar under alla förhållanden kan Shogun vara svaret.

Nordica Enforcer, 185
En mycket kompetent skida. Känns aningen liten och fladdrig jämfört med en del andra skidor i klassen. Möjligen beror detta på att de testades i anslutning till längre skidor. Storebror "Girish" hade varit att föredra. Lämnade inga bestående intryck, ingen besvikelse men heller ingen succé.

Völkl Gotama, 186
Helt omgjord skida till i år med nya mått och rocker teknik. Mer uttalad rocker än Salomon Shogun. Skidan känns kontrollerad och levererar hyfsat grepp och stabilitet men inte i toppklass. Väldigt allround och, konstigt nog för att vara Völkl, lite intetsägande.

Soul Black, 190 (?)
Kul med svenska skidtillverkare. Tyvärr känns skidan lite orolig och i bland rent av bångstyring vilket kan bero på en lite för väl tilltagen framskovel i kombination med för dålig vridstyvhet och bristande dämpning i konstruktionen. Trä och glasfiber? Lägg till gummi och/eller metall kanske så får vi en trevligare skida. Har kört betydligt större skidor som kännts avsevärt smidigare och mer kontrollerade än dessa. Tillbaks till snickeriet...

Referensskida: Dynastar Legend Pro Rider
Testade ett flertal gånger förra året i 190 cm spelar de i samma klass som Stöckli DP+. Stabilitet, lättåkthet, racekänsla, grepp kombinerat med flyt i lössnö, så allround det bara går. Inte riktigt samma odödlighetskänsla som med Stöckli DP+ men det är nog bara psykologiskt...

GS race
Atomic D2 Race GS, 174 cm
En av de bästa allround GS pisträcers jag någonsin stått på. Tyvärr testade lite för korta, i en längd 180-185 är detta troligen något av det värsta som finns att upppringa med undantag för rena tävlingsskidor.

Blizzard Race GS 193 (?)
Tävlingsskida, fruktansvärt bett mycket krävande kan bara en sak: storslalom i maxfart. Föredrar dock lite mer allround, typ Atomic D2.

Avslutningsvis så skulle jag gärna testat änu fler skidor men det hanns helt enkelt inte med bla pga en hämmande skada. Under vilan kunde de med intresse titta på damernas världscup som kördes samtidigt, kul men lite vanskligt av Åre att ta på sig WC denna helg som ibland visat sig bjuda på nyckfulla snöförhållanden. Tyvärr bjöd Åre detta år på mycket begränsade åkförhållanden och alldeles för mycket folk i de få öppna pisterna (Gästrappet och små delar av WC6). Skistar valde att utlösa sin snögaranti samt sänkte priset 15-20% (?) på liftkorten. Kanske stannade en del hemma men det märktes inte i backen. Det verkar också som den seglivade "kortskidetrenden" laggt sig något till förmån för en "rocker på allt" trend.

Skidtest i Åre 2009
Trevligt, trevligt att läsa lite omdömen. Intressanta påpekanden och mycket konkreta beskrivningar i ren klartext. Jag var också på plats och testade i princip samma skidor. Vi är överrens i det mesta, även om det skiljer lite här och där i mina åsikter.

Som vanligt så har man inget att välja på när det gäller förhållanden. De är som de är bara och sen får man testa utifrån det. Det var synd att man inte kunde testa lite mer högfartsstabilitet, men å andra sidan så var det ett mycket krävande underlag för skidorna och de fick verkligen visa vad det gick för.

Senast ändrad:
Skidtest i Åre 2009
gzon68 sa:
I väntan på MnO och andra ambitiösa testare bjuder jag på lite intryck från detta års skidtestande i Åre.
För den intresserade så kommer det snart ett inlägg med mina tankar från skidtesterna i Tandådalen, Åre och Hemsedal plus från ytterligare en egen testhelg i Tandådalen. Lite filande kvar bara för att få ihop texten.

Senast ändrad:
Skidtest i Åre 2009
MnO sa:
gzon68 sa:
För den intresserade så kommer det snart ett inlägg med mina tankar från skidtesterna i Tandådalen, Åre och Hemsedal plus från ytterligare en egen testhelg i Tandådalen. Lite filande kvar bara för att få ihop texten.
Ser med tillförsikt fram emot årets bästa julklapp då (förutom den lugn & ro jag alltid önskar mig till Jul men ändå aldrig får).

/JN

PS: Naturligtvis även intressanta omdömmen i denna tråd, mer sånt från er som orkar skriva tack.

Skidtest i Åre 2009
MnO sa:
Ser fram emot detta och hoppas att du testat alla de skidor jag inte hann med. Jag hade tex. gärna testat något från Hendryx och några av de nya Dynastar fetingarna.

Skidtest i Åre 2009
Att klaga på att Shogun saknar rocker och sedan jämföra med Gotamas "rocker" är väl ändå att ta i från tårna.... Gotama har ju helt omvänt spann (dvs. ingen rocker, utan bara spann-teknik om man skall vara petig), medan Shogun har ganska tydligt rocker om du pressar ihop skidorna (även opressade syns rockern).

Jag åkte mest borta vid VM6:an, men när jag väl var borta vid skidtestet gjorde jag bara lite snabba instickare och testade det som föll mig in. Testade några Scott-skidor och den långa Crusadern (189cm) var helt fantastisk för förhållandena. Rapp för att pressa korta svängar där det fanns möjlighet, men stor och massiv för att braka på när det tajtade ihop sig och det kom pucklar. Men ändå så pass smidig att det gick att dunka ihop en snygg linje bland sagda pucklar...

S7'an var den enda feta skida som testades och även den var klart lämplig för förhållandena. Körde 80% av åket i stora McConkey-turns och matade fallhöjd. Fruktansvärt roligt, mycket energieffektivt och praktiskt bland pucklarna. En toppenskida!

Skidtest i Åre 2009
En lite mer detaljerad beskrivning av Gotamans pistegenskaper vore upskattat!
Krävs mycket kantning? Stabil i högre farter? Långsväng, kortsväng?

Mvh
Jonatan

Skidtest i Åre 2009
Gotaman gör inte alls bort sig i pisten, stabila och trevliga. Jag tror att de flesta kommer att gilla Gotaman i pist. De är dock inte i samma klass, i pist, som de hårdare skidorna, typ Stöckli. Det omvända spannet tycker jag gör att de känns lite kortare än de är. Samtidigt gissar jag, utan att testat, att de kommer att uppföra sig riktigt bra offpist. Möjligen ett litet frågetecken för hur det platta brättet fungerar. Tyvärr medgav inte förhållandena något offpist testande.

Tillbaka
Topp