Idre fjäll vs Vemdalen

Ronaldon

Medlem
Idre fjäll vs Vemdalen
Hej.

Jag och min familj med barn på 3 resp 7 år planerar en skidresa till påsken 2024. Förra året var vi i Idre fjäll och tyckte om det mycket. Helt ok backar, bra komfort med sittliftar och ok boende.

Jag som person gillar emellertid att upptäcka nytt och söka mig vidare varför jag i år överväger att släpa med familjen till Vemdalen istället, trots att vi bor i Skåne.

Argument för Vemdalen är att backarna, vad jag kan bedöma, är längre vilket ger mer tillbaka till oss vuxna. Argument mot är lite drygt timmes längre körtid och att ungarna egentligen bryr sig mindre.

Jag har tittat på såväl Björnrike och skalet där björnrike verkar erbjuda en del skogsstigar som sjuåringen nog uppskattar (hon gillar Trollskogen i Hundfjället). Argument mot är bara en sittlift.

Prismässigt mellan Idre och Vemdalen blir diffen 2-5 tusen kr beroende på boende. Björnrike är dyrare än Skalet

Så till er. Vad säger ni om Idre respektive Vemdalen? Ge mig input. Om ni har erfarenhet av Vemdalen, vilket område föredrar ni och varför?

Har ni andra destinationer som ni rekommenderar istället, shoot!

Tack på förhand!

Idre fjäll vs Vemdalen
Har bara erfarenhet av Vemdalen i början på säsongen innan allt var öppet så därför haltar det lite..... men jag ska faktiskt säga att när jag var i Idre i slutet på säsongen så blev jag rejält överraskad av vilket utbud av olika pister det fanns, det upplevdes som ett klart större system än Vemdalen och nu finns ju dessutom Himmelfjäll där också....... Upplevde faktiskt inte alls backarna i Idre som kortare än i Vemdalen.

Jag skulle själv välja Idre före Vemdalen för mig och mina kids

/C

Idre fjäll vs Vemdalen
Har bara erfarenhet av Vemdalen i början på säsongen innan allt var öppet så därför haltar det lite..... men jag ska faktiskt säga att när jag var i Idre i slutet på säsongen så blev jag rejält överraskad av vilket utbud av olika pister det fanns, det upplevdes som ett klart större system än Vemdalen och nu finns ju dessutom Himmelfjäll där också....... Upplevde faktiskt inte alls backarna i Idre som kortare än i Vemdalen.

Jag skulle själv välja Idre före Vemdalen för mig och mina kids

/C
Intressant. För jag tyckte backarna i Idre var väl korta, mycket transport i början av slutet. Jag har inte varit i Vemdalen men det verkar onekligen som att backarna är längre och har en mer "stabil" fallhöjd över åket.

Med det sagt var vi Idre i påskas och det var fantastiskt bra på många sätt.

Idre fjäll vs Vemdalen
Intressant. För jag tyckte backarna i Idre var väl korta, mycket transport i början av slutet. Jag har inte varit i Vemdalen men det verkar onekligen som att backarna är längre och har en mer "stabil" fallhöjd över åket.

Med det sagt var vi Idre i påskas och det var fantastiskt bra på många sätt.
Stämmer säkerligen, eftersom jag var på skidlärar-utbilding både i Vemdalen och Idre så (tvingades man att) nyttja(de) man varje mm av backe oavsett lutning.......

/C

Idre fjäll vs Vemdalen
Tack! Jag ska kolla upp detta!
Som du säger är ju helt klart bilresan smidigare.
Ja trots skredet vid E6 i Stenungsund går det för oss i syd och väst snabbare på oändligt mycket bättre vägar (viktigt på vintern!) till de fina backarna i södra Norge. Finns Geilo som är en snäll och familjevänlig ort och en hel del annat.

Synd att det inte finns någon bra väg till norra Sverige för oss. E45-an är bara för trist och norr om den blir det en hel del tråcklande om man kommer från sydväst.

