Skidtestarhelg Sälen

295&8

Medlem
Skidtestarhelg Sälen
Då är man hemma i Skåne igen efter årets fantastiska Skidtestarhelg i Sälen. Vi är ett gäng som har åkt på denna i många år nu. 3 stycken av oss har samma sulmått så upplägget är att gå in till varje varumärke och plocka ut 3 par skidor som är roliga att jämföra. Vi kör 1-2 åk på varje skida och växlar sinsemellan när vi kliver av liften. Betyg sätts på * till *****. Efter önskemål från flera leverantörer så delar vi årets lista här. Detta är ingen superambitiös utvärdering utan vi går mest på känsla där och då. Nästa år kanske vi ökar till en 10-gradig skala. :)

Årets testvinnare är Elan Primetime 55+ och Nordica Steadfast 85

Skidtest Sälen 2023

Stereo Pist Carv AC ***
Stereo Apex V3 ***
Stereo Piste RS Signature ****
Elan Wingman 86 Black edition ***
Elan Playmaker 91 **
Elan Primetime 55+ *****
Salomon Addikt PRO ***
Salomon S/RACE GS 12 ***
Salomon Stance 90 ***
Extreme Factory 112 ***
Extreme Project 90 ***
Extreme Fusion 95 ***
Line Blade Optic 96 ****
K2 Mindbender 89Ti **
K2 Disruption MTI 74 ****
Nordica Enforcer 94 Unlimited ****
Nordica Steadfast 85 *****
Kästle MX75 ****
Head Porsche 8 Rally ****
Head WorldCup Rebels e-SL PRO ****
Head WorldCup Rebels e-Speed ****
Völkl Deacon 76 Master ****
Völkl Deacon 76 ***
Völkl Racetiger GS ***
Blizzard Thunderbird R15 70 ***
Blizzard Firebird HRC ***
Rossignol Forza 50 ****
Fischer Ranger 90 ***
Fischer Ranger 102 ***
Fischer Rc One 86 GT ***
Scott Pure Mission 98 Ti ****
Scott Pure Free 90 Ti ***
Atomic Redster Q9 ***
Blackcrows Mirus Cor ***

Senast ändrad:
Skidtestarhelg Sälen
Ambitiöst testat och håller med om att det var en väldigt bra helg.
Utan vidare beskrivning ger ju tyvärr detta inget för någon annan (iaf inte mig) då det endast visar vad ni gillar.

Skidtestarhelg Sälen
Ambitiöst testat och håller med om att det var en väldigt bra helg.
Utan vidare beskrivning ger ju tyvärr detta inget för någon annan (iaf inte mig) då det endast visar vad ni gillar.
För mig är skidtesterna överlag rätt onödiga att läsa på, eftersom likvärdiga skidor kostar ungefär lika mycket, ,såsom bindningar till dem, pjäxorna gör sin skillnad sen och att servicekostnader är samma på alla, det går alltså inte få någon uppfattning den viktigaste informationen av dem genom att läsa vad några andra okända personer tyckte om dem. Jag gillar dock åka ut på dessa skidtester och försöker komma iväg till Trysil nu i helgen.

Skidtestarhelg Sälen
Då är man hemma i Skåne igen efter årets fantastiska Skidtestarhelg i Sälen. Vi är ett gäng som har åkt på denna i många år nu. 3 stycken av oss har samma sulmått så upplägget är att gå in till varje varumärke och plocka ut 3 par skidor som är roliga att jämföra. Vi kör 1-2 åk på varje skida och växlar sinsemellan när vi kliver av liften. Betyg sätts på * till *****. Efter önskemål från flera leverantörer så delar vi årets lista här. Detta är ingen superambitiös utvärdering utan vi går mest på känsla där och då. Nästa år kanske vi ökar till en 10-gradig skala. :)

Årets testvinnare är Elan Primetime 55+ och Nordica Steadfast 85

Skidtest Sälen 2023

Stereo Pist Carv AC ***
Stereo Apex V3 ***
Stereo Piste RS Signature ****
Elan Wingman 86 Black edition ***
Elan Playmaker 91 **
Elan Primetime 55+ *****
Salomon Addikt PRO ***
Salomon S/RACE GS 12 ***
Salomon Stance 90 ***
Extreme Factory 112 ***
Extreme Project 90 ***
Extreme Fusion 95 ***
Line Blade Optic 96 ****
K2 Mindbender 89Ti **
K2 Disruption MTI 74 ****
Nordica Enforcer 94 Unlimited ****
Nordica Steadfast 85 *****
Kästle MX75 ****
Head Porsche 8 Rally ****
Head WorldCup Rebels e-SL PRO ****
Head WorldCup Rebels e-Speed ****
Völkl Deacon 76 Master ****
Völkl Deacon 76 ***
Völkl Racetiger GS ***
Blizzard Thunderbird R15 70 ***
Blizzard Firebird HRC ***
Rossignol Forza 50 ****
Fischer Ranger 90 ***
Fischer Ranger 102 ***
Fischer Rc One 86 GT ***
Scott Pure Mission 98 Ti ****
Scott Pure Free 90 Ti ***
Atomic Redster Q9 ***
Blackcrows Mirus Cor ***
Mest mellanmjölk.

