Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skidupplevelser - Idre fjäll
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1293007" data-attributes="member: 175247"><p>Latituder och klimatzoner är ju vad det är, och säger också en hel del statistiskt vad man kan förvänta sig vädermässigt.</p><p>Om jag hade endast just en familjeskidvecka per år och det tvunget ska vara i fjällen, så hade jag permanent skippat jullov och sportlov, och bara åkt på påsklovet.</p><p>Fjällen ger ungefär samma solkänsla i mars som Alperna gör vid Nyår.</p><p></p><p>Själv har jag valt att på senare år köra alpresor t o m februari, och fjällresor kring Påsk.</p><p>Och även när det gäller mars/april i fjällen så låter jag oftast väderprognosen styra när jag åker, vädret tycker jag är för osäkert i fjällen för att defintivboka ett specifikt datum långt i förväg. Det oroar jag mig inte för när det gäller en alpresa där det statistiskt sett oftare är bra väder än dåligt väder (och det blåser mycket sällan med stängda liftar som följd).</p><p>Genom att göra så här så har jag nästan bara haft dagar med fint väder i fjällen (och ja, jag gillar att åka till fjällen också som omväxling, om nu någon trodde något annat <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" />).</p><p>Sen vill jag tillägga att mars/april är också de allra skönaste månaderna i Alperna, vid rätt val av skidort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1293007, member: 175247"] Latituder och klimatzoner är ju vad det är, och säger också en hel del statistiskt vad man kan förvänta sig vädermässigt. Om jag hade endast just en familjeskidvecka per år och det tvunget ska vara i fjällen, så hade jag permanent skippat jullov och sportlov, och bara åkt på påsklovet. Fjällen ger ungefär samma solkänsla i mars som Alperna gör vid Nyår. Själv har jag valt att på senare år köra alpresor t o m februari, och fjällresor kring Påsk. Och även när det gäller mars/april i fjällen så låter jag oftast väderprognosen styra när jag åker, vädret tycker jag är för osäkert i fjällen för att defintivboka ett specifikt datum långt i förväg. Det oroar jag mig inte för när det gäller en alpresa där det statistiskt sett oftare är bra väder än dåligt väder (och det blåser mycket sällan med stängda liftar som följd). Genom att göra så här så har jag nästan bara haft dagar med fint väder i fjällen (och ja, jag gillar att åka till fjällen också som omväxling, om nu någon trodde något annat ;)). Sen vill jag tillägga att mars/april är också de allra skönaste månaderna i Alperna, vid rätt val av skidort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skidupplevelser - Idre fjäll
Tillbaka
Topp