Idre fjäll vs Vemdalen
Om man bor i Skåne och skidåkningen är det som är prioriterat så är det södra Norge som gäller. Flera timmar kortare bilkörning och betydligt bättre fallhöjd på skidbackarna.
Norefjell, Röldal, Hafjell, Kvitfjell, allt är bättre än Idre och Vemdalen.
En småbarnsfamilj kan ju naturligtvis ha andra prioriteringar än kvaliteten på skidåkningen….

Idre fjäll vs Vemdalen
Jag personligen tycker att Vemdalen inte är någon höjdare. Åker alltid till Norge ska tillägas då jag bor i GBG. Hafjell, Trysil,Hemsedal.

Idre fjäll vs Vemdalen
Hej.

Jag och min familj med barn på 3 resp 7 år planerar en skidresa till påsken 2024. Förra året var vi i Idre fjäll och tyckte om det mycket. Helt ok backar, bra komfort med sittliftar och ok boende.

Jag som person gillar emellertid att upptäcka nytt och söka mig vidare varför jag i år överväger att släpa med familjen till Vemdalen istället, trots att vi bor i Skåne.

Argument för Vemdalen är att backarna, vad jag kan bedöma, är längre vilket ger mer tillbaka till oss vuxna. Argument mot är lite drygt timmes längre körtid och att ungarna egentligen bryr sig mindre.

Jag har tittat på såväl Björnrike och skalet där björnrike verkar erbjuda en del skogsstigar som sjuåringen nog uppskattar (hon gillar Trollskogen i Hundfjället). Argument mot är bara en sittlift.

Prismässigt mellan Idre och Vemdalen blir diffen 2-5 tusen kr beroende på boende. Björnrike är dyrare än Skalet

Så till er. Vad säger ni om Idre respektive Vemdalen? Ge mig input. Om ni har erfarenhet av Vemdalen, vilket område föredrar ni och varför?

Tack på förhand!
Om Härjedalen är ett alternativ över påsken hade jag utforskat möjligjeterna i Funäsfjällen eller Lofsdalen före Vemdalen, för att slippa de värsta folkmassorna.
Om Vemdalen, undvik skalet och åk i Klövsjö möjligen Björnrike.

Idre fjäll vs Vemdalen
Mellan de två Vemdalen utan tvekan. Från Pass express i skalet borde det finnas en backe för alla att ta sig ner för. Björnrike är också bra för barn skulle jag säga. Men jag skulle aldrig åka dit från Skåne. Du får nog lägga till mer än en timme om det är renar ute också på vägarna.

Idre fjäll vs Vemdalen
Om Härjedalen är ett alternativ över påsken hade jag utforskat möjligjeterna i Funäsfjällen eller Lofsdalen före Vemdalen, för att slippa de värsta folkmassorna.
Om Vemdalen, undvik skalet och åk i Klövsjö möjligen Björnrike.
Tack för svaret! Lofsdalen har jag spanat på...
Men sen funderade jag på hur mycket folk det faktiskt är när vi skåningar har påsklov. I våras i Idre var det ganska lugnt och mycket få köer.

Men Skalet har kanske mer bäddar än liftkapacitet?

Idre fjäll vs Vemdalen
Tack för svaret! Lofsdalen har jag spanat på...
Men sen funderade jag på hur mycket folk det faktiskt är när vi skåningar har påsklov. I våras i Idre var det ganska lugnt och mycket få köer.

Men Skalet har kanske mer bäddar än liftkapacitet?
Det var inte så farligt vecka 10 i år. Men det är klart det är lite kö i vissa liftar. Man får anpassa sig och vara först i backen, äta udda tid och då fungerar det. Men kommer ni inte ut i backen förrän 10 och sen äter lunch vid 12 är det ju inte kul.