Skidtestarhelg Sälen
Förstår om ni inte orkar skriva en recension på vart enda par ni testade, men vad var det ni fastnade för hos de här två favoriterna?
Det var två skidor som fungerade väldigt bra på förmiddagen i en nypistad backe men även på eftermiddagen i en uppkörd backe. Fartstabila vid carving och lätta att hantera. Inget fladder men inte heller svårmanövrerade utan följsamma och roliga att köra i alla farter på alla underlag.

Skidtestarhelg Sälen
Testade 15 par i Vemdalen och den största positiva och oväntade upptäckten var Primetime 55+. Behöver tyvärr inga nu då jag kör Deacon 84 V-werks.
Primetime påminner en del om D84. Håller med 295&8 i stort. Mycket följsamma, dämpade men enkla att styra in i sväng och absolut ingen oro eller fladder. Bra kantgrepp med bra tryck ut ur svängen. I uppkörd pist saknades dock bredd under foten trots bred tip. Men en superskön skida för långa förmiddagar på manchester.

(Ursäkta, borde kanske flytta denna ”recension” till Prylar…)

Skidtestarhelg Sälen
Vad tycktes om Stance 90, Ranger 90 och Enforcer 94 Unlimited?
Och vilken typ av åkare är ni?
Om jag jämför med E100 (förra versionen) är jag imponerad hur mycket prestanda och dämpning dom lyckats behålla i denna lättade variant. Jag testade den egentligen som en tyngre topptursskida men den är snarare än lättare AM

Skidtestarhelg Sälen
Om jag jämför med E100 (förra versionen) är jag imponerad hur mycket prestanda och dämpning dom lyckats behålla i denna lättade variant. Jag testade den egentligen som en tyngre topptursskida men den är snarare än lättare AM
Ja om vi talar om Enforcer unlimited har jag fått intrycket att den fått en ännu större ”sweet spot” till fördel för dem som kanske tyckt att Enforcerserien varit litet i mastiga laget.

Skidtestarhelg Sälen
Vad tycktes om Stance 90, Ranger 90 och Enforcer 94 Unlimited?
Och vilken typ av åkare är ni?
Vi är glada amatörer som har åkt väldigt mycket skidor. Bor inte i skidort men åker flera ggr per år. Både i Sverige och Alperna, både i pist och utanför. Det är inte riktigt rättvist att bedöma allmountainskidorna på Sälens skidtestarhelg utan det blir mer bedömningen om de skidorna även funkar att carva i pisten med.
Stance 90 körde vi inte i år men vi gjorde det förra året, fick ett medelbetyg.
Ranger 90 fick full pott i fjol men när vi testade samma skida i år så kände vi inte riktigt samma sak. Vi fick den inte riktigt att bita sig fast i pisten som vi tyckte den gjorde i fjol. Kan bero på underlaget men vet ej.
Enforcer 94 unlimited är en bra skida men eftersom vi körde Steadfast i samma omgång så kände vi den som lite bättre i pist och därför fick Enforcern bara ****. I fjol hade den också full pott.

Skidtestarhelg Sälen
Elan Primetime 55+. Hmm. Namnet får mig att tänka på nån sorts fest på ett seniorboende, kanske inte så det är tänkt. :rolleyes: Jag är iofs själv 55+ så ok. Och kul att Elan inte bara är med i gamet ännu utan också har fått ett uppsving.

Skidtestarhelg Sälen
Hur menar du att Elan har fått ett uppsving? Tex har Riptstick och Wingman fått bra reviews.

Jag tänker myyycket längre tillbaks i tiden. En del trodde kanske att Elan skulle tyna bort när Stenmark lade av, och på den tiden var de trots honom inget statusmärke direkt. Kanske led de av en viss "östeuropeisk" stämpel, även designmässigt. Men nu är de (som du skriver) sedan länge med i leken och gör t.o.m. snygga skidor.

Skidtestarhelg Sälen
Stenmark colorful verbalt? Ursäkta, jag ligger typ 35 år efter...
1701869363104.png

Tillbaka
Topp