Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidtillbud kontra modern utrustning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 476821" data-attributes="member: 33485"><p>Jag har lite svårt att se vad du vill ha sagt...</p><p></p><p>Men jag tror att det är/var som så här att den skaran av skidåkare/annat löst folk som rör sig i bergen som förr rörde sig i opreparerad terräng var "bybor" som alltid vistas på samma berg (inte nödvändigtvis singular), vilket också deras föräldrar gjorde, de fick då lära sig av de äldre och visare vad som var farligt/någorluda säkert osv. De undvek helt enkelt farliga situationer genom kunskap och erfarenhet. Ta för exempel "same Johan" som har gått i samma fjäll i 20 år och innan dess gjorde hans far det i x antal år och Johan har också gått med sin far där i kanske 20 år och bevittnat/varit med om mångt och mycket i de områden de rör sig i.</p><p></p><p> Idag kommer det folk från skåne/gbg/hufvudstaden och till och med danmark och ska slänga sig ut för de vildaste stup, precis som på film, och de har knappast samma kunskap om området och de förhållanden som råder där. Detta gäller speciellt de som inte är på plats under en längre tid, exempelvis veckorturister. Här har vi då "dansk mikael" som åker skidor två veckor om året, har gjort det sedan han var tre och är nu tjugofem. På väg till valfri skidort kollade han på Free Radicals A ski odyssé och kände att han ville testa lite offpiståkning...</p><p></p><p>Det säger sig självt vem som utsätter sig för störst riskt, det går självklart att byta ut båda människorna mot det mesta men det blir lättare att se skillnaderna mellan två extremer.. </p><p></p><p>Därför tycker jag att det finns mycket utrustning och många kurser som är bra, bybo som veckokrigare, alla kan lära sig något på varje kurs men ingen blir någonsin fullärd. Hade man släppt lös alla som inte känner bergen och har åravis av erfarenhet från området utan vare sig kurser eller utrustning kan jag sätta mitt vänstra knä på att dödsiffrorna hade öka dramatiskt... </p><p></p><p>Eller fiskar du efter säsongare som kan mer/mindre än de tror och vill diskutera det?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 476821, member: 33485"] Jag har lite svårt att se vad du vill ha sagt... Men jag tror att det är/var som så här att den skaran av skidåkare/annat löst folk som rör sig i bergen som förr rörde sig i opreparerad terräng var "bybor" som alltid vistas på samma berg (inte nödvändigtvis singular), vilket också deras föräldrar gjorde, de fick då lära sig av de äldre och visare vad som var farligt/någorluda säkert osv. De undvek helt enkelt farliga situationer genom kunskap och erfarenhet. Ta för exempel "same Johan" som har gått i samma fjäll i 20 år och innan dess gjorde hans far det i x antal år och Johan har också gått med sin far där i kanske 20 år och bevittnat/varit med om mångt och mycket i de områden de rör sig i. Idag kommer det folk från skåne/gbg/hufvudstaden och till och med danmark och ska slänga sig ut för de vildaste stup, precis som på film, och de har knappast samma kunskap om området och de förhållanden som råder där. Detta gäller speciellt de som inte är på plats under en längre tid, exempelvis veckorturister. Här har vi då "dansk mikael" som åker skidor två veckor om året, har gjort det sedan han var tre och är nu tjugofem. På väg till valfri skidort kollade han på Free Radicals A ski odyssé och kände att han ville testa lite offpiståkning... Det säger sig självt vem som utsätter sig för störst riskt, det går självklart att byta ut båda människorna mot det mesta men det blir lättare att se skillnaderna mellan två extremer.. Därför tycker jag att det finns mycket utrustning och många kurser som är bra, bybo som veckokrigare, alla kan lära sig något på varje kurs men ingen blir någonsin fullärd. Hade man släppt lös alla som inte känner bergen och har åravis av erfarenhet från området utan vare sig kurser eller utrustning kan jag sätta mitt vänstra knä på att dödsiffrorna hade öka dramatiskt... Eller fiskar du efter säsongare som kan mer/mindre än de tror och vill diskutera det? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidtillbud kontra modern utrustning?
Tillbaka
Topp