Idre fjäll vs Vemdalen
Tack för tipsen om Norge.
Flera fina anläggningar. Dock verkar det klurigt med bokning av boende. Inget stort utbud via anläggningarnas hemsidor. Så tips på hur jag hittar detta i tex Norefjel eller Kvitfjel?

Idre fjäll vs Vemdalen
Hej.

Tack på förhand!
Jag har skälv inte varit i Idre, men andra i familjen har varit där. Inte något att åka till om det är skidåkningen som är prio. Vemdalen med Björnrike och Klövsjö är så mycket mer. Björnrike bäst fallhöjd o logistik, med tydligt familjetema. Vemdalsskalet flest backar o liftar, men mer folk. Klövsjö & Storhogna mindre system med soft åkning uppe på fjället, och rejält med lutning på andra ställen. Sällan några köer i Klövsjö. Skidbussar går mellan områderna, så vi använder inte vår egen bil när vi är där. Hela området är snösäkert så påsk brukar vara finfint.
Annars är det ju Åre, och speciellt från Skåne o södra Sverige som gäller. Nattåg hela vägen utan byte o tåget stannar mitt i byn, då snackar vi om utbud. Norge är många fina ställen, men INTE påsk ! Är du norrman skall du ta på tur under påsken, så är det bara. Efter påsk kan Norge va ett riktigt bra alternativ. Ofta kraftigt rabatterade priser då.

Idre fjäll vs Vemdalen
Tack för era svar.
Då ska jag kanske kolla på Björnrike igen, som jag från början spanade på.

Påsklovet i Skåne är ju veckan före Stockholm (sista veckan i mars) så kanske inte så mycket kö?

Idre fjäll vs Vemdalen
Om valet står mellan Idre och Vemdalen är det en no-brainer i min bok. Vemdalen är hästlängder bättre än Idre.

Hur mycket köer det är ska jag låta vara osagt eftersom jag bara varit där i slutet av januari men gissningsvis är det mindre köer i Björnrike och Klövsjö. Björnrike är trevligt men nackdelen är att det bara finns en sittlift. Men ta skidbussen mellan dom olika områdena så hittar ni snart er favorit.

Idre fjäll vs Vemdalen
Ska tillägga att jag tittat en del på Lofsdalen ikväll. Onekligen prisvärt och ser ut att vara en del bra åk.

Sen noterar jag att flera kriterserar Lofsdalen för dålig pistning etc. Men visst... Vi är barnfamilj... Inga ninjakrav så.

Idre fjäll vs Vemdalen
Ska tillägga att jag tittat en del på Lofsdalen ikväll. Onekligen prisvärt och ser ut att vara en del bra åk.

Sen noterar jag att flera kriterserar Lofsdalen för dålig pistning etc. Men visst... Vi är barnfamilj... Inga ninjakrav så.
Lofsdalen har satsat en del på nya resturanger, sportshop bowling m.m. Blivit bra, men välbehövliga satsningar på lift & pist lyser med sin frånvaro. Lofsdalen är trevlig som cykeldestination på sommaren.

Idre fjäll vs Vemdalen
Varför inte Branäs?

Besökt både Idre, Vemdalsskalet och Björnrike med familj senaste åren. För barnen är det nog hugget som stucket rent åkmässigt. Kan de åka utan sele/support?

Idre är absolut billigare (och närmare). Om du åker till Idre o använder mellanskillnaden till kul aktiviteter för barnen så är jag säker på att Idre är barnens val. Vi tog en slädtur med lokala Sibirien huskey-företaget och det kommer de aldrig sluta prata om.

Jag är inget fan av skistar men stod valet mellan Idre och Vemdalsskalet rent alpint och rent åk- och naturmässigt skulle jag välja skalet med boende som inte skistar är inblandat i. Dyrare än Idre men kanske (?) lite roligare backar. Affärsidkare i Idre känns inte lika näriga och du kan resonera med anläggningsägaren om något blir knasigt. Sen har Idre riktigt bra längdspår men det kanske inte är aktuellt.

