Skidtillbud kontra modern utrustning?

chrtur

Aktiv medlem
När man sitter och dagdrömmer vid skrivbordet så brukar det dyka upp alla möjliga funderingar och just nu så slog det mig en tanke när jag läste några inlägg angående lavinutrustning?!

Det diskuteras ju alltid vilken modell av transa man bör ha (äldre, nyare, två antenner, tre antenner, analog, digital, endast sökbar av sina kära och nära, etc) eller hur skidutrustningen kan kompletteras men en XYZ-ryggsäck (som innehåller allt från airbag till snapsvisor). Inte nog med det så måste man nu även gå allehanda kurser på olika nivåer, där man bara inte lär sig hantera utrusningen, utan även lär sig se terrängen (vilken pimpad fras!).

Min fundering gäller om man ser tillbaka till över tiden, dvs olyckor kontra utveckling tidsmässigt? För jag antar att man även åkte skidor innan transor och diverse moderna ryggsäckar gjorde sitt intåg på marknaden. Vad gjorde skidåkarna då? Existerar det några intressant statistik på detta någonstans?

Några kommentarer?

Grymt intressant fråga! Hur många fler överlever idag tack vara den nya utrustningen?

Kort sagt....

Om du tränar i 10 veckor i streck och är van vid gamla analoga så går det fort att hitta med dem. "Vi" som inte är så rutinerade skulle inte ha en chans att hitta någon med analogt, även om vi har tränat 5-6 gånger..

Modern utrustning "garanterar" snabbare söktid ! Men det som avgör hur snabbt du hittar någon är bara hur mycket du övar. Jag vet att 95% av alla "bummare" inte övar så mycket som dem borde, ink jag!.

Inte riktigt svar på frågan... Men ändå vettigt sagt tycker jag.

Jag har lite svårt att se vad du vill ha sagt...

Men jag tror att det är/var som så här att den skaran av skidåkare/annat löst folk som rör sig i bergen som förr rörde sig i opreparerad terräng var "bybor" som alltid vistas på samma berg (inte nödvändigtvis singular), vilket också deras föräldrar gjorde, de fick då lära sig av de äldre och visare vad som var farligt/någorluda säkert osv. De undvek helt enkelt farliga situationer genom kunskap och erfarenhet. Ta för exempel "same Johan" som har gått i samma fjäll i 20 år och innan dess gjorde hans far det i x antal år och Johan har också gått med sin far där i kanske 20 år och bevittnat/varit med om mångt och mycket i de områden de rör sig i.

Idag kommer det folk från skåne/gbg/hufvudstaden och till och med danmark och ska slänga sig ut för de vildaste stup, precis som på film, och de har knappast samma kunskap om området och de förhållanden som råder där. Detta gäller speciellt de som inte är på plats under en längre tid, exempelvis veckorturister. Här har vi då "dansk mikael" som åker skidor två veckor om året, har gjort det sedan han var tre och är nu tjugofem. På väg till valfri skidort kollade han på Free Radicals A ski odyssé och kände att han ville testa lite offpiståkning...

Det säger sig självt vem som utsätter sig för störst riskt, det går självklart att byta ut båda människorna mot det mesta men det blir lättare att se skillnaderna mellan två extremer..

Därför tycker jag att det finns mycket utrustning och många kurser som är bra, bybo som veckokrigare, alla kan lära sig något på varje kurs men ingen blir någonsin fullärd. Hade man släppt lös alla som inte känner bergen och har åravis av erfarenhet från området utan vare sig kurser eller utrustning kan jag sätta mitt vänstra knä på att dödsiffrorna hade öka dramatiskt...

Eller fiskar du efter säsongare som kan mer/mindre än de tror och vill diskutera det?

Senast ändrad:
Jarle sa:
Vet ej riktigt om jag vill säga någonting utan några tankar som jag släppt lös på skrift?

Hur såg det ut för 75, 50 eller 25 år sedan kontra idag om man ser till hur skidtillbud är korrelerade till utvecklingen mot dagens (lavin)utrustning? För det verkar ju vara som att svära i guds hus om jag skulle vilja påstå att man även kan åka offpist utan den moderna obligatoriska lavinutrustningen, men samtidigt vara i princip lika säker?

Senast ändrad:
chrtur sa:
Jarle sa:
Vet ej riktigt om jag vill säga någonting utan några tankar som jag släppt lös på skrift?

Hur såg det ut för 75, 50 eller 25 år sedan kontra idag om man ser till hur skidtillbud är korrelerade till utvecklingen mot dagens (lavin)utrustning? För det verkar ju vara som att svära i guds hus om jag skulle vilja påstå att man även kan åka offpist utan den moderna obligatoriska lavinutrustningen, men samtidigt vara i princip lika säker?
Sant...

Huruvida man kan åka offpist lika säkert med/utan utrustning är ju lurigt. Har du all kunskap och erfarenhet är du ju helt trygg? Men mig veterligen existerar inte denna människa..
Själva åkningen är ju alltid lika riskfylld (vare sig du har utrustning eller inte) men hamnar någon i skiten är det ju inte fel att ha utrustning (och kunskap om hur man använder den), det har ju räddat ett antal liv genom åren...

Då- gentemot nutid skrev jag ju en tanke om i det förra inlägget

Man kan väl säga att fler människor hinner få fler fina åk innan det går år helvete för några. Det är ganska tydligt och tack vare prylarna, kurserna, prognoserna - och inte minst sprängämnena. Marknadsavdelningarna på världens alla skidorter arbetar däremot för "den andra sidan".

Sett i ett längre perspektiv så ökar olyckorna bland friluftsmänniskor och minskar på vägar och i bostäder - åtminstone i västerlandet. Men den jämförelsen säger inte så mycket, eftersom den beror på hur många som vistas bland bergen och hur de gör det.

Läste att i Nordamerika ökar inte längre dödsfallen vid lavinolyckor "out of bounds". Kan förstås bero på bekämpning och snabbare organiserad räddning, (mobiltelefoner) lika väl som något annat. Där är det nästan lika vanligt att folk drunknar i djup pudersnö!

Edit: Exponeringen, hur många skidåkare som utsätter sig för risk är förstås det som får störst betydelse för hur många olyckor det blir. Den vanligaste slutsatsen som jag sett är att fritidsolyckorna skulle ökat mycket mer utan säkerhetsarbetet. Men å andra sidan så har väl de flesta som skriver i detta ämne ett visst egenintresse...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp