Skidupplevelser - Idre fjäll

Hej allesammans,
Tänkte dela lite upplevelser från den senaste skidsemestern på Idre Fjäll. Jag har tidigare erfarenheter från Branäs, Kläppen och Sälen som gett en bättre skidupplevelse.

Det var första gången vi åkte till Idre Fjäll med familjen. De två första dagarna var det bra och varierad skidåkning för hela familjen. Men därefter inträffade något som gör att jag vill avråda från Idre Fjäll.

Resterande dagar så blåste det rätt rejält på fjället. Då stänger Idre Fjäll samtliga liftar som går upp på fjället. Kvar i drift är en knapplift till en blå flack backe samt Snowparken. Detta är en lift som krånglar vid ett flertal tillfällen, så 20-30 minuters kö blir snabbt 40-60 minuters kö. Folk börjar gå upp för backen, ringer efter skjuts eller blir kvar i världens längsta liftkö. Detta händer flera gånger under vår vistelse.

Under flera skiddagar så är det detta som erbjuds av Idre Fjäll utan någon form av kompensation eller lösning eller samarbete med de andra anläggningarna som finns i närheten. Veckan innan hörde vi att fjället också var stängt på grund av kyla istället. Samma problem och katastrofala upplevelse för besökarna.

Detta är ju en risk man tar när man åker till Idre Fjäll, om vädret är illa så har du långa skidköer och riktigt kass skidåkning i gröna backar där du knappt kommer framåt utan att staka dig fram eller trängas i den enda blåa backen och liften som är öppen. Då var vi ända här under lågsäsong i januari!

Tror få har nämnt detta innan, utan snackar ganska väl om Idre Fjäll vilket stämmer om fjället är öppet. Men vi tar aldrig risken att åka dit igen, framförallt inte i januari eller februari med risk för dåligt väder.

Tror att väldigt många har en liknande upplevelse från Idre Fjäll, om de råkat ut för detta, men helt enkelt inte nämnt det innan?

Tror dessutom alla andra skidanläggningar är bättre rustade för dåligt väder än Idre Fjäll. Vad har ni för upplevelse kring hanteringen när vädret är dåligt?

Tråkigt som faan men det är tyvärr så det kan bli. Januari kan vara riktigt kall och blåsig. Var med om liknande under en vecka i Vemdalen vecka 1 för flera år sedan.
Åk senare på säsongen så är vädret stabilare och håll dig borta från gränsen 😉

Tråkigt som faan men det är tyvärr så det kan bli. Januari kan vara riktigt kall och blåsig. Var med om liknande under en vecka i Vemdalen vecka 1 för flera år sedan.
Åk senare på säsongen så är vädret stabilare och håll dig borta från gränsen 😉
Dåligt väder kan det vara överallt. 😀

Stängdes allt ned i Vemdalen på samma sätt som i Idre med endast en blå nedfart (upplevde den dock som en grön)?

Dåligt väder kan det vara överallt. 😀

Stängdes allt ned i Vemdalen på samma sätt som i Idre med endast en blå nedfart (upplevde den dock som en grön)?
Tror det var två nedfarter och en lift öppen.
Hade Idre kunnat ha öppet mer hade dom såklart haft det.
Har varit med om att allt stoppats på två andra orter pga dåligt väder.

Det är aldrig roligt när det händer men att skidanläggningar stänger liftar vid dåligt väder eller extrem kyla är ingen nyhet. Det har med besökarnas säkerhet att göra.

Du skriver att det blåste rejält på fjället;
Vid stark vind slår sittliftarna/gondol/kabin ifrån när vindmätaren uppnår X antal m/s, en ren säkerhetsfunktion. Har man otur håller vinden i sig i flera dygn och med samma vindriktning.

Dåligt väder, storm och isiga backar hör dessvärre till vanligheten under jul/nyår samt januari i svenska fjällen.

Det är aldrig roligt när det inträffar och känslan är samma varje gång; att det är sista gången man sätter sin fot på just den skidorten.

Om du trivdes de andra dagarna tycker jag definitivt att ni kan ge det en andra chans, men kanske något senare på säsongen.

Tror det var två nedfarter och en lift öppen.
Hade Idre kunnat ha öppet mer hade dom såklart haft det.
Har varit med om att allt stoppats på två andra orter pga dåligt väder.
Ja, såklart. Men olika anläggningar är olika känsliga för dåligt väder. Såklart måste alla anläggningar stänga om det är full storm. Men lite vind på fjället och lugnt i dalen och konsekvenserna det får då är en annan femma.

Det är aldrig roligt när det händer men att skidanläggningar stänger liftar vid dåligt väder eller extrem kyla är ingen nyhet. Det har med besökarnas säkerhet att göra.

Du skriver att det blåste rejält på fjället;
Vid stark vind slår sittliftarna/gondol/kabin ifrån när vindmätaren uppnår X antal m/s, en ren säkerhetsfunktion. Har man otur håller vinden i sig i flera dygn och med samma vindriktning.

Dåligt väder, storm och isiga backar hör dessvärre till vanligheten under jul/nyår samt januari i svenska fjällen.

Det är aldrig roligt när det inträffar och känslan är samma varje gång; att det är sista gången man sätter sin fot på just den skidorten.

Om du trivdes de andra dagarna tycker jag definitivt att ni kan ge det en andra chans, men kanske något senare på säsongen.
Tror inte det.

Det är ett dåligt planerat liftsystem som gör att samtliga bra nedfarter inte går att åka vid kraftiga vindar på fjället, eftersom alla liftar går hela vägen upp på fjället. Det är ju ingen nyhet med kraftiga vindar på ett fjäll. Exempelvis, hade de haft ankarliftar upp till fjällgränsen så hade de kunnat erbjuda skidåkning i många fler backar.

Låter väldigt trist men

1705042728793.png

Det är ett stort risktagande med skidsemester i januari oavsett ort skulle jag nog säga. Bäst för januari är att boka sista minuten på prognos men det är fjällen så kan slå om snabbt ändå. Men bra att veta att Idre är så känsligt iaf.

Man kan inte plöja ner en massa jävla pengar i gondol och fina uppvärmda liftar och sen stänga berget så fort det blir kallt eller blåser.. Det är pinsamt tycker jag. En plan B med ankarliftar som kan köras vid dåligt väder måste ju finnas i en seriös skidanläggning.

Mina upplevelser av Idre är dock jättebra men jag har inte råkat ut för dåligt väder. Mest varit där på våren och då är det fantastiskt. Det var dock innan gondolen byggdes.

Man kan inte plöja ner en massa jävla pengar i gondol och fina uppvärmda liftar och sen stänga berget så fort det blir kallt eller blåser.. Det är pinsamt tycker jag. En plan B med ankarliftar som kan köras vid dåligt väder måste ju finnas i en seriös skidanläggning.

Mina upplevelser av Idre är dock jättebra men jag har inte råkat ut för dåligt väder. Mest varit där på våren och då är det fantastiskt. Det var dock innan gondolen byggdes.
Jag tror Idre Fjäll är unikt. Tittar man på andra skidanläggningar så finns det massor av liftar som kan hålla öppet när det blåser på fjället, vilket inte är ovanligt.

Hej allesammans,
Tänkte dela lite upplevelser från den senaste skidsemestern på Idre Fjäll. Jag har tidigare erfarenheter från Branäs, Kläppen och Sälen som gett en bättre skidupplevelse.

Det var första gången vi åkte till Idre Fjäll med familjen. De två första dagarna var det bra och varierad skidåkning för hela familjen. Men därefter inträffade något som gör att jag vill avråda från Idre Fjäll.

Resterande dagar så blåste det rätt rejält på fjället. Då stänger Idre Fjäll samtliga liftar som går upp på fjället. Kvar i drift är en knapplift till en blå flack backe samt Snowparken. Detta är en lift som krånglar vid ett flertal tillfällen, så 20-30 minuters kö blir snabbt 40-60 minuters kö. Folk börjar gå upp för backen, ringer efter skjuts eller blir kvar i världens längsta liftkö. Detta händer flera gånger under vår vistelse.

Under flera skiddagar så är det detta som erbjuds av Idre Fjäll utan någon form av kompensation eller lösning eller samarbete med de andra anläggningarna som finns i närheten. Veckan innan hörde vi att fjället också var stängt på grund av kyla istället. Samma problem och katastrofala upplevelse för besökarna.

Detta är ju en risk man tar när man åker till Idre Fjäll, om vädret är illa så har du långa skidköer och riktigt kass skidåkning i gröna backar där du knappt kommer framåt utan att staka dig fram eller trängas i den enda blåa backen och liften som är öppen. Då var vi ända här under lågsäsong i januari!

Tror få har nämnt detta innan, utan snackar ganska väl om Idre Fjäll vilket stämmer om fjället är öppet. Men vi tar aldrig risken att åka dit igen, framförallt inte i januari eller februari med risk för dåligt väder.

Tror att väldigt många har en liknande upplevelse från Idre Fjäll, om de råkat ut för detta, men helt enkelt inte nämnt det innan?

Tror dessutom alla andra skidanläggningar är bättre rustade för dåligt väder än Idre Fjäll. Vad har ni för upplevelse kring hanteringen när vädret är dåligt?
Jag har varit 4 gånger i Idre sen typ 2017. De första tre gångerna var det toppen. Trevliga backar och pistnära boende. Samt prisvärt. Var där förra året också, men då råkade jag ut för samma elände som du. Svår blåst och allt som går till toppen stängt under större delen av veckan. När idre stänger toppen är det tyvärr inte mycket kvar att åka på, och dessutom svårt ta sig hem till stugan för oss. Gillar egentligen idre men när detta händer drar det ner helhetsintrycket en hel del. I åt blir det Kläppen för första gången och då de inte ens har någon kaltopp så räknar jag med 100% öppet hela veckan 😀

Tycker trots allt att man kan boka Idre men man bör ha detta i åtanke

Latituder och klimatzoner är ju vad det är, och säger också en hel del statistiskt vad man kan förvänta sig vädermässigt.
Om jag hade endast just en familjeskidvecka per år och det tvunget ska vara i fjällen, så hade jag permanent skippat jullov och sportlov, och bara åkt på påsklovet.
Fjällen ger ungefär samma solkänsla i mars som Alperna gör vid Nyår.

Själv har jag valt att på senare år köra alpresor t o m februari, och fjällresor kring Påsk.
Och även när det gäller mars/april i fjällen så låter jag oftast väderprognosen styra när jag åker, vädret tycker jag är för osäkert i fjällen för att defintivboka ett specifikt datum långt i förväg. Det oroar jag mig inte för när det gäller en alpresa där det statistiskt sett oftare är bra väder än dåligt väder (och det blåser mycket sällan med stängda liftar som följd).
Genom att göra så här så har jag nästan bara haft dagar med fint väder i fjällen (och ja, jag gillar att åka till fjällen också som omväxling, om nu någon trodde något annat ;)).
Sen vill jag tillägga att mars/april är också de allra skönaste månaderna i Alperna, vid rätt val av skidort.

Jag har varit 4 gånger i Idre sen typ 2017. De första tre gångerna var det toppen. Trevliga backar och pistnära boende. Samt prisvärt. Var där förra året också, men då råkade jag ut för samma elände som du. Svår blåst och allt som går till toppen stängt under större delen av veckan. När idre stänger toppen är det tyvärr inte mycket kvar att åka på, och dessutom svårt ta sig hem till stugan för oss. Gillar egentligen idre men när detta händer drar det ner helhetsintrycket en hel del. I åt blir det Kläppen för första gången och då de inte ens har någon kaltopp så räknar jag med 100% öppet hela veckan 😀

Detta stämmer med vår upplevelse detta år. Men jag vill inte fortsätta att sponsra en anläggning som väljer att ta 2500 kr per liftkort och sedan inte göra något åt saken när detta händer.

De har inte gjort något hittills och väljer att göra andra investeringar istället. Det finns så många andra anläggningar att välja på. 😀

Latituder och klimatzoner är ju vad det är, och säger också en hel del statistiskt vad man kan förvänta sig vädermässigt.
Om jag hade endast just en familjeskidvecka per år och det tvunget ska vara i fjällen, så hade jag permanent skippat jullov och sportlov, och bara åkt på påsklovet.
Fjällen ger ungefär samma solkänsla i mars som Alperna gör vid Nyår.

Själv har jag valt att på senare år köra alpresor t o m februari, och fjällresor kring Påsk.
Och även när det gäller mars/april i fjällen så låter jag oftast väderprognosen styra när jag åker, vädret tycker jag är för osäkert i fjällen för att defintivboka ett specifikt datum långt i förväg. Det oroar jag mig inte för när det gäller en alpresa där det statistiskt sett oftare är bra väder än dåligt väder (och det blåser mycket sällan med stängda liftar som följd).
Genom att göra så här så har jag nästan bara haft dagar med fint väder i fjällen (och ja, jag gillar att åka till fjällen också som omväxling, om nu någon trodde något annat ;)).
Sen vill jag tillägga att mars/april är också de allra skönaste månaderna i Alperna, vid rätt val av skidort.
Kloka ord och erfarenheter.

Detta stämmer med vår upplevelse detta år. Men jag vill inte fortsätta att sponsra en anläggning som väljer att ta 2500 kr per liftkort och sedan inte göra något åt saken när detta händer.

De har inte gjort något hittills och väljer att göra andra investeringar istället. Det finns så många andra anläggningar att välja på. 😀

Vi har varit i Kläppen tre gånger med familjen. Vi tycker det är bättre än Branäs och det finns varierad åkning för hela familjen. Kan bli lite uppåkt dock, men det kan det nog på alla lite mer populära ställen.

Det är inte lika flackt som i Idre vecka och inte alls något stakande för att ta sig fram 😀

Har nog aldrig upplevt några längre köer i Kläppen heller. Vi valde bort Kläppen för att vi hade tröttnat och ville ha något nytt.

Hoppas du kommer att trivas där!

Det oroar jag mig inte för när det gäller en alpresa där det statistiskt sett oftare är bra väder än dåligt väder (och det blåser mycket sällan med stängda liftar som följd).
Du verkar ha bra tur du... ;) Men beror så klart på årstid och exponering även i Alperna. I Engelberg är det rätt ofta de får stänga ett antal liftar pga vind, speciellt nov-jan när det är vinterstormssäsong. Andra orter har nog mindre problem då de ligger mer skyddat.
Sen händer det ju att de inte kan öppna pga för mycket nysnö och de behöver tid att gräva fram liftar och spränga laviner, den risken slipper man nog oftast i fjällen?:LOL:

Jag vet inte riktigt vad för "skidupplevelser" man kan förvänta sig från den här typen av barn-anpassade massturistorter...?
Ungefär samma som man förväntar sig från dina älskade "mindre" orter? Idre erbjuda fin åkning. Kan dock vara lite mycket folk.
När vi kom till Trillevallen (som väl är en "bra" skidort enligt dig?) för nåt år sen blåste det såpass att bara släppliften längst till höger var öppen till hälften. Inte mycket åkning kvar då heller? Även om jag absolut håller med om att det är roligare att åka till mindre system, framförallt de som är mindre känd, tycker jag att skvallret om barn-anpassade massturistorter blir lite mycket. Just Idre är en perfekt ort för en lite splittrat grupp, eftersom det erbjuds branta och snälla backar och även fina turmöjligheter.
Ingen större skillnad var man är i sverige, blåser det mycket är det kört. Gäller även Norge.
Samma hände oss i Stöten nåt år, bara släpplifterna vid WC backen öppen till första avstigning... Även i Gausta var bara 1 släpplift med 2 backar öppen nån dag vi var där...

Ingen större skillnad var man är i sverige, blåser det mycket är det kört. Gäller även Norge.
Detta stämmer inte. Visst, är det storm så är det kört oavsett eftersom det inte går att åka överhuvudtaget. Men blåser det uppe på ”fjället” så är det ju helt avgörande om man har liftar och åkning i dalarna eller inte. Det blåser ju mycket mer och mycket oftare på fjället.

Som tidigare sagts i tråden så har Idre valt att satsa på en toppmodern anläggning där de måste stänga ner ”allt” varje gång det blåser lite mer på fjället. Titta på exempelvis Tänndalens system. Där finns det massor av varierad åkning i dalarna dit man kan ta sig från liftar som inte går upp på fjället.

Kläppen eller Branäs är också helt lugnt, det ska väldigt mycket till för att de ska begränsa åkningen till ett minimum.

Nu är Kläppen eller Branäs lite annorlunda, eftersom det knappast finns nån kalfjäll där.

Att ytligare dela den enorma fallhöjden man får i sverige blir väl oftast rätt dåligt...

Tänndalen är ett bra exempel. Där fick vi hämtas med bandvagn för att komma hem från svansjön till Hamra eftersom nästan alla lifta fick stängas. Nästintill alla liftar går hela vägen upp i Tänndalen. Och även om det är släppliftar får de problem om det blåser för mycket. Men visst, Ulricehamn, Alebacken, Bränas och några fler sydliga system har inte lika stora vindproblem som system som går upp över trädgränsen. Men de erbjuder inte lika fin skiåkning heller. Tillkommer att det (i Sverige) oftast är rätt platt ju längre ner man kommer, dvs om de bara har liftar i nedre delen blir det sämre. Där är det bättre i norge, tex Kittel, eller Norefjäll har riktigt fina backar under trädgränsen.
Idre är en rätt vindutsatt eftersom det är en ganska "ensam" kulle, lite likt Åre i sin exponering.

Sen har jag åkt i Idre när det inte var kul att vara uppe på fjället. Så att de stänger när det blåser "lite" mer är nog ingen sanning.

Edit: Bara för att förtydliga: Iaf för mig hände det i Gausta, Stöten, Tänndalen, Trillevallen, Åre/ Duved, Idre, Trysil och Lofsdalen att nästintill hela systemet var stängd pga vind. Alla har satsat fel då?
Alla vecka 10, förutom Tänndalen, där var vi vecka 5...

Ungefär samma som man förväntar sig från dina älskade "mindre" orter? Idre erbjuda fin åkning. Kan dock vara lite mycket folk.
När vi kom till Trillevallen (som väl är en "bra" skidort enligt dig?) för nåt år sen blåste det såpass att bara släppliften längst till höger var öppen till hälften. Inte mycket åkning kvar då heller?
Kul att du nämner just familjefavoriten Trillevallen. Några av mina bästa skidupplevelser där, är just när det varit snöstorm och endast sagda släplift varit öppen: nästan ensam med fantastisk skogsåkning! (den typen av åkning hittar du inte i Branäs/Sälen/Idre)

Kul att du nämner just familjefavoriten Trillevallen. Några av mina bästa skidupplevelser där, är just när det varit snöstorm och endast sagda släplift varit öppen: nästan ensam med fantastisk skogsåkning! (den typen av åkning hittar du inte i Branäs/Sälen/Idre)
Fint där. Tex Stöten har dock otroligt fin skogsåkning också. Och Stöten är väl en barnanpassat massturistort?

Vid nämnd tillfälle fick man inte åka hela vägen upp heller, så då var det inte mycket åkning kvar. Vi åkte upp ändå och förstod rätt snabbt varför man inte skulle gjort det :)

Du verkar ha bra tur du... ;) Men beror så klart på årstid och exponering även i Alperna. I Engelberg är det rätt ofta de får stänga ett antal liftar pga vind, speciellt nov-jan när det är vinterstormssäsong. Andra orter har nog mindre problem då de ligger mer skyddat.
Sen händer det ju att de inte kan öppna pga för mycket nysnö och de behöver tid att gräva fram liftar och spränga laviner, den risken slipper man nog oftast i fjällen?:LOL:
Ja, Titlis står där högt och ståtligt vid Alpernas nordrand, helt utan skydd mot väderattacker från väst och norr.
Men jag kan faktiskt bara minnas en enda gång av de ca 50 alpresor som jag har gjort, att ett liftsystem har fått stänga flera dagar pga kraftig vind. Det var påskveckan 2014 i Stubai, då vi bara åkte två dagar på Stubaier Gletscher. De övriga dagarna under veckan åkte vi i Skizentrum Schlick (Fulpmes) och Elferbahnen (Neustift) där allt var öppet.
Och statistiskt (i alla fall enligt min egen "statistiska" upplevelse) så är det fler dagar i Alperna då det är sol än vad det är dagar med mulet väder.

Senast ändrad:
Ja, Titlis står där högt och ståtligt vid Alpernas nordrand, helt utan skydd mot väderattacker från väst och norr.
Men jag kan faktiskt bara minnas en enda gång av de ca 50 alpresor som jag har gjort, att ett liftsystem har fått stänga flera dagar pga kraftig vind. Det var påskveckan 2014 i Stubai, då vi bara åkte två dagar på Stubaier Gletscher. De övriga dagarna under veckan åkte vi i Skizentrum Schlick (Fulpmes) och Elferbahnen (Neustift) där allt var öppet.
Och statistiskt (i alla fall enligt min egen "statistiska" upplevelse) så är det fler dagar i Alperna då det är sol än vad det är dagar med mulet väder.
Ja, så är det. Sen noterar ju jag i princip varje stängd dag eftersom jag håller ett öga även de dagar jag inte kan åka.
Men även råkat ut för stängt i Jungfrau-området och varit rent rädd på Gemsstock när kabinen gjorde åttor i luften medan den kröp förbi sista stolpen.😱 Ju högre, desto värre, Zermatt är ju också känt för vindproblem, bara kolla på alla inställda störtlopp i november… Över helgerna nu var det lite ovanligt, rätt stark ihållande vind men ändå relativt soligt (nåja, kommer knappt över kammarna i Titlis skidområde i december).
Defintivt mer sol i bergen än i stan så här års, tur jag fick en dos ljus i går när jag fick några åk för högdimman ligger som ett lock över plattlandet. Framåt feb-mar ofta många fina dagar som du skriver.
Men nu är vi lite väl långt från ämnet om Idre…