Blev besviken på Björnrike. Finns en del fina backar men när vi var där senast för några (4?) år sedan så kändes hela anläggningen felplanerad vad gäller liftar och restauranger.

Förmodligen för långt bort men: Om du prompt ska till svenska fjällen så kan jag tipsa om nattåget till Björkliden strax norr om Kiruna. Antar att det blir för långt för barn 3-7 år? I alla fall mysig stugby med utsikt över lapporten. Ski-in/Ski-out. Bättre backar, säkrare snöförhållanden och vackrare natur. Sen kan man åka i Abisko, Riksgränsen och Narvik. Korta resor med tåg mellan byarna.

Idre fjäll vs Vemdalen

Har du kikat något på Åre/Duved? Mer varierad åkning finns inte i Sverige; barnbackar för barnen och så nära Alperna du kan komma i svenska fjällen.
Går att ta tåg och flyg (går tom direktflyg till Östersund från Köpenhamn) och tåget skickar dig mitt i byn.

Idre fjäll vs Vemdalen
Branäs är absolut ett bra alternativ för barnfamiljer från västra och södra Sverige. Kanske det bästa för många.
Själv har jag varit där för många gånger… men har ej små barn. Skidområdet är begränsat jämf med norska orter på samma avstånd.

Idre fjäll vs Vemdalen
Vill man som vuxen ha lite bättre skidåkning av de alternativen, så tycker jag Vemdalsskalet.
Var där när barnen var små och det var bra, samtidigt man kunde bränna på när de var på skidskola. Har varit där flera gånger. Men det börjar bli överexploaterat, som allt med skistar.

Björnrike mer barnvänligt, men mycket släpliftar. Det är inte speciellt brant där, om man nu gillar det.

Varit i Idre men tycker inte det var speciellt bra, korta backar och mycket transport sträckor.

Rekommenderar Norge gör jag också.
Boende hittar du på finn.no, norska blocket.

Idre fjäll vs Vemdalen
Nej det har jag inte, bokat några gånger i Trysil med finn.no.

Nej har blivit bekväm och bokar med sts när jag ska till alperna.

Idre fjäll vs Vemdalen
Hej igen.

Tänkte bara uppdatera att jag har lagt Norge på paus med tanke på att det riskerar vara mycket folk i påsk.

Överväger Klövsjö - några tankar om det skidsystemet?

Idre fjäll vs Vemdalen
Nu är det ganska så vanligt att svenskar firar påsk också både i Sverige och Norge. Vet inte om det är mer eller mindre folk i Sverige.
Men ju större och kändare skidsystem samt närhet till storstad ger alltid mer folk. Det kan vara värt att åka lite extra om det inte är den sociala biten med att stå i liftkö man är ute efter

Idre fjäll vs Vemdalen
Nu är det ganska så vanligt att svenskar firar påsk också både i Sverige och Norge. Vet inte om det är mer eller mindre folk i Sverige.
Men ju större och kändare skidsystem samt närhet till storstad ger alltid mer folk. Det kan vara värt att åka lite extra om det inte är den sociala biten med att stå i liftkö man är ute efter
Jepp. Vi var i Idre i påskas och det var väldigt lite köer. Tänker att det kan ha göra med att Skånes påsklov ligger tidigare än Stockholms och att Skåningarna får sitt "skidmax" på sportlovet.. ;)

Idre fjäll vs Vemdalen
Hej igen.

Tänkte bara uppdatera att jag har lagt Norge på paus med tanke på att det riskerar vara mycket folk i påsk.

Det är iaf inga liftköer, men det är nog antagligen för att det är sämre än Skalet och Björnrike. Jag gillar det inte alls och det är konstigt med barnområdet på toppen av berget. Men den gången jag provade var allting isbana, så det har nog påverkat mitt vad jag tycker. Men jag tycker Björnrike och Skalet är lika bra, men på olika saker och sist av de tre Klövsjö. Då gillar jag t.o.m. Storhogna mer.

