Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skidupplevelser - Idre fjäll
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1293043" data-attributes="member: 146777"><p>Nu är Kläppen eller Branäs lite annorlunda, eftersom det knappast finns nån kalfjäll där.</p><p></p><p>Att ytligare dela den enorma fallhöjden man får i sverige blir väl oftast rätt dåligt...</p><p></p><p>Tänndalen är ett bra exempel. Där fick vi hämtas med bandvagn för att komma hem från svansjön till Hamra eftersom nästan alla lifta fick stängas. Nästintill alla liftar går hela vägen upp i Tänndalen. Och även om det är släppliftar får de problem om det blåser för mycket. Men visst, Ulricehamn, Alebacken, Bränas och några fler sydliga system har inte lika stora vindproblem som system som går upp över trädgränsen. Men de erbjuder inte lika fin skiåkning heller. Tillkommer att det (i Sverige) oftast är rätt platt ju längre ner man kommer, dvs om de bara har liftar i nedre delen blir det sämre. Där är det bättre i norge, tex Kittel, eller Norefjäll har riktigt fina backar under trädgränsen.</p><p>Idre är en rätt vindutsatt eftersom det är en ganska "ensam" kulle, lite likt Åre i sin exponering.</p><p></p><p>Sen har jag åkt i Idre när det inte var kul att vara uppe på fjället. Så att de stänger när det blåser "lite" mer är nog ingen sanning.</p><p></p><p>Edit: Bara för att förtydliga: Iaf för mig hände det i Gausta, Stöten, Tänndalen, Trillevallen, Åre/ Duved, Idre, Trysil och Lofsdalen att nästintill hela systemet var stängd pga vind. Alla har satsat fel då?</p><p>Alla vecka 10, förutom Tänndalen, där var vi vecka 5...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1293043, member: 146777"] Nu är Kläppen eller Branäs lite annorlunda, eftersom det knappast finns nån kalfjäll där. Att ytligare dela den enorma fallhöjden man får i sverige blir väl oftast rätt dåligt... Tänndalen är ett bra exempel. Där fick vi hämtas med bandvagn för att komma hem från svansjön till Hamra eftersom nästan alla lifta fick stängas. Nästintill alla liftar går hela vägen upp i Tänndalen. Och även om det är släppliftar får de problem om det blåser för mycket. Men visst, Ulricehamn, Alebacken, Bränas och några fler sydliga system har inte lika stora vindproblem som system som går upp över trädgränsen. Men de erbjuder inte lika fin skiåkning heller. Tillkommer att det (i Sverige) oftast är rätt platt ju längre ner man kommer, dvs om de bara har liftar i nedre delen blir det sämre. Där är det bättre i norge, tex Kittel, eller Norefjäll har riktigt fina backar under trädgränsen. Idre är en rätt vindutsatt eftersom det är en ganska "ensam" kulle, lite likt Åre i sin exponering. Sen har jag åkt i Idre när det inte var kul att vara uppe på fjället. Så att de stänger när det blåser "lite" mer är nog ingen sanning. Edit: Bara för att förtydliga: Iaf för mig hände det i Gausta, Stöten, Tänndalen, Trillevallen, Åre/ Duved, Idre, Trysil och Lofsdalen att nästintill hela systemet var stängd pga vind. Alla har satsat fel då? Alla vecka 10, förutom Tänndalen, där var vi vecka 5... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skidupplevelser - Idre fjäll
Tillbaka
Topp