Edit: Bara för att förtydliga: Iaf för mig hände det i Gausta, Stöten, Tänndalen, Trillevallen, Åre/ Duved, Idre, Trysil och Lofsdalen att nästintill hela systemet var stängd pga vind. Alla har satsat fel då?
Alla vecka 10, förutom Tänndalen, där var vi vecka 5...
Bra med lite perspektiv och erfarenheter, uppskattas! 👌

Det jag ogillade med Idre var avsaknaden av alternativ när det hände. En enda blå backe (som dessutom kändes som en grön) och en knapplift för alla besökare. Det hade ju varit en helt annan upplevelse om det fanns 2-3 ”riktiga” blåa backar eller någon röd. Köerna är ju en annan femma och svårt att göra något åt dock.

Det är väl tyvärr en av fjällens problem, att ska man ha bra fallhöjd så kommer man över trädgränsen där det alltför ofta blåser fuktig iskall småspik. Det finns ju numera liftar som klarar sånt men de är dyra och det blir ju lika kallt i backen oavsett lift. Det ger en fördel till orter där de bästa pisterna ligger under trädgränsen. Och i Idre kommer man ju direkt upp på väderkänslig nivå trots låg fallhöjd.
Detta sagt så finns det ju magiska dagar på svenskt högfjäll som man aldrig glömmer, kanske mest på vårkanten.

Instämmer om Zermatt och det gäller ju även Cervinia intill liksom överfarten mellan. Stängd pga vind liiite för ofta. Men då talar vi ju delvis om världens högst belägna liftburna skidåkning.

Senast ändrad:
Fick erbjudande om att följa med några till Idre i påsk. Har inte varit där sedan högstadiet så kanske skulle vara något. :)
Låter trevligt om du vill åka längd eller göra en topptur på Städjan.
Men Hell no, att jag skulle betala 586kr för ett dagkort där 🤑 (men det är bara 6,5 mil Lofsdalen med 60% högre fallhöjd och dagkort för 460kr så du kan ju åka dit 🤷‍♂️)

Jo du hittar fantastik skogsåkning i sälen bara man vet var man skall åka. Och spårat är det oxå 99% av gångerna…

Detta stämmer inte. Visst, är det storm så är det kört oavsett eftersom det inte går att åka överhuvudtaget. Men blåser det uppe på ”fjället” så är det ju helt avgörande om man har liftar och åkning i dalarna eller inte. Det blåser ju mycket mer och mycket oftare på fjället.

Som tidigare sagts i tråden så har Idre valt att satsa på en toppmodern anläggning där de måste stänga ner ”allt” varje gång det blåser lite mer på fjället. Titta på exempelvis Tänndalens system. Där finns det massor av varierad åkning i dalarna dit man kan ta sig från liftar som inte går upp på fjället.

Kläppen eller Branäs är också helt lugnt, det ska väldigt mycket till för att de ska begränsa åkningen till ett minimum.
Nu har det i just Tänndalen haft bara stormliften öppen tre dagar de sista tre veckorna. Så det där stämmer inte alls.

Det du glömmer mest är att Idre är ett fjäll och inte ett berg så som Branäs och Kläppen.

Hej allesammans,

Tyvärr gäller de samma i hela svenskafjällkedjan, blåst kyla dimma så stänger man, åker själv skidor från söder till norr och tipset jag kan ge är att kolla vädret noga ibland kan det vara klokt och hålla till i Branäs Kungsberget Romme osv men fint väder i riktiga fjällen är oslagbart.

Snödjup

Tillbaka
Topp