Skidtips till en nybörjare

orutin

Ny medlem
Hej! Jag har testat på att åkt pist nu ett par gånger och fastnade för det direkt och funderar på att köpa mig mitt första par skidor.
Jag skulle vilja röra ut offpist och även kunna få det att funka bra i pisten också.
Jag läste nånstans att völkl bridge verkade vara rekommenderade och även att en del här på freeride hade tipsat om rossignol soul 7.
Så jag undrar om detta kan vara något alternativ, eller om det finns bättre alternativ för en nybörjare?
Att tillägga att jag tycker själv att det går ganska bra för mig för att inte ha åkt mycket alls.

Och gärna tips om längd på skidorna,
Jag är 178lång och 78kg.

Kul att du har hittat till utförsåkningen och har ambitioner!

Jag känner spontant att det är något vanskligt att rekommendera en viss typ av skida till dig. Jag gissar att jag inte är ensam om det, eftersom du inte har fått några tips ännu. Anledningarna till det är flera. Bland annat att man inte har en susning om vad du egentligen klarar av på skidor, även fast du tycker om åkningen.

Mitt bästa tips är egentligen till dig att åka så mycket du kan, och ta alla tillfällen att testa olika typer av skidor och känn dig fram lite.

Det finns dock ett par saker som kan vara bra att ha i bakhuvudet. Skidor med kortare svängradie upplevs ofta mer lättåkta i pist av åkare med mindre utvecklad teknik eftersom de svänger mer så fort du får upp dem på kant. Men, mycket sidoskärning (kort radie) kan bidra till en nervös och hackig karaktär i opisten. Det är en generalisering, jag vet, men där finns ett motsatsförhållande mellan skidor som tilltalar nybörjare och skidor som går bra offpist. Offpistskidor är ju större (bredare, längre och tyngre) och kan nog upplevas som ganska mastiga pjäser för nybörjare.

Det finns så klart undantag och bra kompromisser. Just Soul 7:an verkar tilltala ett brett spektra av åkare och har bevisat sig duglig både i och utanför pist så den typen av skida kan vara läge att hålla ögonen öppna efter. D.v.s. hyfsat kort radie (ung. 16-19m), rocker minst i tip, midjan tycker jag inte bör understiga 85mm och en övre gräns vill jag inte sätta, men för att inte göra det allt för mastigt i början att få upp dem på kant känns det onödigt att titta på mycket bredare än 100mm. Vad gäller längden så skulle jag nog hålla mig mellan 175-180 så länge som du betraktar dig som nybörjare och strax däröver. När du får bra kläm på tekniken är 185-190 en mer passande längd för en åkare av dina proportioner.

Om jag sammanfattar och konkretiserar ovanstående så förutom Soul 7 skulle jag ännu hellre kolla på Sin 7 om jag var du, och dessutom hålla ögonen öppna efter lagg som liknar Head Rev 90, Head Venturi 95, Scott Crusade m.fl. Men allt ovan med en stark reservation för din förmåga. Åk, åk, testa, testa!!

Hej!

Vet för lite om Völkl Bridge och Rossignol Soul 7 för att göra något uttalande om dem.

Svårt att tipsa om ett par skidor utan att ha sett dig åka. Generellt sätt så skulle jag väl tipsa en nybörjare om att skaffa ett par mer pistorienterade skidor som första par. Mest för att jag tror att det är lättare att lära sig åka på en skida som har smalare midja och kortare svängradie. Men det beror ju också på vilken nivå du har på din skidåkning. Om du redan hanterar carving-tekniken och har satt en hyfsad grundteknik ska det inte vara några problem att hantera en skida med bredare midja.

Angående längd så gå på en skida som är något kortare än dig. En kortare skida är lättare att svänga med och kommer att hjälpa dig så här i början.

Kul att du hittat in i skidåkningens fantastiska värld.

Har du fler frågor är det bara att ställa dem!

Senast ändrad:
Tack för svaren och tipsen, det uppskattas verkligen!
Det var väldigt givande tips för en sån som mig.

Hjälpte mig att inse att det kan vara lite dumt att köpa en skida bara sådär. Som ni säger bara att testa annars lär man sig inget. Så skidköpet får nog vänta till jag känner mig säkrare i det hela.

Ja det kan vara klokt att hyra en del först och se till att testa olika skidor och jämför. Köp sedan nått billigt, beg eller utförsäljning när du vet mer vad du gillar. Billigt för att du säkert kommer att vilja byta eller kompletera rätt snart. Pjäxor däremot är skönt att ha egna och dessa köpes i välsorterad affär med duktig personal som kan hjälpa dig.

Tillbaka
Topp