Skidtest

Hans_Lundblom

Ny medlem
Skidtest
Jag tänkte höra om det är någon som har testat både Völkl Vertigo G4 och Atomic 10ex, och i så fall kunde ge omdöme och beskriva skillnader mellan dessa båda modeller.

Hasse

Skidtest
Tja,
Har testat båda modellerna, och kan intyga att de är väldigt likväriga, fast med några små skillnader.

Jag upplever att svängpadien är ungefär likvärdig i pist, med ett litet övertag för Völkl.
Sklillnaden i sväng på pappret och i verkligheten är ganska stor.
Speciellt märker man det på G4/41, som har mindre svängradie i verkligeten.
Atomics styrka sitter i vikten, som är mycket låg med tanke på att vi talar om en relativt fet skida.
Skidan är därför hel ok på toppturer, och även lättare att hoppa med.

Mitt personliga val grundade jag på min åkstil, som är snabb och kraftfull, och att jag hellre droppar klippor än leker i pipen.
Jag kör därför nu på Völkl, inte för att 10exen är dålig utanför att jag uppfattar G4an som något livligare och med mer skut ut ur sväng. Dessutom har Völkl en grymmt bra kvalitet på sina skidor.

MVH Glad Völkl ägare.

Skidtest
Jag har testat G4:an men inte Atomic. Letar du efter ett par feta skidor kan jag verkligen rekommendera Stöckli Asteroid som är både mer lättåkt och stabil i högre farter. Jag ver inställd på att köpa ett par G4:or men efter att ha testat Asteroiden är jag helt såld på dessa.

Tillbaka
Topp