Idre fjäll vs Vemdalen
Hej igen.

Björnrike är bra, även om det bara är en stollift. Om det blåser mycket kan oftast släpliftarna vara öppna när stolliftarna måste stänga, samt att man behöver inte åka hela vägen upp om det blåser då det finns avstigningar längre ner. Mycket längre backar än Idre. Behöver ni fler backar för variation så finns ju Skalet mfl. på samma liftkort att åka till.
Tycker inte det har varit så dyrt där heller, har oftast hittat billigast boende där. Man behöver ju inte hyra via Skistar heller.
Sen är det ju klart att det är en bra bit längre att köra.
Vi har vid ett par tillfällen åkt en dag tidigare (lördag) och övernattat strax innan Vemdalen och på det sättet fått en hel dag extra skidåkning samt mycket lugnare trafik upp i alla fall.

Idre fjäll vs Vemdalen
Bra lutning i backarna, tex är "Supersvängen" en rolig backe att ladda i. Bättre åkning i Klövsjö än på Hovde sidan i Vemdalskalet och betydligt färre folk.

En till expresslift skulle göra området mera effektiv. Fru TG gillar backarna i skier's right men en snowboardåkare glider sällan tillbala till Klövsjö Express. Lite tråkig utsikt österut.

EDIT: Jag skulle inte palla en vecka enbart i Klövsjö. Vi åkte där 2 dagar i påskas.

Senast ändrad:
Idre fjäll vs Vemdalen
Björnrike är bra, även om det bara är en stollift. Om det blåser mycket kan oftast släpliftarna vara öppna när stolliftarna måste stänga, samt att man behöver inte åka hela vägen upp om det blåser då det finns avstigningar längre ner. Mycket längre backar än Idre. Behöver ni fler backar för variation så finns ju Skalet mfl. på samma liftkort att åka till.
Tycker inte det har varit så dyrt där heller, har oftast hittat billigast boende där. Man behöver ju inte hyra via Skistar heller.
Sen är det ju klart att det är en bra bit längre att köra.
Vi har vid ett par tillfällen åkt en dag tidigare (lördag) och övernattat strax innan Vemdalen och på det sättet fått en hel dag extra skidåkning samt mycket lugnare trafik upp i alla fall.
Tack.

Gällande resa så är det faktiskt inte så mycket längre. Vi har elbil, och skillnaden enligt ruttplaneringen (ABRP) är lite drygt 1 h eller möjligen 1 h 15 min mot Idre fjäll, iaf när jag kör igenom Sverige.

Min tanke där är att den lilla tiden är ju lite skit sak samma för en hel vecka där man vill ha vettig åkning som man ska kunna prata med ungarna kring det kommande året... :)

Övernattning tänkte jag ev Mora om vi orkar ta så lång förstadagsetapp.

Idre fjäll vs Vemdalen
Hej igen.

Lugnt skidområde, bra backar men inte tillräckligt för en hel vecka (enligt mig). Det är bara 15 minuter med skidbussen till Skalet och 30 minuter till Björnrike så där har ni ännu mer variation. Ledsnar ni helt på Vemdalsområdet, så packar ni bara in familjen för en dagsutflykt och testar på Funäsfjällen eller Lofsdalen.

Idre fjäll vs Vemdalen
Lugnt skidområde, bra backar men inte tillräckligt för en hel vecka (enligt mig). Det är bara 15 minuter med skidbussen till Skalet och 30 minuter till Björnrike så där har ni ännu mer variation. Ledsnar ni helt på Vemdalsområdet, så packar ni bara in familjen för en dagsutflykt och testar på Funäsfjällen eller Lofsdalen.
Tack!
Eftersom båda ungarna ska gå skidskola i kombination med att han som snart fyller fyra är lite omständig så kommer vi nog hålla oss i ett område under veckan.

Får kanske blicka mot de andra igen.

