Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidtillbud kontra modern utrustning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ville-vessla" data-source="post: 476850" data-attributes="member: 54648"><p>Man kan väl säga att fler människor hinner få fler fina åk innan det går år helvete för några. Det är ganska tydligt och tack vare prylarna, kurserna, prognoserna - och inte minst sprängämnena. Marknadsavdelningarna på världens alla skidorter arbetar däremot för "den andra sidan".</p><p></p><p>Sett i ett längre perspektiv så ökar olyckorna bland friluftsmänniskor och minskar på vägar och i bostäder - åtminstone i västerlandet. Men den jämförelsen säger inte så mycket, eftersom den beror på hur många som vistas bland bergen och hur de gör det. </p><p></p><p>Läste att i Nordamerika ökar inte längre dödsfallen vid lavinolyckor "out of bounds". Kan förstås bero på bekämpning och snabbare organiserad räddning, (mobiltelefoner) lika väl som något annat. Där är det nästan lika vanligt att folk drunknar i djup pudersnö!</p><p></p><p>Edit: Exponeringen, hur många skidåkare som utsätter sig för risk är förstås det som får störst betydelse för hur många olyckor det blir. Den vanligaste slutsatsen som jag sett är att fritidsolyckorna skulle ökat mycket mer utan säkerhetsarbetet. Men å andra sidan så har väl de flesta som skriver i detta ämne ett visst egenintresse...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ville-vessla, post: 476850, member: 54648"] Man kan väl säga att fler människor hinner få fler fina åk innan det går år helvete för några. Det är ganska tydligt och tack vare prylarna, kurserna, prognoserna - och inte minst sprängämnena. Marknadsavdelningarna på världens alla skidorter arbetar däremot för "den andra sidan". Sett i ett längre perspektiv så ökar olyckorna bland friluftsmänniskor och minskar på vägar och i bostäder - åtminstone i västerlandet. Men den jämförelsen säger inte så mycket, eftersom den beror på hur många som vistas bland bergen och hur de gör det. Läste att i Nordamerika ökar inte längre dödsfallen vid lavinolyckor "out of bounds". Kan förstås bero på bekämpning och snabbare organiserad räddning, (mobiltelefoner) lika väl som något annat. Där är det nästan lika vanligt att folk drunknar i djup pudersnö! Edit: Exponeringen, hur många skidåkare som utsätter sig för risk är förstås det som får störst betydelse för hur många olyckor det blir. Den vanligaste slutsatsen som jag sett är att fritidsolyckorna skulle ökat mycket mer utan säkerhetsarbetet. Men å andra sidan så har väl de flesta som skriver i detta ämne ett visst egenintresse... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidtillbud kontra modern utrustning?
Tillbaka
Topp