Gällanded skalet, kommer min 8 -åring uppskatta stället tror ni? Finns det lite skogsslingor och annat?

Själv föredrar jag röda pister och skalssidan verkar riktigt bra. Men det verkar finnas en del bra i Björnrike med...

Idre fjäll vs Vemdalen
Tack!
Eftersom båda ungarna ska gå skidskola i kombination med att han som snart fyller fyra är lite omständig så kommer vi nog hålla oss i ett område under veckan.

Får kanske blicka mot de andra igen.

Gällanded skalet, kommer min 8 -åring uppskatta stället tror ni? Finns det lite skogsslingor och annat?

Själv föredrar jag röda pister och skalssidan verkar riktigt bra. Men det verkar finnas en del bra i Björnrike med...

Ok, då bör det nog luta mer åt Björnrike tror jag. Finns bra skogsåkning mellan pisterna om det snöat. Överlag tror jag bara det är enklast med en fyraåring också. Det är bäst fallhöjd av de tre orterna och om du föredrar röda mer än svarta fungerar Björnrike ändå bättre. Kodiak längst till höger i systemet är ett fantastiskt åk där det enkelt går att ta avstickare in i skogen. Då finns det också en grön backe från toppen för den minsta. Jag tycker det är väldigt mysig känsla i Björnrike.

Idre fjäll vs Vemdalen
Ok, då bör det nog luta mer åt Björnrike tror jag. Finns bra skogsåkning mellan pisterna om det snöat. Överlag tror jag bara det är enklast med en fyraåring också. Det är bäst fallhöjd av de tre orterna och om du föredrar röda mer än svarta fungerar Björnrike ändå bättre. Kodiak längst till höger i systemet är ett fantastiskt åk där det enkelt går att ta avstickare in i skogen. Då finns det också en grön backe från toppen för den minsta. Jag tycker det är väldigt mysig känsla i Björnrike.
Tack för din input!
Ja Björnrike var, pga delvis det du säger, mitt förstaval innan jag tittade vidare. Nackdelen tycks vara att det enbart är en stolslift (där Idre hade många som matade upp på berget från alla sidor) och att jag hade svårt att hitta något prisvärt boende hos Skistar. Men jag får leta vidare!

Återigen, stort tack alla för er input! Väldigt värdefullt!

Idre fjäll vs Vemdalen
Tack för din input!
Ja Björnrike var, pga delvis det du säger, mitt förstaval innan jag tittade vidare. Nackdelen tycks vara att det enbart är en stolslift (där Idre hade många som matade upp på berget från alla sidor) och att jag hade svårt att hitta något prisvärt boende hos Skistar. Men jag får leta vidare!

Återigen, stort tack alla för er input! Väldigt värdefullt!

Det är kanske lite jobbigt ibland med släpliftarna, men de går alltid oavsett väder. Hela skalet kan typ vara avstängt när det blåser, då är det riktigt uselt och trist.

Idre fjäll vs Vemdalen
Hej igen.

Som jag skrivit tidigare, Klövsjö & Storhogna är ett mindre system. Inga köer, men begränsat med "lagomlutning". Supersvängen, storslalombacken och svartåshanget är skitkul om man gillar att det går undan, men inte är det några barnbackar direkt. Familjebackarna uppe på berget är fina, men inte en hel vecka.
Med barn i åldern dom du beskriver är Björnrike helt rätt. Riket, Kodiac o Storslalombacken är riktigt bra carvingbackar till de som gillar fart medan övriga backar är snällare men ändå kul. Påsk är det naturligvis mer besökare, men det brukar inte var några jätteköer. Finns flera olika bokningsföretag, men Skistar är nog störst i området. Boende i närheten av Björnrike torg, eller Idet så kan du nog släppa en 8 åring skälv utan att riskera att hen kör vilse. Ps. Längspåren brukar vara kanonfina runt påsktiden.

Tillbaka
Topp